Sukces Assassin's Creed przebił prognozy Ubisoftu i zapewnił francuskiej firmie bardzo udaną pierwszą połowę 2026 roku fiskalnego.
Ubisoft ma za sobą bardzo udane półrocze. Firma przebiła szacunki analityków, a pomogła w tym m.in. seria Assassin’s Creed.
Choć sytuacja Ubisoftu zdaje się być niewesoła, pod względem finansowym francuski wydawca najwyraźniej nie ma powodów do narzekań. W okresie od kwietnia do września 2025 roku sprzedaż netto spółki (net bookings) wyniosła 772 miliony dolarów i była o 20% wyższa niż w podobnym okresie rok temu. Jeszcze bardziej wzrosły „inwestycje” graczy (o 45%), choć ich liczba nieco spadła po odjęciu wyników porzuconego XDefiant.
To głównie zasługa drugiego kwartału fiskalnego i „partnerstw” Ubisoftu (w tym serii telewizyjnych pokroju Splinter Cell: Deathwatch i dodatku do Avatar: Frontiers of Pandora), ale też lepszych niż prognozowane wyników Assassin’s Creed.
Należy jednak zaznaczyć, że mimo to Ubisoft odnotował stratę operacyjną na poziomie 120 milionów dolarów (w standardzie IRFS). To wskazuje na wysokie koszty operacyjne, być może w związku z pewną inicjatywą dewelopera, o której również wspomniano w raporcie spółki.
Choć kolejna inwestycja Tencenta w Ubisoft jest bliska realizacji, to najwyraźniej nie ona była powodem opóźnienia publikacji wyników finansowych wydawcy (ani potencjalny zakup całej firmy). Chiński gigant ma wyłożyć 1,16 miliarda dolarów na Vantage Studios, czyli nowy podmiot w ramach struktur Ubisoftu, mający odpowiadać za rozwój najważniejszych marek Francuzów. Transakcja ma zostać sfinalizowana „na dniach”.
Przesunięcie daty publikacji raportu firmy wynikało raczej z czegoś innego, a mianowicie z błędu księgowości. Ubisoft poinformował, że po przeglądzie sprawozdań finansowych za lata fiskalne 2024-2025 musiał ponownie je złożyć (zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości nr 8, w skrócie MSR 8). To doprowadziło też do pewnych problemów formalnych, ale trwają już prace nad ich rozwiązaniem.
W następnym kwartale fiskalnym firma oczekuje net bookings na poziomie 305 mln dolarów, m.in. dzięki premierom Anno 117: Pax Romana, Prince of Persia: Sands of Time Remake oraz niezapowiedzianej gry.
Więcej:Kolejny Assassin’s Creed na horyzoncie. Ogłoszenia o pracę w Ubisoft Quebec nie pozostawiają złudzeń
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).