Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 października 2025, 17:12

Sztuka znajdowania gotowych rozwiązań. Polacy potrafią: mod Dzieje Nevendaar jest dowodem

Spis treści

Sztuka znajdowania gotowych rozwiązań

I wiecie co? To nie tak, że twórcy ze Strategy First nie mieli na to odpowiedzi, bo mieli. Po prostu nie zdążyli wszystkiego zaimplementować do gry lub musieli powycinać pewne idee oraz rozwiązania, gdyż przed premierą nie znaleźli dość czasu na ich dopracowanie. Niestety, wiele gier tak kończy. Ślad po tym wszystkim został jednak w plikach gry Disciples 2. I tu na scenę wkracza grupa Polaków odpowiedzialnych za mod Dzieje Nevendaar – zwiastun mroku.

Po porządnym data miningu okazało się, że pomysłów wystarczy na sążnisty fanowski dodatek. Ekipa tworzy go już od dobrych kilku lat i choć sporo jest jeszcze do zrobienia, efekty widać na ekranie i czuć podczas rozgrywki. I są to efekty zgodne z duchem pierwotnych założeń Strategy First – jeśli wierzyć moderom, około 90% rozwiązań bazuje na pomysłach i koncepcjach znalezionych w plikach Disciples 2. Zmian jest bez liku, niektóre widzimy gołym okiem, inne wymagają wczytania się w karty postaci czy jednostek oraz sprawdzenia, jak to działa na polu bitwy. Generalnie zespół dba, by doświadczenie z tą kultową turówką stawało się głębsze i pełniejsze.

Disciples 2: Dzieje Nevendaar – zwiastun mroku, 2025.

Zacznijmy jednak od jednej ogromnej zalety. Dzieje Nevendaar sprawiają, że gra bezproblemowo rusza na nowoczesnym sprzęcie. Bez grzebania w jakichkolwiek plikach, bez szukania tutoriali – jak ostatnio, gdy opisywałem Wam to w cyklu Retro Gaming. Po prostu instalujecie swój Bunt elfów, pobieracie modyfikację, korzystacie z jej instalatora, a potem bezstresowo odpalacie grę. Proste? Proste! A wtedy otwiera się przed Wami morze nowości.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

„Drewniane animacje dobrze pasują do kwadratowego rytmu” - rozmawiamy z twórcą muzyki do Kronik Myrtany
„Drewniane animacje dobrze pasują do kwadratowego rytmu” - rozmawiamy z twórcą muzyki do Kronik Myrtany

Gothic 2: Kroniki Myrtany Archolos to projekt, który udowadnia, że oddana społeczność może stworzyć rzeczy wielkie - może nawet pod pewnymi względami większe od pierwowzoru. Porozmawialiśmy z Kamilem Jędrzejewskim, kompozytorem ścieżki dźwiękowej gry.

Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą
Gothic nie jest jedyną grą, do której Polacy tworzą ambitne mody. Original War dostało genialne rozszerzenie, a my rozmawiamy z jego twórcą

Są takie gry, które na Zachodzie się nie przebiły, my jednak stawiamy im ołtarzyki. Należy do nich kultowy RTS Original War, który dostał potężną modyfikację – Sand of Siberia; mieliśmy okazję ograć jej wersję 1.6 i porozmawiać z jej twórcą.