Skazani na cheaty – dlaczego nie da się pozbyć oszustów z gier?

Osoby korzystające z cheatów ułatwiających rozgrywkę cieszą się nienawiścią innych graczy, a mimo to deweloperzy gier sieciowych wciąż nie mogą się ich całkowicie pozbyć. Czy wieloosobowa zabawa bez oszustów to niemożliwa do zrealizowania utopia?

Jakub Mirowski

Rywale widzący przez ściany, karabiny trafiające wyłącznie w głowę wroga, przeciwnicy mogący zobaczyć nasze bazy pomimo mgły wojny – każdy, kto zagrał przynajmniej kilkanaście razy w produkcję sieciową, musiał zetknąć się z oszustami. Cheaty są nieprzyjemną częścią rzeczywistości większości tytułów wieloosobowych, i to od samego początku ich istnienia. To z kolei rodzi pytanie: jakim cudem po kilku dekadach rozwoju interaktywnej rozrywki deweloperzy nadal nie są w stanie całkowicie pozbyć się tego zjawiska, ograniczając się w ostatecznych przypadkach do masowych banów? I czy skoro do tej pory cheaty nie zostały wyplenione, istnieje szansa, że kiedykolwiek znikną z gier wideo?

Legendy na dopingu

Chciałbym móc odpowiedzieć na to ostatnie pytanie twierdząco – zapewnić Was, że osobom, które odszukują, wiedzie się coraz gorzej i że znajdujemy się u progu utopii, w której w rozgrywkach wieloosobowych wszyscy konkurują uczciwie. Byłoby to jednak kłamstwem. Piłeczka jest po stronie cheaterów – deweloperzy mogą jedynie reagować na kolejne sposoby, na jakie gracze wyprowadzają system w pole.

Łatwość, z jaką co zdolniejsi oszuści potrafią zapewnić sobie przewagę, może zobrazować aktualna sytuacja w Apex Legends. Już po paru dniach od niespodziewanej premiery tego battle royale na serwerach można było spotkać cwaniaków, korzystających z automatycznego celowania czy niwelowania odrzutu przy strzałach. Na początku tego miesiąca studio Respawn Entertainment poinformowało, że zbanowało już 355 tysięcy osób, a później liczba ta wzrosła do pół miliona.

Apex Legends tuż po premierze stało się wyjątkowo popularne wśród cheaterów. Deweloperzy robią, co mogą, by usuwać z gry oszustów, ale to walka z wiatrakami. - 2019-03-26
Apex Legends tuż po premierze stało się wyjątkowo popularne wśród cheaterów. Deweloperzy robią, co mogą, by usuwać z gry oszustów, ale to walka z wiatrakami.

Stosunkowo świeżą metodą oszukiwania w grach wieloosobowych jest tzw. „stream sniping” – a więc śledzenie streamów w trakcie zabawy i zdobywanie w ten sposób przewagi nad graczem, który pokazuje swoją rozgrywkę na Twitchu czy Hitboksie. Takie działania są trudne do udowodnienia (co nie przeszkadza deweloperom w banowaniu graczy, na których padł cień podejrzenia, co z kolei często spotyka się z ostrą krytyką społeczności), ale na szczęście łatwo im zapobiec – tak naprawdę wystarczy włączyć opóźnienie na swoim streamie, by wytrącić oszustom broń z ręki.

Permanentne bany mają swoją funkcję prewencyjną, ta jednak całkowicie zanika, gdy mówimy o produkcji darmowej, w której nie istnieje żaden realny system progresji i stracić można jedynie kosmetyczne przedmioty, statystyki czy dodatkowych bohaterów. Nawet jeśli deweloperzy zbanują nas w oparciu o identyfikator sprzętu, da się zmienić go bez problemu przy użyciu darmowego oprogramowania, założyć nowe konto i w parę chwil znowu irytować uczciwych graczy swoimi „umiejętnościami”. Tak naprawdę twórcy Apex Legends mogliby zbanować i kilka milionów graczy – skala zjawiska w dalszej perspektywie zapewne i tak by się nie zmniejszyła. Wspomniane pół miliona zbanowanych kont może bowiem oznaczać 50 tysięcy oszustów, z których każdy dał się przyłapać po 10 razy, i nie ma sposobu, żeby to sprawdzić.

