Inside. 6 gier, które mogłyby zostać lekturami szkolnymi

Damian Gacek

Inside

  1. Gatunek: platformówka zręcznościowo-logiczna
  2. Opis: Wcielamy się w chłopca, który biegnie. Nie wiemy, skąd się wziął, nie znamy też celu jego podróży. Wiemy jedynie, że ścigają go ludzie z bronią i groźnymi psami, a naszym zadaniem jest mu pomóc.

Interpretacja wierszy jest czymś, czego nie lubiła większość moich szkolnych znajomych. Niejednokrotnie zachodziliśmy w głowę, co autor miał na myśli. Był to zawsze początek jakichś rozważań, dyskusji lub łączenia faktów (przykładowo z wydarzeniami z życia twórcy). Uważałem to nawet za dość dobrą zabawę (oczywiście tak długo, dopóki nie było jednego prawidłowego klucza, zgodnie z którym należało odpowiadać).

Wspominam o tym, gdyż Inside wydaje się być niczym utwór poetycki, którego autor zamiast słowami operuje obrazami. W grze nie pada ani jedno słowo, a jej fabuła nigdy nie zostaje wytłumaczona w klarowny sposób. Stwarza to pole do interpretacji. Szczególnie gdy odłożymy na bok nieco niepokojącą otoczkę „horroru” i skupimy się na szerszym kontekście.

Nie wchodząc zbytnio w „fabułę”, mogę stwierdzić, że według mnie ten tytuł byłby bardzo dobrym punktem wyjścia do dyskusji o wolnej woli i własnej tożsamości. Polujący na głównego bohatera ludzie z maskami zamiast twarzy oraz humanoidalne istoty, których jedynym celem jest służyć i wykonywać polecenia, mogłyby być dobrym pretekstem do dyskusji na temat praw człowieka i pracownika. Może nawet przyczyniłyby się do rozważań dotyczących roli jednostki w społeczeństwie. „Skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy?” – to pytanie, które można sobie zadać po ukończeniu tego dzieła. Oczywiście nie ma jednej poprawnej odpowiedzi, więc każdy Inside może rozumieć po swojemu i właśnie to czyni tę produkcję idealnym źródłem tematów do debaty lub jakiejś pracy pisemnej.

Wydaje mi się, że ta forma utworu mogłaby o wiele bardziej zachęcić uczniów do interpretacji niż czytanie prac osób, które tworzyły swoje dzieła w innych czasach i stawały w obliczu zupełnie obcych nam dylematów. Z chęcią zobaczyłbym również na lekcjach połączenie tradycyjnej formy wiersza z tą cyfrową. Jest po temu wiele możliwości.

Hellblade: Senua's Sacrifice

Hellblade: Senua's Sacrifice

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 8 sierpnia 2017

Informacje o Grze
7.8

GRYOnline

7.9

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

45

Damian Gacek

Autor: Damian Gacek

Absolwent Filologii Angielskiej oraz English in Public Communication. W swoim portfolio ma artykuł naukowy dotyczący tłumaczenia gier wideo. Z GRYOnline.pl współpracuje od 2019 roku, pisząc dla różnych działów. Obecnie zajmuje się głównie poradnikami i okazjonalnie wspiera newsroom. Autor przeglądu Małe ale Wielkie. Elektroniczną rozrywką interesuje się od dziecka. Uwielbia RPG-i oraz strategie, często nurza się również w odmętach produkcji indie. W wolnych chwilach pracuje nad książką oraz uczy się edycji filmów.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl