Konglomeraty cytatów – Portal, Metal Gear Solid i Monkey Island. Would you kindly, czyli słynne hasła i cytaty z gier komputerowych

Michał Grygorcewicz

Konglomeraty cytatów – Portal, Metal Gear Solid i Monkey Island

Są takie gry, z których wybranie jednego, dwóch, nawet pięciu najlepszych cytatów stanowi nie lada wyzwanie. Z prostego powodu – są one wypełnione błyskotliwymi, zapadającymi w pamięć i uderzającymi w odpowiednie struny tekstami. Do takich produkcji z pewnością należą obie odsłony serii Portal, w których nie dość że GlaDOS co i rusz prowadzi genialne monologi, to dodatkowo raczeni jesteśmy kultowymi tekstami zapisanymi na ścianach, a w „dwójce” dochodzi jeszcze Wheatley, obdarzony bardzo… barwną osobowością. Mój prywatny faworyt to „Obie powiedziałyśmy wiele rzeczy, których będziesz żałować. Ale myślę, że możemy zapomnieć o naszych niesnaskach. W imię nauki. Ty potworze”. No i pamiętajcie. „Ciasto jest kłamstwem”.

Zaprosiłam twoją najlepszą przyjaciółkę, Kostkę Towarzyszącą. Oczywiście nie mogła przyjść, bo ją zamordowałaś. - 2014-04-13
Zaprosiłam twoją najlepszą przyjaciółkę, Kostkę Towarzyszącą. Oczywiście nie mogła przyjść, bo ją zamordowałaś.

Równie wiele zapadających w pamięć zdań znajdziemy w cyklu Metal Gear Solid Hideo Kojimy. Tutaj znajdziemy wszystko – poważne, moralizatorskie monologi o wojnie, przyjaźni i przeznaczeniu, rozbrajająco zabawne komentarze burzące czwartą ścianę, świetne one-linery oraz wypełnione dramatyzmem i emocjami spowiedzi umierających przeciwników. Perełkę stanowi „Kept you waiting, huh?”, którego nie odważę się nawet spróbować przetłumaczyć – zdanie, jakie główny bohater wypowiada w każdej kolejnej odsłonie cyklu będące puszczeniem oka do fanów zmuszonych wyczekiwać długie lata na kolejne rozdziały przygód Solid Snake’a i Big Bossa. Kojima zdecydował się też na prztyczek w nos twórców Fallouta, czwartego MGS-a rozpoczynając stwierdzeniem, że „Wojna się zmieniła” – dyskusje między fandomami na temat tego, kto miał rację, trwają do dziś.

Kto zna odpowiedź na to pytanie? - 2014-04-13
Kto zna odpowiedź na to pytanie?

Do cytatowych konglomeratów należy też cała lawina klasycznych przygodówek, głównie tych, które wyszły spod ręki LucasArts. Jako ich reprezentanta zdecydowałem się umieścić tu Monkey Island 2. Twórcy wznieśli się tam na wyżyny zabaw językowych, przy których blednie nawet „małpi klucz” i pojedynki szermiercze na obelgi z pierwszej części. Jeśli ktoś denerwuje Was, chełpiąc się wybitną znajomością angielskiego, zadajcie mu jedno, proste, nieprzetłumaczalne bez utraty uroku oryginału pytanie – „If a woodchuck could chuck and would chuck some amount of wood, what amount of wood would a woodchuck chuck?”. Pisząc o klasycznych przygodówkach nie mógłbym nie wspomnieć o Grim Fandango i odpowiedzi, jakie zadaje główny bohater na pytanie, co się stało, że nie jest już tak radosny i pełen życia jak dawniej. Jego odpowiedź jest krótka i prosta: „Umarłem”.

Assassin's Creed II

Assassin's Creed II

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 17 listopada 2009

Informacje o Grze
8.6

GRYOnline

8.8

Gracze

8.9

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

6

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2015-11-11
15:50

Pkamil18 Legionista

Mi najbardziej utkwiły w pamięci cytaty z gry Rayman 3 w którą grałem w dzieciństwie, a cytaty pamiętam do dzisiaj (o kurczę to już 12 lat minęło :o). Było w niej mnóstwo wspaniałych dialogów, a polski dubbing był genialnie zrealizowany.

Głównie to Globox miał najlepsze teksty:

-Najdłuższy skrót, przy wymawianiu zaklęć przez Globox'a: "Ty weź się baw gdzieś indziej, ja tu się skupiam"
-Kraina żywych trupów, po wejściu do poziomu: "Kraina żwawych trupów (...), a ja myślałem że będzie się tu roiło od truposzów, głuptas ze mnie, głuptas ze mnie..."
i wiele innych nadających humor w zależności od sytacji

Szkoda że tamte czasy już minęły, w sumie doczekałem się godnej kontynuacji przygód Rayman'a i Globox'a (Rayman Origins i Legends), ale niestety bez genialnych dialogów, nawet w ogóle bez dialogów :(.

Komentarz: Pkamil18
2015-11-11
20:41

cichy10 Pretorianin

cichy10

Ze starszych gier, to najbardziej mam w pamięci zapisane "Yes, m'lord" z Warcrafta II. Jeśli chodzi o nowsze gry, to oczywiście będzie to: "Sir Isaac Newton is the deadliest son of the bitch in space!" z ME2 ;)

Komentarz: cichy10
2016-07-01
23:56

szopen469 Konsul

Ehh cały wiedźmin plus niezawarty
-Chcesz usłyszeć fraszkę. Lambert Lambert ty chuju.

Komentarz: szopen469
2016-07-26
00:55

qazplm632 Pretorianin

qazplm632

"I should go" - Mass Effect
"Nie można przeżyć całego życia na krawędzi, prędzej czy później trzeba skoczyć" - Mirror's Edge
"You're here because you wanted to feel like something you are not: a hero" - Spec Ops: The Line (swoją drogą jedno z mocniejszych zakończeń)
"I had a dream of my wife. She was dead but it was alright" - Max Payne 2
"Did I ever tell you the definition of insanity?" - Far Cry 3

Komentarz: qazplm632
2016-07-26
00:58

Mastyl Legend

Mastyl

All your base are belong to us!

Tylko grę, z której to pochodzi, mało kto zna :)

Komentarz: Mastyl

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl