Styl jazdy (1) | Sterowanie w F1 2010
Aktualizacja:
Styl jazdy
Podsterowność, a nadsterowność
Sterowanie bolidem Formuły 1, nawet w grze komputerowej wymaga ogromnej precyzji. Na torach, gdzie liczy się każda setna sekundy nie można popełnić żadnego błędu. Przede wszystkim trzeba wyćwiczyć u siebie nawyk agresywnej jazdy, ale również wyczuć czy bardziej pasuje nam bolid "podsterowny" czy "nadsterowny" . Te dwa pojęcia będą chodziły za Tobą non stop, bo to one determinują twoją jazdę i bezpieczeństwo. Czy różni się podsterowność od nasterowności, wyjaśniam na poniższych obrazkach:

Na powyższych obrazkach widzimy przykład podsterowności bolidu. Kierowca w naturalny sposób wchodzi w zakręt, dobija do prawego krawężnika. To, co dzieje się później nazywamy właśnie podsterownością. Pojazd zaczyna "wyjeżdżać z toru", nie porusza się w linii równoległej do linii toru (mimo skręconej w prawo kierownicy). Konieczne jest wówczas błyskawiczne odbicie w prawo, gdyż następny zakręt jest w lewo, a wejście od wewnętrznej części spowoduje, że stracimy w tym fragmencie toru cenny czas. Podsterowny bolid w głównej mierze przyczyna się do tego, iż nie mieścimy się na wirażach, dlatego puszczamy gaz, lub w ekstremalnym momencie po prostu hamujemy i korygujemy linię jazdy. Nadsterowność bolidu to dokładnie coś przeciwnego:

Bolid niemal od razu po wyjściu z zakrętu znajduje się na właściwej linii jazdy, co przyśpiesza korektę i zejście do zewnętrznej części. Wiąże się z tym pewien szkopuł - nadsterowne bolidy podatne są na uślizgi i wykręcanie tzw. bączków. Przy wyjściu z zakrętu należy uważać na pedał gazu, gdyż zbyt drastyczne użycie całej mocy i doprowadzenie obrotów silnika do wysokich wartości skutkuje boksowaniem kół po podłożu.
Jazda w deszczu
Gdy nawierzchnia toru jest mokra obowiązkowo zakładamy opony deszczowe (pośrednie idealnie nadają się, gdy zaczyna padać, ale tor ma jeszcze sporo suchych miejsc). Jazda w takich warunkach jest utrudniona. Widoczność ogranicza się do zazwyczaj bolidów jadących przed nami. Zmienia się również metoda hamowania - dokonujemy tego wcześniej. Uważamy również na wysokie obroty silnika, gdyż doprowadza to do tzw. bączków. Aby temu zapobiec proponuję wbijać biegi w momencie, gdy obroty osiągają mniej więcej połowę wartości. O maksymalnym docisku wspominać nie muszę, warto jednak zastosować setupy delikatnie podsterowne.

0
Komentarze czytelników
bob destruktor Generał
I przeczytałem... Niczego się nie dowiedziałem, no może poza tym, że jak chce mieć lepszy kontrakt w przyszłym sezonie, to muszę krytykować swój team w obecnym sezonie.
lkriss Legionista
Jak dla mnie bardzo skąpy ten poradnik. Liczyłem na podpowiedzi jak ustawić setup pod konkretny tor suchy czy mokry ale nic z tych informacji nie znajdziecie w tym poradniku. Bardzo mizernie to świadczy o osobie, która zabiera się za przygotowanie takiego materiału. Zdecydowanie więcej cennych informacji znadziecie w sieci wpisując np. "F1 setups" - powodzenia LKRISS
Barthez x Legend

A ja jestem zadowolony. Ściągnąłem sobie poradnik i porównuję Twoje porady z moim stylem jazdy na danym torze ;) Dobra robota eJay :)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.