Anno 1503: Wybór wyspy
Aktualizacja:
02. Wybór wyspy
Trafny dobór wyspy pod startową kolonię jest pierwszym poważnym krokiem, który musisz podjąć. Zanim zaczniesz się w ogóle rozglądać zapoznaj się z punktem pierwszym (01. Start). Co prawda wymierne efekty wymienionych tam działań odczujesz dopiero później, ale z czasem docenisz to, że Cię na nie uczuliłem. Oto co powinieneś zrobić.
1] Najważniejsza sprawa to zbadanie dostępnych wysp. Polega to na podpływaniu do każdej z nich statkiem. Spowoduje to wyświetlenie kilku podstawowych współczynników, które to określają jakie rodzaje plantacji będą mogły tam być stawiane. Zwróć uwagę na to na ile zapełniony jest zielony pasek. Dobrze by było gdyby wszystkie były wywyższone do maksimum.
NIEZWYKLE istotną rzeczą jest dobranie wyspy według strefy klimatycznej, która na niej panuje. Autorzy "Anno 1503" wyróżnili sześć takich stref. Oto one wraz z zaletami oraz krótkimi poradami odnośnie tego czy powinno się tam wysyłać kolonistów czy też nie.
Nazwa | Wygląd strefy | Zalety związane z kolonizacją | Dodatkowe informacje |
jungle /dżungla/ | jak to dżungla: rozpoznaje się ją po gęsto zalesionych obszarach | ogromna ilość plantacji, które mogą tu być skonstruowane, m.in. pomidorów, konopii, cukru, ziarna | bardzo często zamieszkiwana przez Tubylców, m.in. Azteków, Polinezyjczyków |
northern /strefa północna/ | zdecydowanie najczęściej spotykana, dużo zieleni, pola i lasy | największa różnorodność możliwych plantacji; dużo miejsca pod zabudowę (niewiele obszarów zagórzonych) | można tu spotkać np. Indian; wykorzystuj liczne, rozległe polany do zabudowy |
polar /obszarny polarne/ | cała wyspa pokryta jest lodem, brak jakichkolwiek miejsc zalesionych | wykorzystywana do pozyskiwania nietypowych dóbr, w tym przypadku są to wieloryby oraz skóry dzikich zwierząt | zasiedlaj tylko wtedy gdy masz już dużo kolonii a szukasz nietypowych dóbr |
prairie /preria/ | jak to preria: przewaga obszarów pustynnych, dużo skał | kolejny obszar kolonizowany z uwagi na nietypowe plantacje, w tym przypadku rozchodzi się o tytoń oraz wino | dobrze jest wybrać taką wyspę jako drugie miejsce pod kolonizację |
steppes /step/ | stepy generalnie nie różnią się zbytnio od prerii, często trzeba to sprawdzać "manualnie" | umożliwiają tworzenie plantacji przypraw, oczywiście można się zdecydować na innego | często zamieszkiwane przez tubylców, niewiele przestrzeni = rozsądne planowanie! |
tundra | połączenie tradycyjnych zalesionych obszarów z elementami klimatu polarnego | uniwersalność - możliwość tworzenia tradycyjnych plantacji a zarazem łowienia wielorybów (strefa polarna) | obszary te są często mocno zagórzone; przeważnie niewiele przestrzeni |
Jak więc wyraźnie widać najlepiej jest, aby pierwsza kolonia znalazła się w pierwszej lub drugiej strefie (jungle, northern). Ja osobiście radzę strefę północną. Wiąże się ona przede wszystkim z dużą ilością możliwych do postawienia plantacji oraz równie istotną przestrzenią pod zabudowę. Uwaga! Wysp tych jest przeważnie niewiele tak więc musisz się odpowiednio pośpieszyć z zajęciem najlepszej.
2] Surowce naturalne - większość wysp jest nimi "obdarzona". Surowce naturalne przeważnie się wydobywa. Aby je odnaleźć należy wysłać scouta. Gdy ten zbliży się tylko do miejsca, w którym się one znajdują wyświetli się odpowiedni komunikat (wyjątek to kamieniołom no ale kto miałby problem z jego obsługą :-)). Surowce przeważnie są zlokalizowane wewnątrz gór tak więc do ich wydobycia wykorzystuje się wszelakiego rodzaju kopalnie. Zwróć uwagę na to, że jeśli dane pasmo górskie ma kilka szczytów to najprawdopodobniej każdy z nich dysponuje innym surowcem. Niektóre surowce pojawiają się na mniejszych wzniesieniach. Dobrze by więc było wysłać scouta, aby przeszedł się przez całą wyspę i zbadał co tylko może wydawać się podejrzane. Istnieje również druga opcja odkrywania surowców. Dzieje się tak automatycznie gdy miejsce, w którym je zlokalizowano znajdzie się w strefie działania, czyli takiej gdzie możesz stawiać swoje konstrukcje.
W grze pojawia się cała masa surowców, przy czym w pierwszej fazie zabawy powinieneś zwracać uwagę na dwa: rudę żelaza (iron ore) oraz sól (salt). Dokładny opis ich zastosowania znajdziesz w kolejnych punktach. Teraz powiem tylko tyle, że są one wymagane do prawidłowego rozwoju kolonii. Przy okazji warto też zaznaczyć, że kamieniołomy jako jedyne mogą być stawiane przy niemal wszystkich górach czy większych skałach tak więc z nimi nigdy nie będziesz miał żadnych problemów.
3] Wielkość wyspy; obecność gór, wzgórz oraz rzek - są to dwa elementy, na które KONIECZNIE musisz zwrócić uwagę. Bez tego nie można myśleć o prawidłowym rozwoju kolonii.
Zdecydowanie najistotniejsza jest wielkość wyspy, którą zamierzasz skolonizować. Powinieneś zdecydować się na jedną z większych, które aktualnie znajdują się na mapie. Oczywiście zawsze miej na uwadze to o czym mówiłem wcześniej. Musisz jednak wiedzieć o tym, że kolonizacja na niewielkich wyspach jest niezwykle ryzykowna i przeważnie nawet pozornie nieistotne błędy przy rozmieszczaniu budynków mogą spowodować, że będzie źle funkcjonowała (za duży ścisk oraz brak miejsca na nowe konstrukcje). Dlatego też czasem dobrze jest pójść na niewielki kompromis i zrezygnować na przykład z lepszych surowców czy gleby, ale mieć więcej przestrzeni do działania.
Obecność takich elementów jak góry czy rzeki przeszkadza w rozbudowie kolonii. O ile góry są koniecznością, ponieważ tylko dzięki nim wydobywa się niezwykle przydatne surowce, to już obecność rzek nie przynosi niczego dobrego. Oczywiście, autorzy udostępnili możliwość "omijania" ich poprzez budowanie mostów, ale jest to zajęcie czasochłonne, z oczywistych powodów pobiera też spore ilości pieniędzy (przeważają mosty budowane z kamienia). Dodatkowo należy pamiętać o tym, że nurt rzeki jest przeważnie maksymalnie poskręcany, co uniemożliwia stawianie większych budynków (w tym niezwykle ważnych chatek osadników) w bezpośredniej okolicy. A to powoduje utratę cennej przestrzeni.
Podsumowując wszystko co przed chwilą napisałem, dobrze by się było zdecydować na wyspę z klimatem northern lub jungle. Najlepiej żeby była ona spora i dysponowała licznymi polami, na których będzie można się rozbudowywać a także co najmniej jednym pasmem górskim (warto je zbadać przed zasiedleniem).
