Sprzedaż gier na Switcha 2 spoza Nintendo wypada „poniżej najgorszych prognoz”
Switch 2 miało być szansą dla wydawców na dotarcie dla licznej grupy fanów Nintendo, ale pierwsze wyniki sprzedaży pokazują, że może być z tym trudno.

Konsole Nintendo znane są z tego, że bardzo dobrze sprzedają się na nich głównie gry tej właśnie firmy. Wielu wydawców miało nadzieję, że Switch 2 to zmieni i na premierę tej platformy sprzętowej przygotowali masę konwersji. Serwis Game Business opublikował ciekawy artykuł, która przyjrzał efektom tych starań, bazując na danych uzyskanych od grup analitycznych Circana oraz NielsenIQ
- W pierwszym tygodniu od premiery 62% sprzedaży gier pudełkowych na Switch 2 w Stanach Zjednoczonych (tydzień premiery) przypadło na gry samego Nintendo(z wyłączeniem zestawu Mario Kart World Bundle). W Wielkiej Brytani było to 48%.
- Są to wyniki wyraźnie niższe dla Nintendo niż w przypadku pierwszego Switcha, gdzie w ciągu siedmiu dni od premiery 81% sprzedaży gier pudełkowych w USA i 89% w UK przypadło na tytuły Nintendo.
Spośród gier niewydanych pod szyldem Nintendo największym bestsellerem na Switch 2 jest Cyberpunk 2077. Polska produkcja sprzedaje się szybciej niż Wiedźmin 3 na pierwszego Switcha. Czyni to z CD Projektu drugiego największego wydawcę gier na Switch 2. Na trzecim miejscu znalazła się firma Sega.
Co ciekawe, użytkownicy konsol Nintendo idą pod prąd trendom branży. Aż 80% zakupionych przez nich gier na Switch 2 w pierwszym tygodniu od stanowiły bowiem wydania pudełkowe.
Wcale nie jest tak dobrze, jak sugerują te liczby
Wydawcy poradzili więc sobie lepiej niż w przypadku pierwszego Switcha, ale według analityków te dane i tak są dla nich złe. Większość z ich gier sprzedała się słabo, pomimo tego, że Switch 2 rozchodzi się w rekordowym tempie. Jeden z wydawców powiedział Game Business wprost , że uzyskane wyniki są poniżej nawet najgorszych wewnętrznych prognoz.
Analitycy podkreślają jednak, że jest za wcześnie na ostateczne wnioski. 80% osób, które nabyło Switch 2 kupiło zestaw z dołączoną grą Mario Kart World, a wśród pozostałych 20% wiele osób szybko również zakupiło tę produkcję. Większość graczy nabywa konsole Nintendo głównie dla gier tej firmy, więc możliwe, że wkrótce, gdy już się nacieszą Mario Kart World, zaczną szukać nowych wrażeń w ofercie innych wydawców. Jest ona bowiem znacznie szersza i bardziej różnorodna niż w przypadku pierwszego Switcha.
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że wiele wersji pudełkowych gier na Nintendo Switch 2 nie zawiera ich pełnych wersji na karcie i wymagane jest pobranie plików przed rozpoczęciem zabawy. Gracze wyraźnie tego nie lubią, co może szkodzić sprzedaży wielu produkcji (aczkolwiek Daniel Ahmad z grupy Niko Partners wskazał, dlaczego lepiej nie przeceniać wpływu tej kwestii). Cyberpunk 2077 jest rzadkim wyjątkiem i to może być częściowo powodem tak dobrych wyników tego tytułu. W ubiegłym miesiącu w rozmowie z Game Business Jan Rosner z CD Projekt RED swierdził
Nie lekceważcie wersji pudełkowych. One nigdzie się nie wybierają, a gracze Nintendo bardzo doceniają fizyczne edycje, o ile są dobrze wykonane.
Ponadto analitycy podkreślają, że wiele osób, które kupiły Switcha 2, gra również na PC lub PS5/XSX/S. Dlatego konwersje starszych gier z tych platform nie są dla nich atrakcyjne. Prawdziwym testem będą więc przyszłe premiery, które będą miały miejsce równocześnie na Switchu 2 oraz innych konsolach.