Cezar 4: Siła robocza

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Podstawowym zadaniem dwóch niższych warstw jest praca. Każda z nich ma kilka dziedzin w których jej przedstawiciele znajdują zatrudnienie.

Ilość naszych mieszkańców ma dość dużą bezwładność - tzn. dość długo trwa nim decyzje przez nas podjęte będą miały efekty. Jest to szczególnie bolesne w sytuacji, gdy na gwałt potrzebujemy rąk do pracy a mieszkańcy właśnie opuszczają nasze miasto. Z tego względu warto dbać o przynajmniej niewielką (10%) nadwyżkę i zawczasu przewidywać zwiększone zapotrzebowanie na ręce do pracy. Jeśli przewidujemy, że będziemy otwierać nowe szlaki handlowe i rozwijać nowe gałęzie przemysłu, najpierw budujmy domy dla naszych przyszłych pracowników (i przy okazji farmy) a potem dopiero, gdy już będziemy ich mieli - same fabryki.

W sytuacji gdy mamy za mało ludzi do pracy gra rozdziela tych, którzy pozostali między aktywne miejsca pracy - co powoduje iż praktycznie w każdej dziedzinie grozi nam spadek wydajności pracy. Ponieważ czasem nie da się tego uniknąć - ważne jest więc mieć świadomość jak zminimalizować negatywne konsekwencje jakie ma to na naszą gospodarkę.

Jeśli niedobory są niewielkie (poniżej 5%) przez pewien czas można z tym żyć, wprowadzając jednocześnie długofalowe rozwiązania mające zlikwidować ten stan.

W pozostałych przypadkach możemy posłużyć się jedną z dwóch metod:

Pierwsza to wykorzystanie ekranu Praca w panelu Doradców, na którym ustawiamy priorytety określonych dziedzin w ten sposób, aby kluczowe dziedziny nie narzekały na brak zatrudnienia. Jest to dość wygodna metoda, ale znacznie mniej precyzyjna od drugiej. Ta z kolei wymaga ręcznego zamykania niektórych budynków. Najczęściej robimy to z dziedzinami przemysłu, w których mamy dostatecznie dużą moc produkcyjną bądź nawet nadwyżki (w przypadku plebsu) bądź budynkami kulturowymi i edukacyjnymi (w przypadku ekwitów) - ale uwaga - nie tymi które mają w zasięgu swoich wpływów wille patrycjuszy.

Niezależnie od rozwiązania jakie wybierzemy nie usuwa ono problemu i w miarę możliwości musimy dbać o zwiększenie ilości mieszkańców naszego miasta tak szybko jak to będzie możliwe. To też można zrobić na dwa sposoby.

Pierwszy to po prostu budowa większej ilości domów - ale warto pamiętać, że więcej domów to konieczność rozbudowy przynajmniej podstawowej infrastruktury (a więc często konieczność zatrudnienia dodatkowych ludzi). Z tego względu warto przy projektowaniu miasta przewidzieć miejsce na kolejne osiedla i umieścić je w ten sposób aby mogły przynajmniej w części wykorzystywać już istniejącą infrastrukturę.

Drugie rozwiązanie to umożliwienie już istniejącym domom rozwoju - o ile jakieś z nich nie osiągnęły 3 poziomu, a my możemy zapewnić im zaspokojenie wymagać mieszkańców potrzebnych do takiego rozwoju.

Caesar IV

26 września 2006

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
2007-02-26
11:31

bfo Junior

👍

Spoko poradnik. Wszystko ładnie opisane, rady bardzo mi pomogły.

Komentarz: bfo
2007-01-30
10:00

zanonimizowany419122 Senator

👍

Poradnik bardzo dobry,wszystko ciekawie opisane.POZDR0

Komentarz: zanonimizowany419122

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl