Żywność | Gospodarka | Cezar IV
Aktualizacja:
Caesar IV prezentuje dość nietypowe podejście do kwestii zaopatrzenia w żywność mieszkańców naszego miasta. Jak już wcześniej wspomniałem żywność nie jest niezbędna nie tylko to funkcjonowania miasta ale i do jego rozwoju. Jej brak wywołuje po prostu niezadowolenie społeczne, na ulicach pojawiają się żebracy a w końcu i przestępcy.
A więc można wybudować miasto w ogóle bez jakiegokolwiek źródła żywności?
Nie wiem, nie próbowałem. Fakt, iż nasi mieszkańcy nie umierają masowo tylko dlatego, że na nasze targowiska nie trafiła porcja żywności nie znaczy, że miasto będzie funkcjonowało dobrze bez zagwarantowania przynajmniej znośnego poziomu dostępu do żywności większości mieszkańcom.
Przyjęty w C4 mechanizm opisujący cykl produkcji żywności jest dość specyficzny - ani realistyczny ani zbyt czytelny, co powoduje iż nie jest tak łatwo oszacować dokładną ilość farm, jaką potrzebują nasi milusińscy do zapewnienia im smacznej i zdrowej karmy. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na wydajność całego systemu jest też rozmieszczenie i ilość farm, spichlerzy i targowisk żywności oraz ewentualne błogosławieństwa bogów (głównie Cares).
Na swoje potrzeby wypracowałem więc niniejszy algorytm
2 farmy (+4 pola) na każdy kwartał insuli 1 farma (+2 pola) na każdy kwartał domus |
Do II poziomu domów taka ilość żywności powinna wystarczać. Gdy nasze miasto rozrasta się bardziej, będzie trzeba dostosowywać ilość produkcji na bieżąco.
Na I etapie rozwoju miasta (rdzeń) nie ma potrzeby budowania hodowli krów, wystarczą farmy zboża i owoców. Potem w miarę możliwości warto dbać o różnorodność produkowanej żywności - poprawia to nastroje społeczne i wpływa pozytywnie na kondycję zdrowotną mieszkańców.
Podczas budowania farm i hodowli należy pamiętać o 3 rzeczach:
1) | Utrzymaniu porządku i wydajnym wykorzystywaniu terenów pod uprawę. <br>W większości scenariuszy tereny uprawne są dość ograniczone a tylko na ich obszarze można wznosić pola uprawne i pastwiska. W przypadku gdy planujemy wykorzystanie dziedzin przemysłu, które również wymagają upraw (winogrona, oliwki, wełna) jest to szczególnie ważne. Porządek sprowadza się do tego by uprawy tego samego rodzaju mieć obok siebie - ich różne rodzaje mają różne rozmiary pól uprawnych, co w przypadku przemieszania rodzajów doprowadzi do utraty części użytecznego obszaru. |
2) | Zadbać o dobry dostęp do wszystkich farm/hodowli. Nic ci po ogromnej ilości żywności gdy ta znajduje się na polach lub na farmach. Dobry dostęp do farm pracowników spichlerzy lub targów z żywnością jest więc niezbędny. Należy unikać sytuacji gdy farmy są umieszczone w długim ciągu wzdłuż jednej drogi. Powoduje to, że o ile pierwsze z nich będą obsługiwane stosunkowo wydajnie, to na tych umieszczonych dalej żywność będzie się często marnować. |
3) | Im bliżej jest farma/hodowla do pola uprawnego tym lepiej.. To co wyrośnie na polu musi być przewiezione na farmę - duża odległość miedzy nimi powoduje, że farmerzy niemałą część czasu spędzają wyłącznie na transporcie dóbr. W przypadku pastwisk - zarówno krowa jak i owca musza być zaprowadzone do hodowli gdzie są "przerabiane" na mięso/wełnę. |
Powyższa kolejność nie jest przypadkowa i określa które z ww. zasad są ważniejsze w przypadku konfliktu między nimi. Są oczywiście od nich wyjątki - np. w scenariuszach gdzie tereny uprawne są bardzo rozległe zasada 1 nie ma większego znaczenia, ale generalnie polecam się kierowanie powyższą kolejnością.
Drugą ważna sprawą obok produkcji żywności jest jej dystrybucja. Bardziej ogólne kwestie związane z tym zagadnieniem poruszam w rozdziale o transporcie, tutaj wspomnę jedynie, iż dobrą zasadą jest 1 targowisko żywności na 1 kwartał plebejuszy /2 kwartały ekwitów/na całą dzielnicę patrycjuszy.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany419122 Senator
Poradnik bardzo dobry,wszystko ciekawie opisane.POZDR0
bfo Junior
Spoko poradnik. Wszystko ładnie opisane, rady bardzo mi pomogły.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.