Aktorzy głosowi wciąż bywają ignorowani przez deweloperów, choć uwielbiani przez fanów. Samantha Béart poruszyła ten temat podczas Golden Joystick Awards.
Za nami tegoroczne Golden Joystick Awards. Poza standardowym rozdaniem nagród mogliśmy oczywiście liczyć na wiele interesujących wglądów i komentarzy związanych z branżą ludzi. Wśród nich wybrzmiał jednak także ten należący do Samanthy Béart znanej z roli Karlach z Baldur’s Gate 3.
Aktorka wypowiedziała się na temat pozycji aktorów głosowych w przemyśle gier wideo i samej ich roli w procesie produkcji gry. Ich rola ogranicza się bowiem tylko do nagrywania kwestii (niektórzy decydują się także na udział w nagraniach motion capture, jak Neil Newbon, ale nie jest to standard). W związku z epizodycznością całego procederu nie są więc traktowani jako integralna część zespołu deweloperskiego.
Dlatego też najwyraźniej nie należą się im żadne szczególne przywileje, które mogłyby chociażby pomóc im w dalszej promocji i rozwoju kariery. Aktorzy głosowi muszą więc stawiać na autopromocję, by mieć większe szanse na zaistnienie – co wydaje się dziwne, biorąc pod uwagę to, jakim szacunkiem cieszą się pośród fanów.
Istnieje dziwna rozbieżność między tym, jak deweloperzy postrzegają nasze miejsce w ekosystemie - jakbyśmy tak naprawdę nie byli częścią zespołu - a tym, jak widzą nas gracze, którzy traktują nas jako twarz projektu. Bardziej jak w filmie i telewizji.
- stwierdziła Béart.
Rola aktora głosowego natomiast zdecydowanie jest w modzie. Widać to w szczególności po zainteresowaniu tymi ofertami podczas naboru do projektów moderskich. Żadne chyba stanowisko na pokładzie takiej produkcji nie cieszy się tak ogromnym wzięciem, jak pozostałe, co można było zaobserwować chociażby przy okazji ciągle rozwijającego się Path to Menzoberranzan.
Z całą pewnością jest to związane z ogromną satysfakcją, jaka zazwyczaj towarzyszy możliwości usłyszenia postaci przemawiającej naszym własnym głosem. Zawód wdzięczny, ale niestety niezbyt sformalizowany – co przekłada się na brak jasnych standardów i wiele okazji do nadużyć, zwłaszcza w dobie ciągle umacniającej się pozycji AI na rynku.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Danuta Repelowicz
Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.