Seria Tomb Raider sprzedała się 7 razy lepiej niż Deus Ex HR i MD
Embracer Group opublikował wyniki sprzedaży serii Tomb Raider i Deus Ex. Ta pierwsza rozeszła się ponad 7 razy lepiej od przygód Adama Jensena. Oczywiście nic w tym dziwnego, gdyż ma ona o wiele więcej odsłon.
Michał Zegar
Dzisiaj rano pisaliśmy o przejęciu studiów Crystal Dynamics, Eidos Montreal i Square Enix Montreal – a wraz z nimi szeregu popularnych marek, np. Deus Ex czy Tomb Raider – przez szwedzką spółkę Embracer Group. W związku z tym ta zdradziła nieco informacji o kondycji growych serii, które niebawem staną się częścią jej rodziny, oraz ich przyszłości.
88 mln Tomb Raiderów i 12 mln Deus Exów
Podczas dzisiejszej prezentacji dla inwestorów Embracer Group firma ujawniła, że:
- wszystkie gry AAA reprezentujące markę Tomb Raider – począwszy od premiery pierwszej części w 1996 roku – rozeszły się łącznie w 88 milionach egzemplarzy (38 mln z nich stanowią produkcje należące do ostatniej trylogii);
- w przypadku serii Deus Ex liczba ta wynosi ponad 12 mln sprzedanych kopii gier Deus Ex: Rozłam ludzkości i Deus Ex: Bunt ludzkości (także w wersji Director's Cut). Wygląda na to, że wynik nie dotyczy gry Deus Ex z 2000 roku i jej sequela, Deus Ex: Invisible War.
- Płatne mobilne tytuły o przygodach Lary Croft zostały pobrane ponad 53 miliony razy.
- Gry Deus Ex przeznaczone na smartfony i tablety mają na koncie 2 mln pobrań.
Dodatkowe informacje
Warto wspomnieć, że w 2017 roku informowaliśmy o wynikach sprzedaży gier Tomb Raider i Rise of the Tomb Raider. Pierwszy tytuł rozszedł się wtedy w 11 mln egzemplarzy, a jego sequel w 7 mln.
Należy też zaznaczyć, że seria Tomb Raider ma o wiele więcej odsłon niż Deus Ex. Nic więc dziwnego, iż sprzedała się ona ponad siedem razy lepiej niż Bunt ludzkości i jego kontynuacja.
Grafiki
Nowe i stare marki
W materiałach dla prasy Embracer Group potwierdziło, że Eidos Montreal pracuje w tym momencie nad kilkoma grami AAA – zarówno nowymi markami, jak i kolejnymi odsłonami uwielbianych serii. Niewykluczone, iż mowa o kolejnej odsłonie serii Deus Ex, zwłaszcza że wzmianka o niej została odnaleziona w zeszłorocznym wycieku bazy danych GeForce NOW.
W trakcie prezentacji Lars Wingefors (38:00), prezes Embracer Group, zapowiedział, że szczegóły o grach, nad którymi pracują obecnie wspomniane na wstępie studia, zostaną ujawnione najwcześniej dopiero po sfinalizowaniu transakcji związanej z przejęciem. Ta powinna dobiec końca między lipcem a wrześniem tego roku.
Trochę jeszcze poczekamy
Wingefors zasugerował również, że tworzone w tym momencie gry AAA studiów, które niebawem staną się własnością Embracer Group – np. zapowiedziany w kwietniu nowy Tomb Raider – ukażą się nie wcześniej niż dopiero w 2024 roku.
Co więcej, Square Enix Montreal ma kontynuować opracowywanie tytułów mobilnych na bazie znanych marek Crystal Dynamics i Eidos Montreal. Studio to ma na koncie choćby Deus Ex GO czy Larę Croft GO – obie produkcje wyróżniają się na tle innych smartfonowych gier ciekawą mechaniką i oprawą graficzną.
Rodzina jest najważniejsza
Po zakończeniu transakcji Embracer Group będzie posiadać 124 studia deweloperskie, które zatrudniają łącznie ponad 14 tys. osób i pracują obecnie nad 230 grami – w tym 30 z segmentu AAA.
GRYOnline
Gracze
Steam
- Deus Ex (marka)
- Tomb Raider (marka)
- Eidos Montreal
- Crystal Dynamics
- wyniki sprzedaży (gry)
- Embracer Group
- PC
- PS5
- XSX
Komentarze czytelników
Last_Redemption Senator
Deus Exowi, a takze innym ip typu Thief, brakuje dobrej reklamy
Przeciez Cyberpunk celuje w podobne klimaty i sprzedał się fantastycznie, japonce nie potrafili krecic hypu tak jak Polacy to i narzekali na sprzedaz
katai-iwa Legend
Nic w tym dziwnego, skoro TR jest o wiele popularniejszą grą, niż DE.
Wiedźmin Legend
Najbardziej wybitne odsłony serii Tomb Raider 1 1996 czyli najbardziej przełomowa gra 3d sprzedała się w nakładzie 7 mln kopii, a świetne sequele Tomb Raider 2 1997 ok 8 mln, Tomb Raider 3 1998 ok 6 mln, Tomb Raider 4 1999 ok 5 mln. Wszystko w czasach, gdy graczy było ponad 5 razy mniej niż obecnie. Równie popularne na Playstation 1 prócz Tomb raider 1-4 były tylko Metal Gear Solid 1, Final Fantasy 7-9, Crash Bandicoot 1-3, Resident evil 2.
Deus Ex 1 z 2000 roku zdecydowanie najlepsza odsłona swej serii i jedna z najwybitniejszych gier w historii sprzedała się wyraźnie słabiej od pierwszych części Tomb Raider. Wiadomo, że rasowe gry RPG nigdy nie były tak popularne jak gry akcji. Ostatnia trylogia Tomb Raider też sprzedawała się dużo lepiej od obu prequeli Deus Ex z 2011 i 2016.
Porównywanie sprzedaży całych serii też nie ma racji bytu z tego powodu, że Tomb Raider ma już 12 odsłon głównego cyklu oraz wiele dodatków. Natomiast Deus Ex ma tylko 4 części.
zanonimizowany1359977 Senator
Nowy właściciel to nowe pomysły.
Japońce już się wypaliły i ciągle im było źle i za mało. Odejście Square przyjąłem z radością, niech Europejski gamedev znów będzie Europejski, a nie pod butem starych dziadków z Japonii, którzy nie rozumieją ani mentalności ani potrzeb Europejskich graczy.
Japonia niech wezmie się za naprawę swojego kraju, bo tam już tylko Capcom dobrze działa, reszta gryzie piach lub ledwo jest widoczna.
zanonimizowany1371143 Konsul
Wiadomo, nie ta liga. Tomb Raidery przeszedłem wszystkie, a Deus ex ani jednego. Wnioski wyciągnijcie sami

