Z chaosu narodziła się jedna z najbardziej unikalnych gier w historii. Wracamy do surrealistycznego świata Sanitarium

Sanitarium było jednym z najambitniejszych projektów studia DreamForge Intertainment. Do dzisiaj jest jedną z najbardziej unikalnych produkcji, jakich gracz może doświadczyć.

Zbigniew Woźnicki

Komentarze

Z chaosu narodziła się jedna z najbardziej unikalnych gier w historii. Wracamy do surrealistycznego świata Sanitarium, źródło grafiki: DreamForge Entertainment..
Z chaosu narodziła się jedna z najbardziej unikalnych gier w historii. Wracamy do surrealistycznego świata Sanitarium Źródło: DreamForge Entertainment..

Pod koniec lat 90., gdy gry przygodowe już żegnały się z mainstreamem, wyszła produkcja, która wyróżniała się surrealistyczną atmosferą i przygodą, której historia potrafiła być zagadką praktycznie do samego końca. Sanitarium to jednocześnie gra stworzona z miłości do gamingu, przez osoby chcące wykreować coś naprawdę swojego i świeżego na tle poprzednich projektów DreamForge Intertainment.

Patrząc na portfolio studia, zauważymy, że pierwsza połowa lat 90. stała pod znakiem RPG-ów / dungeon crawlerów na licencji Dungeons & Dragons. Tworzenie zbliżonych do siebie tytułów w świecie, do którego mamy wyłącznie licencję, mogło w końcu zmęczyć część deweloperów i posłużyć za zaczyn projektu Sanitarium.

Ten cykl nie jest częścią naszego działu Premium. Decydując się na zakup abonamentu, możesz jednak pomóc w tworzeniu większej liczby takich tekstów. Dziękujemy.

Kup Abonament Premium Gry-Online.pl

Sanitarium.DreamForge Entertainment.

Wszystko zaczęło się od letnich hamburgerów

Najlepsze pomysły zazwyczaj pojawiają się niespodziewanie i pewnie to samo można powiedzieć o idei, która później przekształciła się w Sanitarium. Jak wspominał scenarzysta Chris Pasetto, wszystko zaczęło się od letniej rozmowy wypalonych pracowników przy burgerach. Rozmawiając o filmach, jakie lubią i grach, które chcieliby zrobić, ostatecznie doszli do wniosku – za namową dyrektora kreatywnego Chrisa Straki – że powinni zrealizować wszystkie pomysły w jednym projekcie.

Tak zaczęła rodzić się wizja Sanitarium, która w pełni została zrealizowana w 16 miesięcy przez deweloperów, którzy „już nie odczuwają żadnego bólu”. Chociaż gra powstawała w bólach, i szybko okazało się, że jednym z najsłabszych jej elementów jest historia. Kolejne etapy nie miały ze sobą żadnego związku, a różnych opcji dialogowych było aż nadto. Zaistniał chaos, który, jak pisał Pasetto, odzwierciedlał sytuację w studiu:

Podczas beta testów, testerzy marudzili, że wiele interakcji dialogowych jest zbyt długich i interakcje bazujące na słowach kluczach były zbyt skomplikowane. Dodatkowo postacie zaczynały mówić o rzeczach, które wydawały się wyjęte z kapelusza, skacząc po tematach niczym kiepski kanał informacyjny. Nie zwróciliśmy na to uwagi, bo zazwyczaj w ten sposób pracowaliśmy.

Dlatego postanowiono zająć się dialogami i ich objętość została zmniejszona. To zadziałało na korzyść gry, bo balans pomiędzy rozmowami a rozgrywką był znacznie lepszy i historia stała się płynniejsza. Jednocześnie udało się zachować to, co dla twórców było najważniejsze: ładunek emocjonalny nie zagubił się w rozgrywce, a o to chodziło przy tworzeniu Sanitarium od samego początku.

Sanitarium.DreamForge Entertainment.

Podróż do wnętrza człowieka

Historia Sanitarium przez większość czasu jest zagadką, którą poznajemy wraz z bohaterem. Nie ma momentów, gdy my dowiadujemy się czegoś dodatkowego. Jeśli Max, który swoje imię musi sobie przypomnieć, nie ma o czymś pojęcia, to gracz również. Kojarzymy tylko jedną rzecz, co zdradza początkowa cutscenka: Max dowiaduje się czegoś istotnego, dzwoni żeby o tym poinformować i jadąc w deszczu spada ze skarpy.

Potem bohater budzi się w ogarniętym chaosem szpitalu psychiatrycznym. Jego twarz jest cała w bandażach. Nie pamięta, co się z nim stało i kim jest. Naszym zadaniem jest wszystko sobie przypomnieć. Jako Max poruszamy się nie tylko po wspomnianym szpitalu, który sam w sobie sprawia wrażenie podejrzanego. Trafiamy także do fantastycznych wymiarów, gdzie żyją zmutowane dzieci bez żadnej osoby dorosłej w okolicy, cyrku stojącego na wzgórzu zalanego miasta lub do gniazda owadopodobnych bestii jako cyklop-wojownik.

Za każdym razem jednak wracamy do szpitala, odkrywając kolejne tajemnice z nim związane. Wiemy także więcej o Maksie, jego przeszłości i o tym, co go dotychczas motywowało w życiu. Wszystko to zmierza ku finałowi, który w końcu wyjaśnia całość opowieści. Ta nie jest taka oczywista, chociaż bystrzejsi gracze z pewnością zawczasu domyślali się, co się stało – że Max ewidentnie znajduje się na skraju swojej świadomości i do końca nie wie, co jest snem, a co jawą.

Sanitarium.DreamForge Entertainment.

Bohater, który ledwo się porusza

U swoich podstaw Sanitarium jest przygodówką point’n’click, ale zamiast oglądania historii z boku, rozgrywka została zaprezentowana w rzucie izometrycznym. Przytrzymując klawisz myszy, kierujemy Maksem, który odnajduje powoli odpowiedzi na pytania, co dzieje się wokół niego, oraz dowiaduje się coraz więcej o swojej przeszłości.

Zdecydowanie taka podróż nie należała do najprostszych. Oryginalnie Sanitarium w niczym nie ułatwiało zadania grającym i nie dostarczało żadnych wskazówek. Poziom trudności był na tyle wysoki, że nawet prezes wydawcy ASC Games Dave Klein udał się do DreamForge Intertainment, by porozmawiać o ułatwieniu gry.

Negocjacje się udały, przez co Max zaczął mówić sam do siebie, podpowiadając graczowi pewne rzeczy, np. o tym, że zatopiony w rzece metalowy krzyż można czymś wyłowić. Zagadki w Sanitarium rozwiązujemy, korzystając z przedmiotów z plecaka, co czasem kończy się przeklikiwaniem przez cały ekwipunek, aż znajdzie się poprawną kombinację.

To nie jedyny typ zagadek. Czasem trzeba porozmawiać z odpowiednimi osobami we właściwej kolejności, bo wybranie danej opcji dialogowej odblokowuje coś innego u postaci, z którą dyskutowaliśmy już wcześniej. Poza tym twórcy przygotowali zagadki, które przenoszą nas na oddzielny ekran. Czasem to odnalezienie ukrytej wiadomości w tekście na tablicy, innym razem aktywacja odpowiednich znaków na kosmicznym panelu.

Poza tym Sanitarium jest przygodówką, w której walczymy z bossami. Starć jest kilka i mogą być zaskoczeniem dla graczy, którzy przyzwyczajeni są do wyłącznie przygodowego aspektu rozgrywki. Na szczęście, nawet jeśli przegramy, to pojedynek nie resetuje się (poza finałowym) i gra jedynie teleportuje nas na początek areny. Walki z bossami różnią się od siebie i przerywają monotonię zwiedzanych obszarów.

Jednym z największych przeciwników jest jednak system poruszania się bohaterem. Z powodów technicznych Max przemieszcza się tylko pod ośmioma kątami, przez co można nim utknąć w pewnych miejscach i trzeba namęczyć się, żeby przedostać się przez węższe przejścia. Jak zdradzili twórcy, gdyby mieli więcej czasu i szybciej się zorientowali, to ten aspekt prawdopodobnie byłby bardziej dopracowany.

Sanitarium.DreamForge Entertainment.

Tytuł, który zasługuje na remaster

Patrząc i grając w Sanitarium, wyraźnie widać, że produkcja powstała w latach 90. XX wieku. Rozgrywka i poziom zagadek bronią się i nie frustrują, przez co tytuł powinny ukończyć także osoby, które nigdy nie miały do czynienia z przygodówkami, a co za tym idzie – specyfiką gatunku. Momentami surrealistyczna atmosfera dodatkowo buduje klimat tajemnicy i przygoda prawie do samego końca zdaje się posklejana z przypadków elementów.

To gra, która mogłaby dostać remaster lub remake, na co zwrócił uwagę jeden z projektantów, Mike Nicholson. Wykorzystując obecne możliwości programistów, bohaterowie Sanitarium zyskaliby nową głębię. Natomiast narracja zostałaby wzbogacona i mogłaby objąć szerszy zakres tematyczny. W przypadku drugiej części, Nicholson ma w głowie dwie gry, którymi Sanitarium 2 mógłby się inspirować. Jedna z nich to polska produkcja:

Projekt narracji i jej prezentacła podobała mi się w Zaginieniu Ethana Cartera i w What Remains of Edith Finch. Gdybyśmy kiedykolwiek mieli otrzymać szansę na stworzenie kontynuacji Sanitarium, myślę, że spróbowalibyśmy podobnego podejścia.

Jak dzisiaj zagrać w Sanitarium?

Sanitarium to klasyk gier przygodowych, który na szczęście jest łatwo dostępny. Kilka lat temu gra była rozdawana za darmo na GOG-u, a i teraz możecie go nabyć na największych platformach cyfrowych. Podstawowo Sanitarium kosztuje niewiele: 39,49 zł na GOG-u i 59,99 zł na Steamie (do 31 sierpnia w promocji za 20,99 zł).

Co najważniejsze, Sanitarium działa bez pobierania dodatkowych aplikacji lub grzebania w folderach. Po zainstalowaniu od razu się uruchamia, dzięki czemu współcześni gracze mogą zapoznać się z wciągającą historią Maksa, napisaną prawie 30 lat temu.

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

8.4

GRYOnline

8.6

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny

7

Zbigniew Woźnicki

Autor: Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

5 ukrytych lokacji z Cyberpunka 2077 stanęło otworem przed graczami

Następny
5 ukrytych lokacji z Cyberpunka 2077 stanęło otworem przed graczami

Pokaz Gothic Remake udowodnił mi, że jego twórcy słuchają głosu fanów. Największe obawy budzi optymalizacja

Poprzedni
Pokaz Gothic Remake udowodnił mi, że jego twórcy słuchają głosu fanów. Największe obawy budzi optymalizacja

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl