APB: Reloaded. 7 klonów GTA tak złych, że goni je policja

Paweł Woźniak

25

APB: Reloaded

  1. Data premiery: 29 czerwca 2010 (PC), 31 maja 2016 (XOne), 31 marca 2017 (PS4)
  2. Producent: Realtime Worlds
  3. Co przeszkodziło w odniesieniu sukcesu: system pay-to-win oraz cheaterzy, z którymi twórcy sobie po prostu nie poradzili

Po upadku Realtime Worlds The Guardian opublikował wyniki dziennikarskiego śledztwa, według którego wyprodukowanie APB miało kosztować ponad sto milionów dolarów. To nawet dziś jest duża suma, a w 2010 roku robiła jeszcze większe wrażenie.

Na długo przed sieciową dominacją GTA Online pewien zespół deweloperski także zauważył potencjał w takiej formie gangsterskiej zabawy. W APB mogliśmy trafić do wirtualnego świata i wcielić się w jedną ze stron trwającego w mieście konfliktu – gangstera lub stróża prawa – walcząc o wpływy na danym terytorium lub utrzymując porządek. Podstawowe założenia rozgrywki okazały się na tyle ciekawe, że gracze faktycznie zainteresowali się tytułem oferującym sporo zabawy w formie strzelanin, pościgów czy aresztowań. Niestety, chwilę po premierze deweloper ogłosił bankructwo i zamknął oficjalne serwery gry.

Prawa do marki wykupiła firma K2 Network i zdecydowała się na ponowne udostępnienie tej produkcji, z tytułem zmienionym na APB: Reloaded, tym razem w modelu free-to-play. Szybko wyszło jednak na to, że wprowadzane przez nowych właścicieli modyfikacje nie sprzyjają rozwojowi gry, która potencjalnie mogła odnieść całkiem spory sukces. Darmowy dostęp wiązał się, niestety, z rozmaitymi mikrotransakcjami. Wraz z przedmiotami kosmetycznymi zaimplementowano również m.in. system premium, pozwalający np. na szybsze zdobywanie kolejnych typów broni. Sprawiło to, że nowi gracze, aby dorobić się lepszego arsenału, musieli spędzać w tej produkcji sporą liczbę godzin lub po prostu zapłacić. Dodatkowo w grze pojawili się cheaterzy, więc zabawa w pewnych momentach zaczęła być frustrująca. Deweloperzy nie zrobili nic konkretnego, aby ich dzieło wraz z upływem czasu oferowało ciekawszą rozgrywkę. Wydaje się nawet, że wraz z debiutem GTA Online porzucili nadzieję na jakikolwiek sukces i finalnie sprzedali grę w 2018 roku wydawcy Little Orbit. Obecnie da się zauważyć na Steamie pewne zainteresowanie tą pozycją, w dziennym szczycie na serwerach bywa nawet kilkuset graczy.

The Godfather II

Ojciec chrzestny II

The Godfather II
PC PlayStation Xbox
Data wydania: 7 kwietnia 2009
The Godfather II - Encyklopedia Gier
6.8

GRYOnline

7.5

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

32

Paweł Woźniak

Autor: Paweł Woźniak

Od 2019 roku związany z GRY-OnLine, gdzie zaczynał jako autor newsów, a obecnie jest jednym z redaktorów tvgry. Obecnie interesują go przede wszystkim gry RPG, soulslike i metroidvanie, ale sporą część gamingowego życia poświęcił też produkcjom sieciowym. W grach ceni sobie głównie rozbudowane mechaniki rozwoju postaci oraz swobodę w działaniu, a na omawiane tytuły stara się patrzeć z różnych perspektyw. Od 2023 roku prowadzi również swój kanał na YouTube.

Która z gier z serii GTA jest najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl