Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogiczneANDiOS
Okładka Deus Ex GO (AND)

Deus Ex GO

Jeden ze spin-offów popularnej serii RPG Deus Ex od firmy Square Enix. Produkcja osadzona jest w cyberpunkowym uniwersum znanym z głównych odsłon cyklu, w którym ludzkość nauczyła się usprawniać możliwości ciała człowieka dzięki cybernetycznym wszczepom.

Logiczne | science fiction | turowe | widok izometryczny

Okładka Deus Ex GO (AND)

data premiery gry:

18sie2016

AND iOS

Deus Ex GO na platformę AND i iOS to kolejny spin-off jednej z głośnych serii gier firmy Square Enix. Jest to produkcja podobna do wydanego w 2014 roku Hitman GO oraz wypuszczonego w 2015 roku Lara Croft GO. Tym razem mamy do czynienia z projektem pobocznym cyklu RPG akcji Deus Ex.

Mechanika

Jest to produkcja logiczna, w której rozgrywka odbywa się w turach. Gracze wcielają się w Adama Jensena (bohater gier Deus Ex: Bunt Ludzkości i Deus Ex: Rozłam Ludzkości) i trafiają na różniące się układem, niewielkie plansze. Poruszają się na nich po wyznaczonej trasie, przesuwając się pomiędzy składającymi się na nią punktami. Każde posunięcie wprawia w ruch pułapki i wrogów znajdujących się w danej lokacji. Rozgrywka polega więc przede wszystkim na umiejętnym wykonywaniu kolejnych ruchów, by w odpowiednich momentach unikać, bądź pozbywać się zagrożenia.

W trakcie zabawy mamy do zaliczenia kampanię fabularną składającą się z 54 etapów, którą wieńczy możliwość podjęcia decyzji na temat dalszych losów tajemniczego biznesmena imienim Sasha Novak. Po zakończeniu fabularnie powiązanych poziomów do dyspozycji pozostają nam pojedyncze levele, dodawane co tydzień przez twórców.

Kwestie techniczne

Deus Ex GO w wersji na platformę AND i iOS zostało stworzone w unikalnej stylistyce. Grafika, choć przypomina Hitmana GO i Larę Croft GO, utrzymana jest w cyberpunkowym klimacie serii Deus Ex.

Minirecenzja Deus Ex GO – cyberpunkowy trening dla szarych komórek

PLUSY:
  1. trzy godziny niezłego główkowania;
  2. oryginalne zasady rozgrywki wciąż mogą się podobać;
  3. ładna, choć nietypowa oprawa graficzna.
MINUSY:
  1. nijaka warstwa dźwiękowa;
  2. mikropłatności zaszyte w systemie podpowiedzi.

Gry mobilne, towarzyszące premierom dużym tytułów, to częsta praktyka wśród wydawców. Nie inaczej mają się sprawy w przypadku Square Enix, które od kilku lat wypuszcza na rynek tytuły z serii GO. Zarówno Hitman GO, jak i Lara Croft GO, doczekały się ciepłego przyjęcia przez graczy. Japońska korporacja postanowiła zatem pójść za ciosem i na krótko przed premierą Deus Ex: Rozłam Ludzkości udostępniła graczom swoją kolejną, małą perełkę – Deus Ex GO.

Zacznijmy od tego, że produkcja może pochwalić się warstwą fabularną, która nawiązuje do uniwersum wykreowanego na potrzeby dużego cyklu. Mało tego, w Deus Ex GO zaimplementowano dwa zakończenia, bazujące na podjętej przez gracza decyzji, co stanowi miłe zwieńczenie zabawy. Sama rozgrywka opiera się na zasadach, do których przyzwyczaiły nas inne gry z cyklu GO. Tytuł stanowi więc połączenie gry planszowej, skradanki i produkcji logicznej, a połączenie tych trzech składowych bynajmniej nie gryzie się z cyberpunkowymi realiami.

Na kampanię składają się 54 etapy, a kolejne misje pojawiają się w cotygodniowych odstępach. Turowa rozgrywka na pierwszy rzut oka nie jest zbyt skomplikowana – bohater porusza się wyłącznie po wyznaczonych liniach, stając przy tym przed koniecznością przemykania za plecami przeciwników lub eliminowania ich z zaskoczenia. Sprawę utrudnia fakt, iż protagonista nie został zaopatrzony w broń palną, zatem z wrogami musi rozprawiać się z bliska. Na szczęście, do naszej dyspozycji oddano różne zdolności Jensena, takie jak choćby możliwość nałożenia specjalnego kamuflażu, dzięki któremu staje się niewidzialny na dwie tury. Obecność oponentów można jednak wykorzystać na własną korzyść – przejęcie kontroli nad jednym z panoszących się po planszy robotów pozwala na przykład na hakowanie terminali na odległość, choćby po to, by uruchomić niedostępną w inny sposób platformę. Warto również nadmienić, że samo hakowanie potrafi zmienić panujące na danej planszy zasady, wpływając na przykład na zachowanie broni palnej.

Jak zatem widać, kluczem do sukcesu jest nie tylko odwracanie uwagi przeciwników, lecz także opracowanie odpowiedniej strategii działania. Choć początkowe etapy nie nastręczają wielu trudności, z czasem rozgrywka staje się coraz bardziej skomplikowana – ostatnie mapy potrafią solidnie dać w kość. W grze zaimplementowano system podpowiedzi, które mogą znacznie ułatwić zabawę. Sęk w tym, że o ile dwie pierwsze są darmowe, tak za kolejne trzeba niestety zapłacić prawdziwą gotówką.

Deus Ex GO charakteryzuje się oprawą graficzną na wysokim poziomie – na uwagę zasługują przede wszystkim dopracowane modele i animacje postaci, a pokonani przeciwnicy pięknie rozpadają się na pojedyncze poligony. Towarzysząca zabawie muzyka niestety nie zapada w pamięć – soundtrack ma się nijak do kompozycji autorstwa Michaela McCanna, a kolejne otwory pełnią jedynie rolę „zapchajdziury”.

Koniec końców jednak, Deus Ex GO to dobra produkcja, która jest w stanie zapewnić około trzech godzin niezłej zabawy. Przeniesienie oryginalnych zasad rozgrywki w cyberpunkowe realia wyszło grze na dobre i choć jest to bodaj najbardziej umowna odsłona serii, wciąż warto zwrócić na nią uwagę.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 7 / 10 na podstawie 28 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: / 10 na podstawie 3 głosów czytelników.

Gry podobne do Deus Ex GO

Wymagania wiekowe Deus Ex GO

12+

Recenzja gry Deus Ex GO - udane hakowanie
Recenzja gry Deus Ex GO - udane hakowanie

Recenzja 18 sierpnia 2016, 15:00

Silną stronę Deus Ex GO stanowi oprawa graficzna. Już poprzednie wydania serii GO przyzwyczaiły nas do wysokich standardów – nie inaczej jest w przypadku gier z Adamem Jensenem w roli głównej. Tytuł świetnie oddaje cyberpunkowy klimat, przedstawiając świat w sposób mocno umowny – za tło robi często jeden element, np. skrzynie, sugerujący, w jakim pomieszczeniu się znajdujemy. Taki oszczędny styl, połączony z animacjami rozpadania się pokonanych wrogów na polygony, wpasowuje się w specyfikę cyklu Deus Ex i sprawia wrażenie, jakby w ogóle wszystko działo się w wirtualnej rzeczywistości. Warto podkreślić też niezłe animacje walki i ruchu postaci. Szkoda, że odstaje od nich przeciętna warstwa dźwiękowa. O ile same odgłosy są jeszcze w porządku, tak w trakcie zabawy zabrakło mi zapadającej w pamięć muzyki. Pełniące jej rolę elektroniczne szumy brzmią po prostu nijako.

AND
iOS