0
- Anno 1503: The New World - poradnik do gry
- Anno 1503: The New World - poradnik do gry
- Anno 1503: Start
- Anno 1503: Wybór wyspy
- Anno 1503: Wybór miejsca do postawienia magazynu
- Anno 1503: Chata drwala i łowcy; garbarnia
- Anno 1503: Pierwsze chatki mieszkalne
- Anno 1503: Produkcja płócien; pierwsze stragany do sprzedaży dóbr
- Anno 1503: Kapliczka; chatka rybaka
- Anno 1503: Odkrywanie surowców
- Anno 1503: Awansowanie mieszkańców do poziomu Settlers; kamieniołom
- Anno 1503: Nowe kolonie - plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia
- Anno 1503: Tawerna; produkcja i sprzedaż lin
- Anno 1503: Hodowla i ubój bydła; szkoła, kościół
- Anno 1503: Przeskoczenie na poziom Citizen; nowe plantacje
- Anno 1503: Pozyskiwanie marmuru; produkcja chleba
- Anno 1503: Najbardziej zaawansowana metoda produkcji alkoholu; ulepszone kopalnie
- Anno 1503: Uniwersytet, publiczna łaźnia; produkcja i sprzedaż lamp naftowych
- Anno 1503: Traper, krawiec, sprzedaż odzieży; awans mieszkańców na kupców
- Anno 1503: Większa tawerna, teatr; konstrukcje "ozdobne"
- Anno 1503: Gromadzenie wina; kopalnie złota oraz klejnotów
- Anno 1503: Domy arystokratów i ostatnie konstrukcje z nimi związane
- Anno 1503: Dyplomacja, Handel
- Anno 1503: Krótko o wojnie
- Anno 1503: Piraci
- Anno 1503: Problemy z niektórymi misjami kampanii singleplayer
- Anno 1503: Najczęstsze problemy z kolonistami
- Anno 1503: The New World - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany317676 Junior
up@
To są różne mapy uporządkowane od najłatwiejszej do najtrudniejszej. obywatel-najłatwiejsze, cesarz(chyba)-najtrudniejsza
Ja mam problem z handlem z Wenecjanami. Kupują strasznie mało. 50 sztuk złota to max. Próbowałem obniżyć ceny i tak samo. Jest to 1 misja kampani nie ma tam przypraw ani tytoniu, więc samym dochodem ze sprzedaży produktów na wyspie osiągam tylko 100-200 złota.:( Co mam zrobić żeby Wenecjanie kupowali więcej??
zanonimizowany463889 Junior
Witam Wszystkich!!!
Mam Pytanie do luzak666 gdzie znalazłeś na mapie mongołów??
Przeszukałem chyba wszystkie wyspy i znalazłem tylko 3 ludy tubylcze jednym sprzedaję tytoń za
wino drugim wino za złoto a trzecim złoto za klejnoty i za nic w świecie nie mogę znaleść od kogo kupić futra czyli z waszych opisów wynika że mongołów .....
zanonimizowany571407 Junior
witam!
jestem chyba na 5-tej misji mam wypełnic ługi zywnością a nie moge jej produkowac(wogole nie moge nic wybudowac)znalazlem tubylców i handluje z nim ale to nic nie daje
jest jakis inny sposob zeby miec tą zywnosci?????
pomozcie z góry dziekuje...........
zanonimizowany617007 Junior
Pomocy. Jestem w 3 misji w Anno 1503 i mam zdobyc futra. Płynę na jedną z wysp tubylczych sprzedaje tytoń i nie otrzymuje wina. A jak gram w nieskonczonej grze to wszytko jest oki. Prosze o pomoc
zanonimizowany673522 Junior
wurst gdzie, jak ty przeszedłeś tą trzecią misję w tej kampanii ??? Trzeci raz do niej siadam do tej misji i nie jestem w stanie jej przejść. Powiedz no jak to zrobiłeś ?
zanonimizowany682060 Junior
Po pierwsze: W piątej misji jak spowodować by moi pionierzy stali się mieszkańcami??, Muszę mieć 30 mieszkańców.
Po drugie: W misji trzeciej tytoń wymieniasz na wino, wino wymieniasz na rudę złota, rudę złota wymieniasz na biżuterię, a biżuterię wymieniasz na futra których potrzebujesz do ukończenia misji. Tak więc musisz odszukać aż cztery wioski tubylcze, wystarczającą ilością tytoniu powinno być 100-120 ton. Powodzenia w czwartej misji :D
zanonimizowany682060 Junior
Dobra rozkminiłem już tą piątą misję. Musisz po prostu pozostać pionierem, a dostaniesz nową misję
zanonimizowany761487 Junior
witam mam problem w jednej misi muszę przejąc fortecę wroga i uwolnić Rachmistrza tylko nie wiem jak to zrobić, mam do dyspozycji wojsko i Zwiadowcę tylko nie wiem poco ten zwiadowca w tej misi, bo jak zburzę fortecę to pokazuje się komunikat że forteca nie wytrzymała mojego natarcia i się zawaliła, pod gruzami zginą rachmistrz, i koniec trafiam za kraty nie wiem co zrobić
zanonimizowany763824 Junior
Witam wszystkich.
Mój problem polega na tym że nie wiem jak skłonić Orelieia żeby sie do mnie pszyłączył mam plynąc po wielorybi tłuszcz i nie wiem jak skłonić ostatniego członka mojej ekspedycji nie wiem która to plansza wiem ze przed nią były futra do zdobycia.
Z Góry dziękuje.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
