Weterani Bethesdy rezygnują z UE5, by dokonać cudu optymalizacji. Nowe RPG z otwartym światem pójdzie na 10-letnim laptopie

The Wayward Realms porzuca Unreal Engine 5, co pozwoli przyspieszyć prace nad grą i zapewni niewiarygodną optymalizację nowej gry weteranów Bethesdy.

Jakub Błażewicz

Komentarze

Weterani Bethesdy rezygnują z UE5, by dokonać cudu optymalizacji. Nowe RPG z otwartym światem pójdzie na 10-letnim laptopie, źródło grafiki: OnceLost Games..
Weterani Bethesdy rezygnują z UE5, by dokonać cudu optymalizacji. Nowe RPG z otwartym światem pójdzie na 10-letnim laptopie Źródło: OnceLost Games..

Byli pracownicy Bethesdy stawiają na własną technologię i porzucają Unreal Engine 5 w swojej debiutanckiej grze.

Silniki firmy Epic Games cieszą się sporą popularnością (przynajmniej wśród twórców), wypierając wiele autorskich engine’ów. Dość spojrzeć na rodzimy CD Projekt Red, który postawił wszystko na Unreal Engine 5 (jak dotąd każdy z ujawnionych nowych projektów polskiego dewelopera powstaje na tej technologii).

Niemniej nie cała branża korzysta z pomocy Epic Games. Część gier ma bowiem specyficzne potrzeby i Unreal Engine 5 zwyczajnie ich nie zaspokaja. Najwyraźniej do takich tytułów zalicza się The Wayward Realms.

Nowy, lepszy, lżejszy i szybszy silnik

Byli deweloperzy z firmy Bethesda Softworks zapewniali po odejściu Juliana LeFeya – jednego z głównych twórców serii The Elder Scrolls, który zmarł tydzień później – że debiutancki tytuł studia OnceLost Games nadal będzie powstawał według jego wizji. Jednakże najwyraźniej wymaga to nowego silnika, o czym zespół poinformował we wpisie opublikowanym na Steamie.

Jak przekazało studio, po poprzedniej „szczerej” wiadomości i opóźnieniu premiery The Wayward Realms zespół otrzymał sporo „pozytywnych” reakcji, lecz także uwag od graczy czekających na tę produkcję. Z tych wynikało, iż twórcy nie powinni się spieszyć, ale też że gracze naprawdę chcą „rozbudowanych systemów, znaczących wyborów i solidnej, bezkompromisowej rozgrywki”.

W tym kontekście studio zdecydowało się porzucić Unreal Engine 5 i opracować własny silnik, nad którym wstępnie pracowało przez kilka ostatnich tygodni. To ma dać zespołowi swobodę w opracowaniu technologii zdolnej udźwignąć ich wizję ambitnego RPG, ale też pozwoli uruchomić The Wayward Realms nawet na laptopach sprzed dekady bez dedykowanego GPU i pierwszym Nintendo Switchu (UE5 bynajmniej nie słynie z optymalizacji, a nawet w najlepszych przypadkach przerasta możliwość starszego sprzętu).

Co więcej, jako że silnik będzie względnie „lekki”, całość wczytuje się błyskawicznie (w 300 milisekund), co znacznie przyspiesza prace nad grą. Cały świat gry również nie potrzebuje wieków na załadowanie: Eyjar, mapa „czterokrotnie większa od Manhatanu”, wczytuje się w mniej niż sekundę. Do tego twórcy dokładają starań, by ich technologia była przyjazna moderom.

Niemniej nowy silnik OnceLost Games potrzebuje czasu, a choć najwyraźniej znacznie usprawni produkcję, to praktycznie przekreśla premierę debiutanckiego tytułu studia nie tylko w tym roku, ale nawet na początku następnego. Dlatego deweloper planuje udostępnić The Wayward Realms dopiero w czerwcu 2026 roku, i to tylko osobom, które wsparły projekt na Kickstarterze.

Na marginesie: dziś w nocy (tj. 4 grudnia o godzinie 2:00 czasu polskiego) odbędzie się sesja pytań i odpowiedzi z OnceLost Games, w trakcie której gracze będą mogli dowiedzieć się więcej na temat planów studia i stanu projektu. Transmisja odbędzie się w serwisie Twitch.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
The Wayward Realms

The Wayward Realms

PC
Data wydania: 2026 Wczesny dostęp
The Wayward Realms - Encyklopedia Gier
Chcę zagrać

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

GRYOnline.pl 2025 AD - kolekcja gier, powiadomienia i szereg poprawek

Poprzedni
GRYOnline.pl 2025 AD - kolekcja gier, powiadomienia i szereg poprawek

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl