Data wydania: 26 września 2006
Caesar IV to kolejna, czwarta już odsłona popularnego cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy oraz zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego.
GRYOnline
Gracze
Steam
Caesar IV to kolejna, czwarta już odsłona popularnego cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy oraz zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego. Poprzednia część serii pojawiła się w 1998 roku i znalazła ponad milion nabywców. Za przygotowanie całości odpowiadają pracownicy studia developerskiego Tilted Mill Entertainment (twórcy Immortal Cities: Children of the Nile).
Na początku wirtualnych zmagań w Caesar IV, wszystkie osoby siedzące przed monitorami komputerów dostają do zarządzania jedną z prowincji Cesarstwa Rzymskiego, wraz z jej stolicą. Sukces odniesiony w rozbudowie posiadanego terenu pozwoli oczywiście na otrzymanie kolejnych prowincji do zarządznia, dzięki czemu gracze stopniowo będą piąć się do góry po szczeblach kariery w hierarchii starożytnego Rzymu. Niektóre zadania przewidują również działania w innych regionach starożytnego świata - trafimy m.in. na Sycylię, do Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Niemiec, Egiptu, Grecji, czy Azji Mniejszej.
Jako główny urbanista i architekt, czuwamy nad zaprojektowaniem czy wykonaniem praktycznie każdej części zarządzanego miasta (miast). Równie ważne są także: tworzenie połączeń drogowych, usprawniających transport surowców czy handel, przygotowywanie różnorodnych atrakcji dla mieszkańców danej metropolii, zakładanie fabryk produkcyjnych, organizowanie ekip chroniących miasto przed pożarami, etc. Wszystko, byleby tylko z powodzeniem wyjść naprzeciw oczekiwaniom dynamicznie zwiększającej się populacji.
Istotnym aspektem rozgrywki w Caesar IV jest również czuwanie nad budżetem zarządzanego miasta. Wypracowanie solidnego, finansowego zysku ze swojej działalności oddala od graczy wizję gniewu cesarza (część dochodów należy bowiem wysyłać do głównego, państwowego skarbca), a także pozwala na uformowanie jednostek bojowych, chroniących miasto przed czasem zupełnie niespodziewanymi najazdami barbarzyńców, czy umożliwiających zaatakowanie bardziej cywilizowanych rywali i przejęcie kontroli nad ich prowincjami.
Autor opisu gry: Krzysztof Bartnik
Recenzja GRYOnline
Caesar IV imponuje rozmachem. Mimo iż do ukończenia gry należy przejść 13 misji, kampania liczy ich aż 26. Po skończeniu każdego ze scenariuszy mamy zawsze do wyboru dwa następne – jeden to ścieżka militarna, drugi – ekonomiczna.
4 kwietnia 2006
Nowy Cezar posiadać będzie wszystko to, co podobało nam się w poprzednich częściach serii, przedstawione w nowej formie. Wielkich innowacji, prócz oprawy graficznej, nie należy się spodziewać. Może to i dobrze?
Cezar IV jest przedstawicielem gatunku city—builders game, a więc gry w której celem rozgrywki jest stworzenie samowystarczalnego, przynoszącego zyski, tętniącego życiem miasta. Naszym jedynym przeciwnikiem jest środowisko – określone w danym scenariuszu wymogi oraz pojawiające się od czasu do czasu wrogie oddziały.
pozostałe
Redakcja GRYOnline.pl
29 stycznia 2007 18:44
Prawie osiem lat musieliśmy czekać na kontynuację cyklu Caesar. Firma Sierra Entertainment wprowadziła wczoraj na amerykański rynek nowy program z tej serii, który został przygotowany przez studio Tilted Mill Entertainment.
gry
Krystian Smoszna
27 września 2006 10:59
Mamy wspaniałą wiadomość dla wszystkich wielbicieli cyklu Caesar. Firma Sierra Entertainment opublikowała wczoraj oficjalne oświadczenie prasowe, w którym oznajmiła, że najnowszy, czwarty już odcinek serialu o budowaniu miasta w czasach Imperium Rzymskiego, osiągnął „złoty” status.
gry
Krystian Smoszna
20 września 2006 06:52
Budowanie miast w takich grach, jak Zeus: Pan Olimpu czy Cesarz: Narodziny Państwa Środka, jeszcze do niedawna cieszyło się ogromną popularnością wśród posiadaczy PeCetów. Jest szansa na powrót do owego stanu za sprawą czwartej części cyklu Caesar, którą zamierza wydać Vivendi Games. Ta ostatnia korporacja ujawniła właśnie swoje plany, związane z udostępnieniem wersji pokazowej niniejszej gry.
gry
Radosław Grabowski
9 sierpnia 2006 09:23
W katalogu korporacji VU Games pojawił się nowy, bardzo obiecujący tytuł. Caesar IV, bo o tej grze mowa, to kolejna odsłona cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy i zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego.
gry
Krzysztof Bartnik
19 sierpnia 2005 10:20
Popularne pliki do pobrania do gry Cezar IV.
demo Cezar IV - - 17 sierpnia 2006
patch Cezar IV - v.1.0 - v.1.2 PL retail/download - 18 stycznia 2007
trainer Cezar IV - v.1.2 + 2 trainer - 30 stycznia 2007
trainer Cezar IV - + 2 trainer - 16 października 2006
patch Cezar IV - v.1.0/v.1.1 - v.1.2 ENG retail/download - 18 stycznia 2007
Wymagania sprzętowe gry Cezar IV:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 1.6 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce FX5700 lub lepsza), 2 GB HDD, Windows 2000/XP.
Średnie Oceny:
Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 769 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 754 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Łukasz Gajewski
Recenzent GRYOnline.pl
2006.12.19
Caesar IV imponuje rozmachem. Mimo iż do ukończenia gry należy przejść 13 misji, kampania liczy ich aż 26. Po skończeniu każdego ze scenariuszy mamy zawsze do wyboru dwa następne – jeden to ścieżka militarna, drugi – ekonomiczna.
zanonimizowany903871 Junior
A ja w to gram na Windowsie 8.1 więc nie wiem w czym macie problemy
kohorta legionu Pretorianin
Gra działa na windows viste i 7! Poradnik mojego autorstwa jest na youtubie :)
Zippo83 Centurion
Dzięki kohorta legionu! Rzeczywiście Twój sposób działa i gra hula na Win 7. :)))
BracoForOne Konsul
niezła kwestia przypodobania się graczą przez to żeby upodobnić się do innej produkcji
zanonimizowany1245383 Konsul
Cholera, uwielbiam tę grę. Nie ma roku, żebym chociaż na chwilę jej nie uruchomił. Działa bez problemu na Win 8.1. Nie pamiętam czy coś się sypało i musiałem grzebać, bo od momentu postawienia systemu ta gra u mnie wciąż siedzi na dysku.
Wszystko mi w tej grze przypasowało mimo pewnych baboli i marnie zrealizowanej części militarnej (chociaż i tak przeważnie wybieram scenariusz w wersji ekonomicznej). Bardzo kuleje też aspekt techniczny, bo bardzo duże miasto zatka każdego peceta. Nic tu nie pomoże kosmiczna moc i CPU/GPU za miliony, bo silnik jest za mało wydajny. Krztusi się przy dużej liczbie budynków i szlus, nieważne jak nisko zejdzie się z ustawieniami.
Ale poza tym ta gra ma dla mnie nieprzeparty urok i to pomimo tego, że było mi dane zagrać w wiele innych, równolatków czy nowszych produkcji tego gatunku. Tu po prostu czuję, że panuję nad wszystkim, że miasto rozwija się tak jak chce i znam wszystkie guziki, które muszę nacisnąć dla osiągnięcia wymaganego celu. No może dzisiaj trochę mniej, bo włączam sporadycznie, ale kiedyś czułem się jak w domu.
Wciąż warto zagrać, bo ładnie się zestarzała. Może nie równa najnowszym produkcjom serii Anno, ale nikt nie powinien się krzywić.