Rdzeń miasta | Budowa i zarządzanie miastem | Cezar IV

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Etap I - Rdzeń miasta

Budowę każdego miasta powinniśmy rozpocząć od stworzenia tego co nazwałem "rdzeniem" - zalążka naszej przyszłej metropolii. To kilkuset mieszkańców, parę pól uprawnych, świątyń i nieco przemysłu - wszystko ma na celu zapewnić nam stały dochód i samowystarczalność.

10.000 dinarów z jakimi zaczynamy każdy etap wystarcza na krótko i bez szybkiego zapewnienia sobie dochodów błyskawicznie okaże się, że mamy pustą kasę, wściekłych mieszkańców i wojska wysłane z Rzymu które maszerują w naszą stronę aby dokonać zmiany na stanowisku gubernatora.

Posługując się metaforą zegara - rdzeń to wskazówka godzinowa - zapewnia pełnienie przez nasze dzieło jego podstawowej funkcji. Gdy to będzie zapewnione będziemy mogli spokojnie bawić się w dodawanie kolejnych elementów nie ryzykując, iż wyżej opisana sytuacja stanie się naszym udziałem.

Rdzeń musi pełnić 3 funkcje:

Zapewnić żywność dla mieszkańców - dość oczywista sprawa. Bez tego daleko nie zajdziemy. Kilka pól uprawnych + spichlerz i targ żywności będą niezbędne.

Zagwarantować dostęp do podstawowych usług - przede wszystkim świątyni Jowisza (jedyny bóg który gdy poczuje się niedostatecznie czczony karze nas piorunami), medyka (bez niego wybuch zarazy w mieście mamy jak w banku), prefekturę i inżyniera (pierwsza zapewnia ochronę przed przestępczością i ogniem, druga chroni budynki przed zawaleniem się) i bieżącą wodę

Zapewnić zyski - te najłatwiej uzyskać z handlu. W tym celu będzie nam potrzebna chociażby zupełnie podstawowa infrastruktura wytwarzająca dobra i przynajmniej jeden otwarty szlak handlowy.

Budynki, w których mieszkają nasi mieszkańcy najłatwiej jest organizować w kwartały - grupy kilku budowli, które są otoczone przez drogi. Proponowany tutaj układ budynków nie jest idealny - taki o ile mi wiadomo nie istnieje, ale zapewnia stosunkowo wydajne wykorzystanie przestrzeni i dobry dostęp do każdego z domów.

Insula - a więc mieszkanie naszego plebsu organizujemy w następujący sposób jak widać obok - Rdzeń miasta | Budowa i zarządzanie miastem | Cezar IV - Cezar IV - poradnik do gry

Insula - a więc mieszkanie naszego plebsu organizujemy w następujący sposób jak widać obok.

Taki układ 8 budynków zapewnia łatwy dostęp ich mieszkańców do innych miejsc w mieście, a jednocześnie pozwala na dobrą organizację przestrzeni - bo ma dokładnie takie same rozmiary jak drugi rodzaj kwartału.

Drugi rodzaj tworzą domus - budynki w których mieszkają ekwici - Rdzeń miasta | Budowa i zarządzanie miastem | Cezar IV - Cezar IV - poradnik do gry

Drugi rodzaj tworzą domus - budynki w których mieszkają ekwici.

Ten układ jest nieco prostszy ale dobrze pasuje do tego tworzonego przez insule.

Ważną cechą, którą powinno dysponować każde nasze miasto jest przejrzystość zabudowy i łatwość komunikacji, mimo iż nie zawsze możliwe w pełni do osiągnięcia, znacząco poprawia funkcjonalność naszej osady.

Tyle teorii.

Jak budować rdzeń?

Zacznijmy od zatrzymania czasu.

Wznosimy:

2 kwartały Insuli - czyli 16 budynków

1 kwartał Domus - czyli 4 budynki

2 świątynie: 1 Jowisza (zawsze!) i 1 dowolną (ja zazwyczaj wybieram Merkurego)

1 klinikę

1 prefekturę

1 inżyniera

1 fontannę

Obok źródła wody budujemy pompę i łączymy ją akweduktem z wybudowanym nieopodal zabudowań rezerwuarem

Mamy gotową część mieszkalną.

Teraz na terenie nadającym się pod uprawę roli wznosimy - Rdzeń miasta | Budowa i zarządzanie miastem | Cezar IV - Cezar IV - poradnik do gry

Teraz na terenie nadającym się pod uprawę roli wznosimy:

2 farmy zboża + 4 pola uprawne

2 farmy owoców +4 pola uprawne

Jeśli odległość między polami uprawnymi a naszymi terenami mieszkalnymi jest średnia lub większa (patrz rozdział transport) - budujemy 1 spichlerz. Jeśli odległość jest duża - budujemy 2 spichlerze.

Obok naszych budynków mieszkalnych wznosimy 2 targowiska żywności.

Uruchamiamy czas i pozwalamy ludziom zasiedlić przygotowane dla nich budynki.

Po zapewnieniu naszym budynkom pełnej obsady, dysponujemy ok. 800 bezrobotnymi plebejuszami, których możemy wykorzystać do uruchomienia przynajmniej 1 gałęzi przemysłu i 1 szlaku handlowego.

Najpierw przeglądamy dostępne szlaki handlowe i sprawdzamy jakie surowce są dla nas dostępne. Z zasady największe zyski przynosi sprzedaż gotowych dóbr niż surowców. Najbardziej zyskownym jest broń - jeśli więc dysponujemy zarówno żelazem jak i drewnem, a broń mamy gdzie sprzedawać proponuję wybudować 3x fabrykę broni, 2xkopalnię żelaza i 2xtartak. Warto pomyśleć też o znalezieniu drugiego surowca/dobra które można sprzedawać - idealnie, za pomocą tego samego szlaku handlowego.

Inwestujemy do momentu gdy zbliżymy się do granicy 1000 dinarów w skarbcu. Zatrzymujemy się. Na tym etapie miasto powinno już na siebie zarabiać, przed kolejnymi inwestycjami warto poczekać aż nasze kufry się nieco zapełnią.

Przed dalszym rozwojem miasta musimy wrócić do rzeczy, od której tak naprawdę należy zaczynać - czyli planowania.

Podobało się?

0

Caesar IV

26 września 2006

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2007-01-30
10:00

zanonimizowany419122 Senator

👍

Poradnik bardzo dobry,wszystko ciekawie opisane.POZDR0

Komentarz: zanonimizowany419122
2007-02-26
11:31

bfo Junior

👍

Spoko poradnik. Wszystko ładnie opisane, rady bardzo mi pomogły.

Komentarz: bfo

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl