Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 stycznia 2021, 17:00

The Medium ma problemy z optymalizacją - RTX 3080 za słaby na Full HD

Premiera The Medium jest tuż za rogiem, a tymczasem pojawiają się informacje o problemach z optymalizacją gry. Według serwisu DSoG polskiej grze nie podołał nawet RTX 3080, który ma problem z utrzymaniem 60 FPS w 1080P bez włączonego ray tracingu.

Od premiery The Medium dzieli nas tylko jeden dzień, ale gra zdążyła już zadziwić nas w jeden sposób. Ujawnione tydzień temu wymagania sprzętowe stawiają polską produkcję pośród najbardziej zasobożernych gier na rynku. Przy zabawie w rozdzielczości 4K i z włączonym ray tracingiem nawet najnowszy topowy GeForce zapewni nam tylko 30 klatek na sekundę. Przynajmniej tak podawali twórcy, a i to najwyraźniej było optymistycznym scenariuszem. Serwis Dark Side of Gaming donosi bowiem, że RTX 3080 nie zapewnia 60 FPS nawet w rozdzielczości Full HD na wysokich ustawieniach i z wyłączonym ray tracingiem.

  1. The Medium - zobacz 18 minut początku gry

Platforma testowa redakcji DSoG składała się ze wspomnianego Nvidia GeForce’a RTX 3080 (wersja Founders Edition), procesora Intel Core i9-9900K oraz 16 GB pamięci RAM. W teorii taka konfiguracja spełnia zalecane wymagania dla ustawień wybranych przez serwis i powinna nawet wystarczyć do zabawy w wyższych rozdzielczościach i na ustawieniach „Ultra”. Tymczasem nie dość, że The Medium potrafiło solidnie przycinać w każdym pomieszczeniu (mimo zainstalowania gry na wydajnym dysku SSD), to jeszcze tytuł nie potrafił utrzymać płynności wyświetlania animacji na poziomie 60 klatek na sekundę (w rozdzielczościach 1080p oraz 1440p). Co dziwne, wyłączenie ray tracingu skutkowało zyskaniem mniej niż 10 FPS, gdy zwykle korzystanie z tej opcji wiąże się ze spadkami powyżej 20 klatek na sekundę.

The Medium ma problemy z optymalizacją - RTX 3080 za słaby na Full HD - ilustracja #1
Optymalizacja The Medium pozostawia wiele do życzenia.

DSoG bynajmniej nie jest jedynym serwisem donoszącym o tego typu problemach. Wzmianki o spadkach płynności wyświetlania animacji pojawiają się w wielu recenzjach The Medium, wliczając w to tekst naszego serwisu. Zastanawia przy tym, że tytuł bynajmniej nie jest niegrywalny na wysokich ustawieniach na komputerach ze starszymi układami. Na komputerze z RTX 2070 Super serwis PC Gamer był w stanie osiągnąć „40-60 FPS” w 1440p z wysokimi ustawieniami, ray tracingiem i DLSS, co jest wynikiem zbliżonym do wydajności RTX 3080 odnotowanej przez DSoG. Co prawda w tekście podkreślono, że najwyższe ustawienia RT z rzadka skutkowały „pokazem slajdów”, ale nie zmienia to faktu, iż różnica między osiągami obu układów w The Medium jest podejrzanie skromna.

Widać więc, że zespół Bloober Team będzie musiał dopracować optymalizację. Być może sytuacja poprawi się już na premierę wraz z ewentualnym udostępnieniem pierwszej aktualizacji. Osobną kwestią pozostaje, czy sama gra będzie warta świeczki, z błędami czy bez. Dotychczasowe recenzje wystawiają The Medium dobre (choć nie wybitne) świadectwo, ale nie brakuje też mniej pozytywnych opinii.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej