UOKiK wydało decyzję w sprawie OLX. Klienci mogą ubiegać się o zwrot pieniędzy
UOKiK ukarał portal OLX za wprowadzanie w błąd klientów. Platforma będzie musiała zmienić swój regulamin i dokonać zwrotu pieniędzy dla swoich klientów.

Urząd ochrony konkurencji i konsumentów w ostatnim czasie nałożył liczne kary na przedsiębiorstwa, które jego zdaniem stosowały praktyki niezgodne z prawami ich klientów. Niedawno głośna stała się sprawa banków, które nie zwracały pieniędzy po atakach hakerów. Dzisiaj zaś, UOKiK ogłosił, że również portal OLX miał działać na szkodę korzystających z serwisu.
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez urząd, platformie postawiono trzy zarzuty:
- wprowadzania konsumentów w błąd co do zakresu pakietu ochronnego
- nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej
- mylącego sortowania ofert wg najtańszych produktów
Co warto zaznaczyć, UOKiK podjął działania po otrzymaniu od użytkowników licznych skarg.
W przypadku pierwszego zarzutu, urząd stwierdza, że platforma promowała pakiet ochronny, który jednak nie zabezpieczał transakcji. W teorii i w reklamach, wszystko wydawało się w porządku. Użytkownicy mieli mieć zagwarantowane 24 godziny na odebranie przesyłki i upewnienie się, że dotarła ona bez żadnych uszkodzeń. W tym czasie płatność za zakupy miała być przez sklep wstrzymywana. Jednak w praktyce, sklep często nie uznawał wniosków o zwrot pieniędzy powołując się na regulamin, który jest korzystniejszy dla sprzedawców.
Jeśli zaś chodzi o usługę serwisową to sprawa jest dużo prostsza. Platforma OLX miała nie informować użytkowników o możliwości zakupu bez jej ponoszenia. Dodatkowo po dodaniu produktu do koszyka nie była ona na początku widoczna. Dopiero pod koniec dokonywania transakcji portal informował, że opłata zostanie pobrana iwyświetlała się właściwa cena.
Powyższy zarzut dotyczy również nieprawidłowego sortowania ofert. Wynika to z faktu, że były one segregowane przed naliczeniem opłaty serwisowej. W związku z tym, użytkownicy mogli ponosić straty finansowe.
Prezes UOKiK zdecydował, że portal OLX będzie musiał wprowadzić zmiany do regulaminu. Oprócz tego, poszkodowani użytkownicy mają otrzymać zwrot pieniędzy. Jednak aby to zrobić trzeba spełnić kilka warunków.
W przypadku pakietu ochronnego, zwrot będzie przysługiwał użytkownikom, którzy skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian, a ich wniosek został odrzucony. Dodatkowo klienci musieli zakwestionować odrzucenie podania.
Szansę na zwrot będą również miały osoby, które 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką.
Zwrot pieniędzy za usługę serwisową będą mieli klienci, który skontaktowali się z OLX w sprawie tej usługi od 1 grudnia 2021 r. do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji prezesa UOKiK.
Warto przy tym wspomnieć, że to nie pierwszy przypadek, gdy platforma OLX miała wprowadzać w błąd konsumentów. Już pod koniec zeszłego roku UOKiK postawił zarzuty wobec portalu, ze względu na niejasny system recenzji.
Więcej:Death Stranding 2 wykorzystane w celu oszukania weryfikacji wieku. Tego się Discord nie spodziewał