Wróg wrogowi wilkiem. Niesamowite detale i smaczki The Last of Us 2

Wróg wrogowi wilkiem

Jeśli miałbym wskazać jeden aspekt The Last of Us: Part II, w którym przywiązanie do detali robi największe wrażenie, byliby to spotykani podczas rozgrywki wrogowie. Naughty Dog oddzieliło wyraźną kreską klikaczy od ludzkich przeciwników i za pomocą szeregu środków zadbało o to, byśmy tych drugich nie traktowali jak typowego mięsa armatniego, tylko jak myślące istoty z krwi i kości, które los przypadkiem pchnął na przeciwną do naszej stronę barykady.

Najbardziej odczuwalnym tego typu zabiegiem jest nadanie imion każdemu z naszych oponentów – gdy Wilki i inne grupy komunikują się ze sobą w polu, zwracają się do siebie po imieniu, głośno wykrzykują je także, gdy znajdują ciało. Godność poszczególnych postaci nie jest dobierana losowo z predefiniowanej puli (co byłoby najprostszym i najmniej kosztownym rozwiązaniem dla programistów) – każdemu przeciwnikowi została nadana indywidualnie i przy kolejnych podejściach do gry natkniemy się na te konkretne osoby w tych samych miejscach. Imiona poszczególnych przeciwników z pola walki możemy również dopasować do żołnierzy, których spotykamy jako sojuszników, gdy obserwujemy wydarzenia z innej perspektywy.

Ostatni żywy wróg będzie błagać nas o litość... albo domagać się szybkiego końca.

Oponenci cechują się wysoką inteligencją, co szczególnie widać na wyższych poziomach trudności – potrafią skutecznie flankować gracza, osłaniać się wzajemnie czy przeszukiwać teren, w którym zauważyli coś niepokojącego. Nasz wróg będzie się też zachowywać inaczej, gdy zostanie ranny i samotny na placu boju – wda się wtedy z nami w krótką rozmowę, błagając o ilość czy domagając się szybkiej śmierci. Niestety, litość w tych sytuacjach nie popłaca – jeśli nie dobijemy przeciwnika, w końcu nas zaatakuje.

Kilka akapitów wyżej wspomniałem o istotach z krwi i kości i bynajmniej nie była to przesada, co udowadnia możliwość deformowania ciał antagonistów w toku walki. Zmienienie ręki, nogi czy głowy w bezwładną masę za pomocą strzelby to zaledwie początek. Jeśli rozbijemy butelkę na czyjejś czaszce, istnieje spora szansa, że odłamki szkła utkną w twarzy nieszczęśnika.

Ręka, noga... ekhem... mózg na ścianie. Mam nadzieję, że nic nie jecie, czytając ten tekst. - Niesamowite detale i smaczki The Last of Us 2, które mogliście przegapić - dokument - 2020-07-03
Ręka, noga... ekhem... mózg na ścianie. Mam nadzieję, że nic nie jecie, czytając ten tekst.

Nie polecam przyglądania się ścianom, przy których stały ofiary oddanych przez nas strzałów w głowę – „headshoty” powodują nie tylko ochlapanie powierzchni krwią, ale również kawałkami mózgu. Silny cios bronią obuchową może z kolei doprowadzić do wybicia oponentowi zębów – w czasie normalnej gry jest to trudne do dostrzeżenia, ale od czego mamy tryb fotograficzny. Nawet kałuże krwi pozostawiane przez zabite ciała nie są statycznymi obiektami – gdy w nie wdepniemy, to poruszając się, przez jakiś czas pozostawimy na ziemi czerwone ślady butów. Krew inaczej zachowuje się też na suchej powierzchni, a inaczej w kałuży czy w większych akwenach – w tym drugim przypadku realistycznie się rozpływa.

Najlepszy przyjaciel mścicielki

Sporo uwagi poświęcono również zwierzętom występującym w nazwie studia tworzącego The Last of Us: Part II. Psiaki stające nam na drodze zachowują się nie mniej inteligentnie od ludzi i oprócz wykonywania otrzymywanych rozkazów potrafią też samodzielnie złapać nasz trop – przy czym nie są nieomylne i można je zdezorientować, na przykład odwracając ich uwagę hałasem. Zwierzęta są bardzo przywiązane do swoich opiekunów – jeśli zabijemy osobę trzymającą smycz, pies zacznie trącać jej ciało pyskiem i skomleć. Przykry widok.

Nie bądź potworem. Nie wyrzucaj piłki poza kojec. - Niesamowite detale i smaczki The Last of Us 2, które mogliście przegapić - dokument - 2020-07-03
Nie bądź potworem. Nie wyrzucaj piłki poza kojec.

Pojawiające się w grze psy, podobnie jak ludzie, mają imiona, które możemy usłyszeć z ust zajmujących się nimi osób. I podobnie jak w przypadku ludzi – nie są one dobierane losowo. W efekcie zdarza się, że na to samo zwierzę, reagujące na identyczne imię, możemy natknąć się w dwóch punktach chronologicznych opowieści.

Gdy przebywamy w bazie Wilków, w pewnym momencie trafiamy do kojca, w którym możemy pobawić się z psem. Rzucając mu piłkę, sprawiamy, że psiak po nią biegnie i potem zadowolony przynosi ją do nas. Jeśli jednak przez przypadek (albo ponieważ jesteśmy bezdusznymi potworami) wyrzucimy zabawkę poza teren ogrodzenia, zwierzak usiądzie w miejscu, w którym piłka opuściła kojec, i już tam zrezygnowany zostanie.

Twórcy nie zapomnieli również o klaczy, na której podróżuje Ellie. Jeśli będziemy obserwować konia, zauważymy, że wykorzystuje on różne okazje, by napić się wody. Pomiędzy „jedynką” a „dwójką” zmienił się również sposób, w jaki przybrana córka Joela ujeżdża zwierzę. Poprzednio korzystała z bardziej formalnego stylu angielskiego i trzymała wodze dwiema rękami. W kontynuacji dziewczyna przejęła nawyki opiekuna i zaczęła stosować styl western riding, w którym wodze trzyma się jedną dłonią.

The Last of Us: Part II

The Last of Us: Part II

PlayStation
Data wydania: 19 czerwca 2020
The Last of Us: Part II - Encyklopedia Gier
9.0

GRYOnline

7.4

Gracze

9.3

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

74

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl