filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy

Filmy i seriale

Źródło fot. Indiana Jones and the temple of Doom, reż. Steven Spielberg, Lucasfilm Ltd., Paramount Pictures, 1984
i
Filmy i seriale 20 stycznia 2023, 09:30

autor: Marek Jura

Filmy, które dla większych zarobków naginały kategorię wiekową

Producenci i reżyserzy Hollywood od dawna zdają sobie sprawę, że kluczem do sukcesu blockbustera jest rynek chiński i kategoria PG-13. I nieważne, czy dotyczy to kryminału, horroru czy sensacyjniaka.

Spis treści

Kategorię PG-13 (czyli treść odpowiednią już dla dzieci w wieku 13 lat) albo i nawet po prostu PG (czyli dla każdego, kto ukończył 7. rok życia) dostawały niejednokrotnie filmy, które dla młodszej widowni się nie nadawały. Sam pamiętam swój szok, kiedy w Jurajskim Parku pojawiła się odcięta ręka. Producentom i reżyserom udawało się jednak lawirować pomiędzy restrykcjami tak sprawnie, że w filmach z PG-13 pojawiały się i bardziej niepokojące sceny.

Transformers 3: Dark of the Moon

Transformers 3: The Dark Moon, reż. Michael Bay, Hasbro Studios, Paramount Pictures 2011. - Filmy, które dla większych zarobków naginały kategorię wiekową - dokument - 2023-01-19
Transformers 3: The Dark Moon, reż. Michael Bay, Hasbro Studios, Paramount Pictures 2011.
  1. Jaką ma kategorię wiekową: PG-13
  2. Na jaką zasługuje: NC-17
  3. Gatunek: film akcji, science-fiction
  4. Reżyseria: Michael Bay
  5. Rok produkcji: 2011
  6. Gdzie obejrzeć: Chili, iTunes Store, Netflix, Rakuten, Viaplay

Bayowi udało się trochę uniknąć kategorii R ze względu na to, że przedstawiona tam przemoc teoretycznie nie dotyczyła ludzi i zwierząt domowych (choć przy skali bójki gigantycznych robotów nawet niezamierzone straty w innych gatunkach po prostu musiały zaistnieć. Bardziej zastanawia, czy poszły one w setki, czy tysiące).

Z jakiegoś jednak powodu ludzi, którzy przyznają kategorie wiekowe, nie interesuje to, co dzieje się poza kadrem, kiedy zdemolowane już zostaną domy i miejsca pracy. Śmierć niepokazana to śmierć, której nie ma. A nawet jeśli już jest i zostanie pokazana odpowiednio subtelnie, nie może to przecież wpłynąć na dziecięce postrzeganie świata.

To trochę jak z rosyjską propagandą w czasie wojny w Ukrainie – przecież nikt nie umiera, to tylko zamknięte trumny, jakieś słupki w excelu i niegroźna operacja wojskowa, główny winowajca nikogo nie zabił, prawdopodobnie nie widział na żywo żadnych zwłok. Z punktu widzenia Rosji ta wojna ma kategorię PG-13.

Wracając do Transformersów – do dziś nie mogę się nadziwić, jakim cudem przeszło brutalne morderstwo dokonane przez Optimusa Prime’a na robocie, który chwilę wcześniej go uratował. I żeby one jeszcze nie wyglądały tak humanoidalnie…

Marek Jura

Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

więcej