Cele scenariuszy | Cezar IV
Aktualizacja:
Na koniec tej części poradnika chciałbym zaproponować kilka porad jak osiągnąć każdy z głównych celów scenariuszy. W przypadku gdy mamy do zdobycia 25 punktów kultury czy zamożności sprawa jest prosta i nie wymaga to zbyt wiele wysiłku. W chwili gdy scenariusz wymaga 100 w każdej z dziedzin +10000 mieszkańców (patrz Nicomedia) konieczne będzie wykorzystanie całej wiedzy jaką posiadamy.
Informację jakie działania należy podjąć do poprawy każdego ze wskaźników podaje nam sama gra - wystarczy kliknąć na ekranie Doradcy/wskaźniki na dany wskaźnik i od razu wiemy czy budować szpitale, teatry czy może świątynie.
Uwaga, czasem zdarzać się będzie, iż mamy docelowy poziom danej cechy ale gra najwyraźniej nam tego "nie zalicza" i wciąż jeszcze nie mamy komunikatu o zwycięstwie. Przyczyna jest prosta - wskaźnik, który widzimy jest wynikiem zaokrąglenia liczby ukrytej przez grę i to co widzimy jako Kulturę 75 jest w istocie Kulturą 74,67. W takiej sytuacji dodajmy jeszcze jeden oczekiwany budynek i powinno wystarczyć.
Kultura (Culture)
Jej poziom zależy od tego jak duża część z naszych mieszkańców (niezależnie od statusu społecznego) ma dostęp do bardziej wyrafinowanych usług takich jak: rozrywka (min: teatry, areny), religia (świątynie), higiena(łaźnie i fryzjer), zdrowie (kliniki i szpitale), edukacja (biblioteki i szkoły).
Jej poziom nie zależy więc od liczby powyższych budynków ale od tego jak skutecznie ich zasięg pokrywa nasze dzielnice mieszkalne. Im więcej "dziur" - tym poziom niższy. Do 100 kultury konieczne jest prawie 100% pokrycie terenów przez wszystkie z ww. budowli. Jest to jednym z najtrudniejszych do spełnienia wymagań.
Bezpieczeństwo (Security)
Poczucie bezpieczeństwa można poprawić stosunkowo łatwo. Po pierwsze duża ilość prefektur. Po drugie dbanie o niską przestępczość (dobre zaopatrzenie w żywność + budowle edukacyjne + forum/bazylika). Po trzecie mury.
Dodatkowo warto dbać o wysoki poziom kultu Jowisza. Jego cuda są bardzo pomocne w osiągnięciu wysokiego poziomu tej cechy.
Zamożność (Prosperity)
Jej poziom oblicza się w bardzo prosty sposób:
Suma punktów zamożności wszystkich budynków mieszkalnych podzielona przez ich liczbę.
Jak łatwo się można zorientować (patrz rozdziały Plebs, Ekwici, Patrycjusze) jeśli chcemy osiągnąć poziom powyżej 25 niezbędne będą przynajmniej domy ekwitów. Wyższe niż 30 poziomy w zasadzie już wymagają willi.
W praktyce nawet 25 Zamożności najłatwiej uzyskać dysponując willami.
Domy patrycjuszy zwiększają ilość punków zamożności w sposób drastyczny, jako jedyne zapewniając wyraźny wzrost tej cechy w przypadku dużych miast w których mamy 20-30 insuli i ponad 20 domus.
Poważanie (Favour)
To miasta estymy i zaufania jaką obdarzają nas przełożeni - Senat bądź Cezar. Jej poziom rośnie gdy spełniamy prośby Rzymu, spada gdy nie spełniamy żądań. Ważne jest więc pamiętanie, że o ile prośbę (Rome Require) można czasem zignorować, żądania (Rome demands) spełniać zawsze jeśli tylko będzie to możliwe.
Dodatkowo negatywnie na nasz poziom poważania wpływa debet oraz podniesienie zarobków gubernatora powyżej rangi przyznanej nam przez grę.
Pozytywny wpływ poza zrealizowanymi prośbami mają podarki - wysyłane do Rzymu łapówki. Opłacamy je ze swoich własnych oszczędności. Dysponujemy w sumie 3 rodzajami podarków i każdy z nich zadziała do 3 razy - z tym że za każdym razem jego skuteczność będzie dwa razy niższa.
Ludność (Population)
W większości przypadków ten cel osiągamy niejako przy okazji. Problemem staje się wówczas gdy równolegle do osiągnięcia są wysokie poziomy Kultury i Zamożności - wtedy nie wystarczy budować jak popadnie kwartałów Insuli.
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany419122 Senator
Poradnik bardzo dobry,wszystko ciekawie opisane.POZDR0
bfo Junior
Spoko poradnik. Wszystko ładnie opisane, rady bardzo mi pomogły.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.