Walka z taktowaniem procesora – kiedyś gry działały inaczej. Jak wskrzesza się gry retro?

Dariusz Matusiak

Walka z taktowaniem procesora – kiedyś gry działały inaczej

Kiedy ten najtrudniejszy etap negocjowania prawnych umów zostaje zakończony, przychodzi czas technicznego przygotowania gry do ponownego wejścia na rynek. A każdy, kto kiedyś próbował uruchomić starszą produkcję na nowym komputerze i nowym Windowsie, wie, że bywa to problematyczne. Najpierw kopię gry należy zdobyć fizycznie, razem z dołączaną do niej dokumentacją, czyli zwykle instrukcją. Tutaj niekiedy konieczne są zakupy, o ile da się je jeszcze zrobić, korzystanie z kolekcji pracowników GOG-a, z których wielu zbiera dawne produkcje, a w przypadku manuali nawet pomoc społeczności, która gotowa jest udostępnić potrzebną zawartość. Czasem jednak pomysłowość twórców gier potrafi zaskoczyć!

DOSBox to emulator, który nie wzbudza bojowych nastrojów w wielkich korporacjach i stanowi wrota do całej masy niezwykłych gier z lat 90. - Ocalić od zapomnienia - jak wskrzesza się gry retro i wprowadza ponownie do sprzedaży? - dokument - 2024-07-14
DOSBox to emulator, który nie wzbudza bojowych nastrojów w wielkich korporacjach i stanowi wrota do całej masy niezwykłych gier z lat 90.

Do jednej z klasycznych gier, The Secret of Monkey Island, dodawany był specjalny, fizyczny gadżet jako forma zabezpieczenia antypirackiego – Dial a Pirate. Były to okrągłe kartoniki, które przesuwało się, by ujawniały datę związaną ze szczególnym wydarzeniem z życia jakiegoś pirata. Odtworzyliśmy to w wersji cyfrowej jako osobną aplikację, by można było z niej korzystać na monitorze, ale również zeskanowaliśmy jego części, wrzuciliśmy do folderu jako pliki do wydrukowania, by każdy chętny mógł ten gadżet odtworzyć sobie w domu.

Marcin Paczyński, senior business development manager na GOG-u (CD PROJEKT Group)

W przypadku gier pisanych na tekstowy system MS-DOS praktycznie zawsze korzysta się ze znanego emulatora DOSBox, który odpala się w tle przy uruchamianiu danego tytułu. Dobre relacje z jego twórcą, Peterem „Qbixem” Veenstrą, pozwalają szybko eliminować ewentualne trudności przy jakichś tytułach. Do gier windowsowych GOG używa swoich ulepszanych od lat narzędzi, zapewniających kompatybilność niezależnie od wersji DirectX i nawet przyszłych wersji Windowsa. Nie oznacza to jednak całkowitego braku kłopotów, bo tak jak w przypadku testowania nowych gier niektóre konfiguracje pecetów mogą mimo wszystko powodować jakieś problemy u części użytkowników.

Konieczność testów i dostosowania danego tytułu do realiów współczesnego sprzętu, ultraszybkiego w porównaniu z dawnymi komputerami, świetnie ilustruje przykład jednego ze skutków, jakie powoduje w niektórych przypadkach dawna szkoła tworzenia gier.

Wcześniej zajmowałem się testowaniem starszych gier przed wprowadzeniem ich do sprzedaży. Na liście do sprawdzenia miałem jakiegoś RTS-a. Uwielbiam ten gatunek, mam w nim duże doświadczenie, ale przy tej grze ledwo udało mi się przejść pierwszą misję po bardzo długim czasie. Jeszcze gorzej było z drugą i trzecią.

Okazało się, że silnik gry dobierał ilość jednostek wroga na podstawie liczby klatek animacji. Przy ówczesnych procesorach nie było to problemem. Obecny sprzęt dawał grze niebotyczny boost FPS-ów, a to przekładało się na absurdalną liczbę wrogów mogących atakować gracza.

Generalnie wiele gier z dawnych czasów miało fizykę bezpośrednio zależną od taktowania procesora, co powodowało różne dziwne działania przy próbie ogrywania ich na nowszych komputerach.

Marcin Paczyński, senior business development manager na GOG-u (CD PROJEKT Group)

Otwieranie big boxa z nową grą było jak Gwiazdka! W środku kryło się mnóstwo materiałów, które wprowadzały w klimat gry. - Ocalić od zapomnienia - jak wskrzesza się gry retro i wprowadza ponownie do sprzedaży? - dokument - 2024-07-14
Otwieranie big boxa z nową grą było jak Gwiazdka! W środku kryło się mnóstwo materiałów, które wprowadzały w klimat gry.
Diablo

Diablo

PC PlayStation

Data wydania: 31 grudnia 1996

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.7

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-07-15
15:58

P3cet Junior

O tak, z chęcią przytulę reedycję w bigBoxie, jak również jakaś nową gierkę.

Komentarz: P3cet
2024-07-16
11:38

Polot224 Junior

Polot224

Ahh! czasy mojego dzieciństwa :) Fajnie tak wskrzeszać gry retro :)

Komentarz: Polot224
2024-07-16
16:03

Tupolew Pretorianin

I właśnie dlatego wolę lata 90-te lub początki 2000-nych

Komentarz: Tupolew
2024-07-21
16:59

Miruu Chorąży

Zarąbisty artykuł ! :)

Komentarz: Miruu
2024-07-22
17:01

tarantulo Legionista

A może byście nie kasowali starych gier i platform z bazy, w końcu to portal o grach.

Komentarz: tarantulo

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl