Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 maja 2025, 15:51

Potęga making of. Historie o powstawaniu gier są ważne

Spis treści

Potęga making of

Te mechanizmy potrafią zresztą działać na inne produkty. Na początku wspominałem o McLarenie F1. Wiecie, lubię szybkie, ryczące wozy, które do tego ładnie skręcają, ale większość super- i hipersamochodów to już w moich oczach przesada. Niewątpliwie ładne rzeczy, ale czy mają zastosowanie w praktyce? Z jednym wyjątkiem – pojazdem stworzonym przez ekipę pewnego obsesyjnego, dążącego do perfekcji Brytyjczyka – Gordona Murraya.

Coś w tej historii konstruktorskiej sprawiło, że stwierdziłem: tak, jeśli kiedyś życie da mi możliwość, muszę przejechać się tą maszyną. Że układ tłoków, łożysk, sprężyn, kabli i reszty części pracujących pod karoserią składa się na coś więcej niż przedmiot użytkowy – składa się na perfekcję i na historię, którą chcę poznać, której chcę dotknąć, doświadczyć, zanim zostanie wymazana (za rozwalenie jednego z egzemplarzy możemy podziękować Elonowi Muskowi) – bo przecież wszystko przemija.

Blizzard, via Diablo IV - BlizzCon 2019 Press Kit.

Cóż... Wiemy, jak jest. Marne szanse, że zasiądę za kółkiem prawdziwego auta tej marki albo że w ogóle będzie mnie stać (dziś te wozy chodzą po kilkadziesiąt milionów złotych – macie drobne?) na stanie obok takiego. Ale pierwsze czy drugie Diablo (w sumie te gry mają sporo wspólnego z McLarenem – to owoce lat 90. i pionierskiego, oślego uporu, a ich potencjał odkryto i wydobyto przypadkiem) po lekturze Zostań na chwilę i posłuchaj mogę spokojnie odpalić. I też spojrzę na nie choć trochę inaczej niż wcześniej. I znowu będę się świetnie bawić.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

"Wiele problemów Blizzarda wyglądało jeszcze gorzej w latach 90." - rozmawiamy z Jasonem Schreierem o Play Nice

Blizzard – twórca Diablo, Warcrafta, StarCrafta i Overwatcha – ma za sobą niełatwą historię. Historię, którą Jason Schreier postanowił opowiedzieć w Play Nice. Z okazji polskiej premiery jego książki rozmawialiśmy o pracy nad nią i o losach tej firmy.

Diablo 4: Vessel of Hatred każe się zastanowić, czy gry potrafią jeszcze szokować bluźnierstwem
Diablo 4: Vessel of Hatred każe się zastanowić, czy gry potrafią jeszcze szokować bluźnierstwem

Zakończenie to jeden z najmocniejszych punktów kampanii Diablo 4: Vessel of Hatred. Kiedy rozmawialiśmy o nim w redakcji, wydawało się, iż może zostać odebrane jako kontrowersyjne i kogoś wkurzyć. Tylko właśnie: nam się wydawało.