Wystarczy popatrzeć na zapotrzebowanie na cheaty. W opublikowanej niedawno rozmowie z serwisem Kotaku jeden z ich twórców, ukrywający się pod pseudonimem Dev, ujawnia, że w cztery dni zarobił około 5 tysięcy dolarów na sprzedaży zabronionych ułatwień. Obecnie największą popularnością cieszą się cheaty właśnie do Apex Legends. W porównaniu chociażby z tymi do Fortnite’a są one łatwiejsze do napisania, a w dodatku Respawn Entertainment prowadzi nieco łagodniejszą politykę niż Epic Games, któremu zdarzyło się pozwać pewnego youtubera za upublicznienie sposobów na oszukiwanie w owym hitowym battle royale. Prawdopodobnie wraz z upływem czasu wykrywalność tego typu praktyk poprawi się także w Apex Legends, ale zanim to nastąpi, twórcy cheatów mogą zbić na nich małą fortunę.

Każda popularna gra sieciowa musiała w pewnym momencie radzić sobie z plagą cheaterów. - 2019-03-26
Każda popularna gra sieciowa musiała w pewnym momencie radzić sobie z plagą cheaterów.

ILE TO KOSZTUJE?

Okazuje się, że cheatowanie w grach wcale nie jest rzeczą tanią. Jedna z większych stron poświęconych temu tematowi (nie podajemy adresu, bo nie zachęcamy do korzystania z jej usług) oferuje 30-dniowy dostęp do oprogramowania oszukującego do Apex Legends za 27 dolarów miesięcznie (20, jeśli zapłaci się w bitcoinach). To niemal połowa ceny nowej gry! Tak wiele jest warta dla graczy możliwość poczucia się lepszym od rywali.

Oszustwa na tysiąc sposobów

Część z Was może w tym momencie spytać – no dobrze, w takim razie dlaczego zamiast banować oszustów deweloperzy nie stworzą swojej gry w taki sposób, żeby oszukiwanie było niemożliwe? Cóż, zdecydowanie łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Każdy speedhack, aimbot czy wallhack działa bowiem trochę inaczej. Wytłumaczył nam to programista zatrudniony w MuHa Games (polskie studio, odpowiedzialne za strategię turową Thea: The Awakening), posługujący się pseudonimem Khash.

Popularny może być hack, ale rozwiązania są inne dla danej gry. To tak, jakby zapytać, w jaki sposób ludzie okradają biura – czasami można banalnie wejść i wyjść, czasami trzeba się natrudzić. Każdy tytuł ma swoją specyfikę: w niektórych wystarczy wykrywać elementy na ekranie do ustalenia punktu, w który należy trafić, w innych sytuacjach trzeba przekopać się przez informacje przesyłane do klienta, które miały być wykorzystywane do uruchamiania czegoś innego (np. dźwięku), nie miały natomiast zostać użyte w żaden inny sposób. Technik jest masa, o każdej można by napisać książkę – a temat i tak nie zostałby wyczerpany – mówi nam Ksash ze studia MuHa Games.

W celu oszukania innych graczy cheater musi najpierw wyprowadzić w pole serwer gry. To z kolei, jak twierdzi nasz rozmówca, jest o tyle proste, że istnieje na to mnóstwo sposobów. Czasem komunikat, który przyszedł ze strony użytkownika, wydaje się zupełnie prawidłowy – mimo że on sam w danej sytuacji nie miał prawa go wygenerować. Innym razem zadziałać mogą „konie trojańskie”, zastępowanie poszczególnych danych albo dostęp z poziomu administratora, uzyskany zewnętrznie (np. za pośrednictwem innej, gorzej zabezpieczonej aplikacji) czy prostą metodą brute force.

– Generalnie na każdą technikę obrony jest jakaś technika ataku – twierdzi deweloper. – Zwykle kilka.

Najpopularniejsze cheaty to zewnętrzne programy, z uruchomieniem których nie będzie mieć problemów nawet zupełny laik. Aplikacje te potrafią na przykład uzyskać dostęp do informacji tymczasowych, przechowywanych w pamięci naszego komputera – zdrowia, posiadanej broni, lokacji graczy. To dane niezbędne do poprawnego działania gry, ale sam klient nie powinien ich widzieć. Programy oszukujące docierają do miejsca, gdzie owe dane są przechowywane, a następnie dokonują szybkich kalkulacji – wystarczy, że posiadają informacje o dokładnej lokalizacji naszej i przeciwnika, żebyśmy mogli automatycznie wycelować w najbliższego wroga.

Apex Legends

Apex Legends

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 4 lutego 2019

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

7.1

Gracze

7.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

33

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Używałeś kiedyś cheatów w grach sieciowych?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2019-03-27
18:54

bkt Chorąży

Gralem kiedys w jedna strzelanke z 6 lat, tactical ops. Gralismy w miedzynarodowej lidze clanbase z 5 ligi weszlismy do 2. W tejze 2 tak nas jebali, ze nie bylo mozliwe ze graja czysto. Po pol roku sprawdzilem sam czy te czity o ktorych slyszalem dzialaja. Te wszystkie VAC sa g.. warte - wszystko dzialalo. Granat - prosze bardzo wpadnie tu i tu. Aimbot, prosze bardzo klik i headshot (jaka jest kuzwa frajda z grania w strzelanke w ktorej nie trzeba celowac?), widzialem nawet ze ktos mi zza sciany wyjdzie a gralem bardzo dobrze bronia krotko (mysle ze pierwsza top 3 w PL) i wiecie co, za cholere nie moglem z tym grac, walilem po scianach itp:D Po 2 tygodniach "pseudozabawy" wydalismy oswiadczenie na forum ze rezygnujemy z gry i wszyscy wyjeb. swoja ulubiona gierke...
To samo bylo w ET... pozniej Enemy Territory.

Od tej pory nie gram multi FPS - to nie ma kuzwa sensu :)

Komentarz: bkt
2019-04-02
22:55

GanderPL Chorąży

GanderPL
👎

Co za idiota stwierdził że "stream sniping" to rodzaj cheatowania? Jeśli gracz jest na tyle tępy żeby w czasie rzeczywistym pokazywać swoją grę to sorry ale sam jest sobie winien.

Komentarz: GanderPL
2019-04-09
18:10

luki431 Generał

luki431

Da się pozbyć oszustów z serwerów w dodatku bez żadnego problemu tylko nie chcą tego zrobić bo jak na moje to zaczną tracić pieniądze.Mało tego że developerzy nie chcą usunąć z serwerów oszustów to jeszcze sami im tworzą te cheaty i sprzedają różnymi kanałami.Dlatego że bez udziału samych twórców danej gry stworzenie takiego programu nie byłoby możliwe.Bo skąd wiedzieć w jakie pliki zaingerować,w jaką część kodu żeby pozmieniać wartości przekazywane do serwera?To muszą wiedzieć tylko sami autorzy który dany kod napisali.Tak więc sytuacja w grach sieciowych jest aktualnie bardzo zła żeby nie powiedzieć tragiczna i jak tak dalej pójdzie tryb multi szczególnie na pecetach może upaść całkowicie bo nikt normalny nie będzie tracił czasu aby siedzieć pół dnia i skakać po sesjach żeby może na 40 minut załapać się na sesje w której akurat nie ma żadnego oszusta.

Ja na szczęście nie gram w te różne Battlefieldy,Cod-y i inne tego typu gry gdyż nie lubie takich gier.Przez sieć gram jedynie w Need For Speeda 2015 i gram w niego do dzisiaj.A wciąż jeszcze gram tylko dlatego że ogromnie spodobała mi się ta gra.I to co się dzieje na serwerach tej gry napawa zgrozą.Co trzeci zasuwa na jakimś programiku przeważnie są to w drifcie naliczanie punktów x4,x6,x8 czy ile tam dany program przewiduje.W kategorii wyścig jest to najczęściej prędkość której nie mają inni grający uczciwie,natychmiastowe przyśpieszenie,efekt ducha czyli tak zwane przenikanie i teleport czyli każdy grający z nim w takiej sesji z góry jest skazany na porażkę.On gra w inną grę po prostu.Gra wówczas traci sens.Ich tu jest po prostu multum tych gości grających na róznej maści cheatach.To nie jest jednostkowy przypadek.Ich tu jest ogromna ilość.Często w jednej sesji więcej jest oszustów niż uczciwych graczy.A ci uczciwi to przeważnie niestety lamerzy nie potrafiący grać w ogóle.Bo jeśli nawet byli tu ludzie mający jakieś umiejętności tzw.skilla to już dawno dali sobie spokój z trybem sieciowym w tej grze gdyż przez bandę tych pseudo graczy na domiar złego uważających się za graczy PRO którzy obsiadają regularnie serwery gra mimo że sama w sobie dobra,wciągająca stała się zwyczajnie niegrywalna.Tak jak mówie tylko dlatego jeszcze w to gram że gra mi się spodobała ale komfort z takiej gry jest żaden jeśli kiedy byś nie wszedł zastajesz ciągle tą samą bandę oszustów z którymi co gorsza nic się nie robi.Przykre.

Bo to powinno być tak że każdorazowo przy wejściu na tryb sieciowy jest komunikat że "W przypadku wykrycia nieautoryzowanych programów mających na celu w sposób nieuczciwy zwiększenie przewagi nad innymi graczami użytkownik takich programów dostaje ostrzeżenie a za ponowne użycie tego w grze jest ban".I każdy kto wchodzi na tryb sieciowy musi to zaakceptować.Jednocześnie sami użytkownicy powinni mieć narzędzie do zgłaszania takich cwaniaków z poziomu gry.Sami grający uczciwie bardzo szybko wyłapią oszustów;to naprawdę nie jest dużo roboty.Teraz tylko raporcik do obsługi,sprawdzenie co można też bardzo łatwo zrobić i blokada na gre na danym koncie dla takiego jegomościa.Chce cwaniak jeden z drugim niech kupuje kolejny kod i zakłada kolejne konto.Zobaczymy jak długo nazakłada jeśli parę razy straci tylko pieniądze i czas a skończy się tak samo-banem na dane konto.I to można bardzo prosto i z uśmiechem na ustach zrobić tylko twórcy nie chcą tego uczynić gdyż tak jak pisałem przy tej ilości oszustów jaka jest to oni mają z tego dość niezłe pieniądze.Jak pójdzie w eter news że nie można już "legalnie" oszukiwać to dam sobie ręke uciąć że oni przestaną grać w ogóle co za tym idzie kupować daną grę a co za tym idzie dla twórców to stracą oni pieniądze które z kolei pójdą w grube miliony.Bo dla tych pseudo graczy z tego co ja widze to "fajnie sobie pograć=mieć dobry cheat".Oni inaczej nie potrafią.Oni nawet jeśli mają jakieś tam może i umiejętności to jak trafiają na nagranego gośćia nie wytrzymują psychicznie,zaczynają pękać i podejrzewam że łeb im zaczyna rozsadzać.Nie mogąc tego znieść szukają programu który spowoduje że będą wygrywać z każdym i zawsze.Bo im tylko o to chodzi.Im nie chodzi o gre bo oni grać ani nie lubią ani nie umią.Im chodzi o to żeby nie dając nic od siebie wygrywać i mieć wysoką rangę.Jedynie o to.Dla mnie takie barachło nie zasługuje na miano graczy.To swołocz zwykła która próbuje jeszcze robić idiotów z grających uczciwie bo to jest robienie idiotów z przeciwników,pomijając już to że z siebie także.Po co zatem mam grać z takim jeśli mimo tego że jestem lepszy od niego to przegram bo gram na czystej wersji a jemu program nalicza nie przymierzając jakieś głupoty wzięte z księżyca?To jaki jest sens takiej gry?Żaden.To jest zatracona istota gry (jej swoiste zaprzeczenie) bo w każdej grze ktoś musi wygrać a ktoś drugi przegrać i przegrana mimo że nie jest przyjemna jak każda przegrana zresztą to jest ona częśćią gry i wchodząc na kanał publiczny gdzie w daną produkcję gra społecznośc w sumie z całego świata trzeba się liczyć z tym że zawsze trafisz na lepszego który ci dołoży.I umieć powiedzieć gratulacje-jesteś lepszy odemnie!Jednocześnie trenować,trenować i jeszcze raz trenować żeby mu w końcu dołożyć ale skillem i umiejętnościami,codzienną grą oraz uporem a nie kupowaniem dobrego cheata!

To jest coś strasznego jak zjedzony przez cheaty jest obecnie tryb sieciowy i nie tylko tej gry ale z tego co czytam niemal każdej.I powtarzam jeśli nic z tym nie zrobią,nie będzie jasnych i czytelnych zasad za których złamanie kara jest jedna-ban permanentny! to tryb sieciowy albo padnie albo stanie się skupiskiem jedynie różnej maśći cheaterów że wygrywał będzie nie ten kto ma skilla i coś potrafi ale ten kto ma lepszy,lepiej dostrojony,dopasowany do sytuacji programik.Kto to przeczyta a mi nie wierzy wspomni kiedyś moje słowa.

Komentarz: luki431
2019-09-02
21:53

zanonimizowany1044195 Generał

Chcąc wyeliminować cziterów trzeba wyeliminować tych co je tworzą albo najlepiej te osoby, które je rozpowszechniają. Innego wyjście nie ma. Puki będą takie osoby to cziterzy zawsze będą. W necie bez problemu można znaleźć czity do praktycznie każdej bardziej znanej gry przez internet. Osoby które prowadzą takie strony nic z tego sobie nie robią i jeszcze naśmiewają się z tego że nikt im nic nie może zrobić.
Kiedyś na jakimś forum z czitami znalazłem temat gdzie goście chwalili się ile nabili np. fragów i jak to się z nich nabijali. Nie którzy to nawet zdjęcia wstawiali. Sądząc po takim temacie im zależy głównie na psuciu rozgrywki innymi.

Komentarz: zanonimizowany1044195
2024-11-21
18:20

adamw9121791006 Junior

Trzeba skazać paru na długie lata więzienia i po problemie. Zarówno twórców cheatow i jak i tych cfe.i cheterow

Komentarz: adamw9121791006

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl