Journey. Czas na relaks - 9 gier dla zmęczonych życiem
- Czas na relaks - 9 tytułów dla zmęczonych życiem graczy
- Katamari Damacy Reroll
- Journey
- Story of Seasons: Friends of Mineral Town
- House Flipper
- Chicory: A Colorful Tale
- A Hat in Time
- Hidden Folks
- Donut County
Journey

- Wydawca: Annapurna Interactive
- Platformy: PC, PS3, PS4, iOS
- Poziom relaksu: 8/10

Zaledwie parę dni temu kultowe Journey odchodziło swoje dziesięciolecie. Dziś trudno uwierzyć, że ktokolwiek nie słyszał jeszcze o tym tytule, jednak na wszelki wypadek warto o nim przypomnieć. Faktycznie, minęła już pełna dekada od wydania tej gry, ale ona sama wcale się nie zestarzała; wciąż jest aktualna, nie odstaje też jakością od nowszych pozycji podobnego typu, dla których była inspiracją. W dużym skrócie: mamy tu do czynienia z niepodważalnym pionierem, jeśli chodzi o relaksujące, niezapomniane doświadczenie.
Rozgrywka okazuje się wyjątkowo prosta. Poruszamy się niewielką zakapturzoną postacią. Przed nami, za nami, wokół nas – generalnie wszędzie – rozciąga się bezgraniczna pustynia, a gdzieś na horyzoncie, w oddali, majaczy wysoka góra. Cel jest jasny i konkretny: musimy dotrzeć na jej szczyt. Oczywiście nie oznacza to, że droga do tego odległego miejsca jest równie prosta. Początkowo wyglądająca na rozległą i opustoszałą, pustynia okazuje się skrywać całe mnóstwo lokacji, których przemierzenie stanowi wyzwanie, a im bliżej do odległej góry, tym owych wyzwań jest więcej.
Z drogą w gorącym, ostrym słońcu nie musimy radzić sobie sami! Bardzo ważną cechą Journey jest możliwość połączenia się z innymi graczami online, by wspólnie piąć się w górę. Interakcja z innymi w ogóle nie zaburza podniosłego, melancholijnego klimatu gry, który stale wzmaga oprawa muzyczna. Komunikacja przebiega bez słów: nie ma ani rozmów, ani wyskakujących dymków czatu. Żeby przekazać coś innym, możemy jedynie starać się zwrócić ich uwagę tym, jak się poruszamy, bądź też wydawać z siebie jednostajne piskliwe dźwięki. Przede wszystkim jednak po prostu idziemy z innymi przed siebie – ramię w ramię, w milczeniu i poczuciu wspólnego celu.
Journey nie jest skomplikowaną grą, nie jest też długie i bez problemu można przeżyć całą tę przygodę w ciągu jednego wieczora. Skąd więc jej fenomen? Chyba właśnie z powodu tej prostoty i przepięknego przedstawienia uniwersalnego motywu dążenia do celu. Proste i uniwersalne Journey sprawia, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie, a podczas spokojnej wędrówki pewnie niejeden raz przystanie, by wraz ze swoimi milczącymi towarzyszami popodziwiać widoki.
