Słaba sprzedaż Dark Void i Bionic Commando. Capcom stawia na japońską myśl twórczą

Niższa sprzedaż gier japońskiej firmy Capcom w roku fiskalnym 2010, a przede wszystkim 73% spadek zysków, wpłynęły na podjęcie przez nią radykalnych decyzji w sprawie współpracy z zachodnimi zespołami deweloperskimi.

Piotr Doroń

Niższa sprzedaż gier japońskiej firmy Capcom w roku fiskalnym 2010, a przede wszystkim 73% spadek zysków, wpłynęły na podjęcie przez nią radykalnych decyzji w sprawie współpracy z zachodnimi zespołami deweloperskimi.

Słaba sprzedaż Dark Void i Bionic Commando. Capcom stawia na japońską myśl twórczą - ilustracja #1

Bionic Commando

Z informacji przekazanych internetowej redakcji Financial Times przez Haruhiro Tsujimoto, prezesa firmy Capcom, wynika, że sprzedaż nowych produkcji zaprojektowanych przez studia posiadające siedziby poza granicami Japonii oraz ich jakość była, najdelikatniej mówiąc, kiepska. Chodzi tu głównie o strzelaniny Dark Void (PC, X360, PS3) oraz Bionic Commando (PC, X360, PS3), wyprodukowane odpowiednio przez kalifornijskie studio Airtight Games oraz szwedzki, nieistniejący już zespół GRIN.

Pierwsza z nich znalazła na całym świecie jedynie 520 tysięcy nabywców, co całkowicie rozminęło się z przewidywaniami Capcom (początkowo Japończycy zakładali sprzedaż na poziomie aż 2 milionów egzemplarzy). Podobnie było zresztą w przypadku przygód Nathana Spencera, wyposażonego w biotyczne ramię – 700 tysięcy osób, które zdecydowało na się na zakup gry, spełniło założenia wydawcy jedynie w niecałych 50% (oczekiwano sprzedaży na poziomie co najmniej 1,5 miliona egzemplarzy).

Słaba sprzedaż Dark Void i Bionic Commando. Capcom stawia na japońską myśl twórczą - ilustracja #2

Dark Void

Nie dziwi więc, że zarząd firmy Capcom podjął decyzję o rezygnacji z tego typu współpracy z zachodnimi zespołami deweloperskimi. Od tej chwili będą oni zatrudniani co najwyżej w charakterze producentów kontynuacji istniejących już marek, bądź też ekip odpowiedzialnych za przeprowadzanie konwersji gier na inne platformy. Produkcją nowych, oryginalnych tytułów będą się od teraz zajmować tylko i wyłącznie wewnętrzne studia firmy Capcom. Tego typu strategia będzie według Tsujimoto zdecydowanie bezpieczniejsza.

Na koniec warto zauważyć, że w produkcji jest już przynajmniej jedna kontynuacja wielkiego hitu Capcom, nad którą pracuje zagraniczne studio. Chodzi tu mianowicie o kanadyjską grupę Blue Castle Games, która kończy aktualnie deweloping gry akcji Dead Rising 2 (PC, X360, PS3, premiera na przełomie sierpnia i września). Jej głównym producentem jest Keiji Inafune – wcześniej nadzorował on nie tylko proces powstawania pierwszego DR, czy też Street Fighter IV, ale również wspomnianych już Dark Void oraz Bionic Commando.

Dead Rising 2

Dead Rising 2

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 24 września 2010

Informacje o Grze
6.5

GRYOnline

7.3

Gracze

7.9

Steam

OCEŃ
Oceny
  • Capcom
Podobało się?

0

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2010-05-18
15:35

alhaszasz Generał

nom,przydało by się

Komentarz: alhaszasz
2010-05-18
15:54

Nerka Generał

Nerka
👍

Jedyna gra Capcomu na PC w którą warto grac to DMC 4 i basta!

Komentarz: Nerka
2010-05-18
17:41

Econochrist Senator

Moim zdaniem to sensowna strategia.
Lepiej zrobić coś samemu niż to komuś zlecać.

Komentarz: Econochrist
2010-05-18
17:44

zanonimizowany447865 Generał

capcom crapcom - hej!(na ludową nutę)

Komentarz: zanonimizowany447865
2010-05-18
22:40

Koktajl Mrozacy Mozg Legend

Koktajl Mrozacy Mozg

Mnie zastanawialo zawsze czemu japonczycy robia strasznie dlugo swoje gry. RE5 (liniowa gra akcji), Lost Planet 2 (zmiana klimatow, pare etapow, multi), MvsC3 (Q2 2011)

Komentarz: Koktajl Mrozacy Mozg

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl