Ubisoft domknął strategiczną umowę z Tencentem, powołał nowe Vantage Studios do opieki nad największymi markami i zapowiedział dalsze cięcia kosztów oraz intensywny zwrot w stronę generatywnej sztucznej inteligencji.
Ubisoft potwierdził, że strategiczna inwestycja Tencentu w nowo powstałe Vantage Studios została sfinalizowana. Chiński gigant objął 26,32% udziałów ekonomicznych w spółce, wycenionej przed transakcją na 3,8 mld euro. Tym samym do kasy Francuzów wpłynęło 1,16 mld euro, które – jak przekonuje CEO Yves Guillemot – znacząco wzmocnią bilans wydawcy i odciążą go finansowo.
Nowy podmiot, działający od 1 października, przejmuje pieczę nad trzema kluczowymi markami Ubisoftu: Assassin’s Creed, Far Cry i Rainbow Six. Na jego czele stanie Christophe Derennes oraz Charlie Guillemot, syn Yvesa Guillemota.
Vantage ma funkcjonować jako zbiór autonomicznych „kreatywnych domów”, czyli mniejszych jednostek z własnym kierownictwem i strategicznym planem działania. Celem jest zwiększenie efektywności, kreatywności i tempa rozwoju marek, które – jak zapowiada Ubisoft – mają stać się w przyszłości franczyzami generującymi przychód rzędu „miliarda euro rocznie”.
Yves Guillemot określił finalizację umowy jako „kamień milowy” w transformacji firmy.
W najnowszym raporcie finansowym (który omówiliśmy szczegółowo w jednej z poprzednich wiadomości) Ubisoft ponownie odniósł się do trwającego programu redukcji kosztów. Firma potwierdziła, że inicjatywy oszczędnościowe pozostają „na dobrej drodze” i w ciągu ostatnich 12 miesięcy doprowadziły do odejścia 1500 pracowników.
Warto jednak przypomnieć, że nie wszystkie te rozstania były wynikiem zwolnień – część to efekt „dobrowolnego programu przejścia zawodowego”, który towarzyszy planowanej restrukturyzacji studiów nordyckich.
Ubisoft ujawnił także, że to nie koniec cięcia kosztów. W raporcie znalazł się plan przewidziany na rok fiskalny 2026 – 2027, zakładający redukcję stałej bazy kosztowej o co najmniej 100 mln euro w porównaniu z rokiem fiskalnym 2024–25. Wydawca deklaruje, że program postępuje zgodnie z harmonogramem, choć nie sprecyzowano jeszcze, jakie konkretne działania będą podejmowane w kolejnych latach.
Podczas prezentacji wyników Yves Guillemot poświęcił dużo uwagi generatywnej sztucznej inteligencji. Twierdzi, że jest to „rewolucja dla naszej branży tak samo wielka jak przejście [z 2D – przyp. red.] na 3D”, a AI została już zaimplementowana we wszystkich zespołach firmy.
Ubisoft rozwija zarówno narzędzia wspierające produkcję, jak i funkcje skierowane do graczy – w tym eksperymentalnych NEO NPC-ów, których prototypy pokazano w 2024 roku. Firma zapowiada, że kolejne informacje na temat AI trafią do graczy jeszcze przed końcem roku.
Tak odważne wejście Ubisoftu w obszar generatywnej sztucznej inteligencji niekoniecznie musi jednak spotkać się z entuzjazmem odbiorców jego gier. Dobrym przykładem jest sytuacja związana z Anno 117: Pax Romana, które wywołało sporo dyskusji i krytyki po ujawnieniu, że w produkcji wykorzystano elementy generowane przez AI.

Autor: Kamil Kleszyk
Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.