Anno 1503: Krótko o wojnie
Aktualizacja:
02. Krótko o wojnie
Powiem wprost - wojna to ostateczność. To nie jakiś podrzędny RTS, w którym warstwa ekonomiczna jest tylko dodatkiem do działań wojennych. W przypadku "Anno 1503" sytuacja jest odwrotna. To wojna jest tu tylko zbędnym "balastem". Z racji tego, że niektóre misje kampanii nie można ukończyć w pokojowy sposób napiszę o niej tylko tyle ile jest konieczne do wygrania takich etapów. Po szczegóły odnośnie zastosowania budynków militarnych zapraszam do instrukcji obsługi, ja skupię się na ważniejszych sprawach a konkretnie wyważeniu sił (utrzymanie armii kosztuje), które będziesz pod sobą miał a także wydawaniu im rozsądnych rozkazów.
Przede wszystkim, aby w ogóle móc zacząć myśleć o zajęciu się militariami będziesz musiał mieć rozrośniętą kolonię i w miarę stabilne podłoże finansowe z pozytywnym bilansem. Dobrze by było gdyby większość z Twoich mieszkańców osiągnęła poziom Citizen. Dopiero wtedy będzie ich na tyle dużo, aby móc spokojnie pokusić się o wytworzenie dodatniego bilansu i to takiego, aby budowle militarne i żołd dla wojaków go nie zniwelowały. Obowiązkowo musi on wynosić +80 lub więcej (przed podjęciem jakichkolwiek działań).
Kolejna ważna sprawa to ustalenie priorytetów. Chodzi o to, że surowce potrzebne do wytwarzania pancerzy, broni czy też szkolenia wojaków powinny trafiać do nich w pierwszej kolejności. Jeśli dane dobro (np. żelazo) jest kierowane do budynków, które nie są związane z militariami możesz rozważyć zablokowanie tych dostaw poprzez "uśpienie" wybranych konstrukcji. Najważniejsze jest tu odpowiednio szybkie stworzenie porządnej armii. Wyjątkiem od tej sytuacji mogą być etapy, w których początkowo inne nacje nastawione są pokojowo a ty planujesz je podbić. Wtedy nie musisz się śpieszyć, bo i tak zaatakujesz pierwszy.
Jeśli chodzi o same budynki to nie możesz zapomnieć o tych, w których produkuje się elementy składowe dla wojska. Obowiązkowo powinieneś zdecydować się na chatkę, w której wytwarza się łuki, dom Armorera (wyrabia zbroje) oraz Cannon Makera (zajmuje się produkcją armat do statków). One są absolutnie konieczne. W dalszej części gry możesz również rozważyć rekrutację kilku tradycyjnych gostków z mieczykami. Do tego celu będziesz jednak potrzebował dwa dodatkowe budynki. Nie polecam natomiast decydować się na muszkiety. W "Anno 1503" pełnią one funkcję najpotężniejszej broni w jaką mogą zostać wyposażone oddziały naziemne. Są one jednak zdecydowanie zbyt drogie w produkcji jak i późniejszym utrzymaniu (oczywiście chodzi tu o żołnierzy :-)).
Jeszcze trudniej jest dobrać odpowiednie statki. Dużo zależy od tego czy zamierzasz się "przekomarzać" z wrogiem stopniowo próbując go osłabić czy też planujesz zorganizować jeden potężny atak, który da jednoznaczne rozstrzygnięcie. W przypadku powolnych podchodów najlepsze są statki silne, obowiązkowo zaopatrzone w jak największą ilość dział (musisz je najpierw wyprodukować a następnie do nich domontować). Powinny się one poruszać grupami, najlepiej po trzy. Wtedy będziesz miał pewność, że nawet w wyniku zaskoczenia ze strony wroga nie zostaną zniszczone. Przy okazji warto pamiętać o tym, aby odsyłać je do portu w celu dokonania niezbędnych napraw (najlepiej po każdej większej bitwie). O wiele lepiej jest jednak zdecydować się na jeden silny atak. Będziesz to tego potrzebował 4-5 średnich lub lekkich okrętów wojennych. Wszystkie muszą być maksymalnie załadowane piechotą przy czym nieistotne jest to czy są to łucznicy czy miecznicy. Plan polega na zdesantowaniu wojsk na wyspie wroga i jak najszybszym zajęciu jego magazynów a przede wszystkim tego głównego (ewentualnie także pałacu). Przy odrobinie szczęścia wróg nie będzie miał możliwości się bronić albo nie zdąży z kontratakiem.
Na koniec jeszcze kilka słów o obronie swych kolonii. Generalnie jest tak, że przeciwnik lubi sobie urządzać niewielkie "wizyty" w celu zniszczenia Twoich okrętów. Musisz być na to przygotowany. Dobrze by było gdyby głównego magazynu pilnowały co najmniej 4 silne statki. Ewentualnie możesz wykorzystać niewielki błąd w grze. Nie mogę jednak dać stuprocentowej pewności, że zadziała on z każdą wersją gry. Otóż zawsze możesz (w wyniku zauważenia przeważających sił wroga) przerzucić wszystkie armaty do magazynu i wywiesić białe flagi. Przeciwnik powinien zawrócić nie niszcząc Twoich statków! Powtarzam jednak, że w przypadku wersji spatchowanej może to nie zadziałać.
0
- Anno 1503: The New World - poradnik do gry
- Anno 1503: The New World - poradnik do gry
- Anno 1503: Start
- Anno 1503: Wybór wyspy
- Anno 1503: Wybór miejsca do postawienia magazynu
- Anno 1503: Chata drwala i łowcy; garbarnia
- Anno 1503: Pierwsze chatki mieszkalne
- Anno 1503: Produkcja płócien; pierwsze stragany do sprzedaży dóbr
- Anno 1503: Kapliczka; chatka rybaka
- Anno 1503: Odkrywanie surowców
- Anno 1503: Awansowanie mieszkańców do poziomu Settlers; kamieniołom
- Anno 1503: Nowe kolonie - plantacje przypraw, tytoniu oraz chmielu; stocznia
- Anno 1503: Tawerna; produkcja i sprzedaż lin
- Anno 1503: Hodowla i ubój bydła; szkoła, kościół
- Anno 1503: Przeskoczenie na poziom Citizen; nowe plantacje
- Anno 1503: Pozyskiwanie marmuru; produkcja chleba
- Anno 1503: Najbardziej zaawansowana metoda produkcji alkoholu; ulepszone kopalnie
- Anno 1503: Uniwersytet, publiczna łaźnia; produkcja i sprzedaż lamp naftowych
- Anno 1503: Traper, krawiec, sprzedaż odzieży; awans mieszkańców na kupców
- Anno 1503: Większa tawerna, teatr; konstrukcje "ozdobne"
- Anno 1503: Gromadzenie wina; kopalnie złota oraz klejnotów
- Anno 1503: Domy arystokratów i ostatnie konstrukcje z nimi związane
- Anno 1503: Dyplomacja, Handel
- Anno 1503: Krótko o wojnie
- Anno 1503: Piraci
- Anno 1503: Problemy z niektórymi misjami kampanii singleplayer
- Anno 1503: Najczęstsze problemy z kolonistami
- Anno 1503: The New World - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany673522 Junior
wurst gdzie, jak ty przeszedłeś tą trzecią misję w tej kampanii ??? Trzeci raz do niej siadam do tej misji i nie jestem w stanie jej przejść. Powiedz no jak to zrobiłeś ?
zanonimizowany682060 Junior
Po pierwsze: W piątej misji jak spowodować by moi pionierzy stali się mieszkańcami??, Muszę mieć 30 mieszkańców.
Po drugie: W misji trzeciej tytoń wymieniasz na wino, wino wymieniasz na rudę złota, rudę złota wymieniasz na biżuterię, a biżuterię wymieniasz na futra których potrzebujesz do ukończenia misji. Tak więc musisz odszukać aż cztery wioski tubylcze, wystarczającą ilością tytoniu powinno być 100-120 ton. Powodzenia w czwartej misji :D
zanonimizowany682060 Junior
Dobra rozkminiłem już tą piątą misję. Musisz po prostu pozostać pionierem, a dostaniesz nową misję
zanonimizowany761487 Junior
witam mam problem w jednej misi muszę przejąc fortecę wroga i uwolnić Rachmistrza tylko nie wiem jak to zrobić, mam do dyspozycji wojsko i Zwiadowcę tylko nie wiem poco ten zwiadowca w tej misi, bo jak zburzę fortecę to pokazuje się komunikat że forteca nie wytrzymała mojego natarcia i się zawaliła, pod gruzami zginą rachmistrz, i koniec trafiam za kraty nie wiem co zrobić
zanonimizowany763824 Junior
Witam wszystkich.
Mój problem polega na tym że nie wiem jak skłonić Orelieia żeby sie do mnie pszyłączył mam plynąc po wielorybi tłuszcz i nie wiem jak skłonić ostatniego członka mojej ekspedycji nie wiem która to plansza wiem ze przed nią były futra do zdobycia.
Z Góry dziękuje.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.