Profil polskiego gracza w świetle europejskich badań konsumenckich

W październiku firma Ipsos MediaCT we współpracy z europejską federacją ISFE (Interactive Software Federation of Europe) przeprowadziła internetowe badania konsumenckie polskich graczy. Wynika z nich m.in. że Polacy najczęściej grają na laptopach, zazwyczaj w gry sieciowe, a co czwarty rodzic gra z własnymi dziećmi.

Grzegorz Ferenc

Badania konsumenckie objęły 16 krajów Europy. - Profil polskiego gracza w świetle europejskich badań konsumenckich - wiadomość - 2012-11-20
Badania konsumenckie objęły 16 krajów Europy.
Raport ISFE o polskich graczach
  • Przeprowadzony w 16 krajach Europy;
  • W Polsce badania miały miejsce w październiku na grupie 1 335 osób;
  • Warto podkreślić wzrastające zainteresowanie darmowymi grami sieciowymi;
  • Co czwarty respondent gra co najmniej raz w tygodniu;
  • Najczęściej gramy na laptopach.

Firma Ipsos MediaCT oraz europejska federacja IFSE (Interactive Software Federation of Europe) opublikowały w sieci raport poświęcony polskiej społeczności graczy. Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone w październiku w 16 krajach Europy, a w Polsce wzięło w nim udział 1 335 internautów. Porównano je z wynikami ankiet wśród graczy, opracowanymi przy wykorzystaniu danych zebranych poza Internetem. Z rozdziałem publikacji poświęconym naszemu krajowi można się zapoznać na stronie Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPiDOR).

Z badań wynika, że w Polsce 49% respondentów w wieku 16-64 lat grało w ciągu ostatniego roku w grę komputerową. 56% z nich stanowili mężczyźni. Co trzeci mieszkaniec naszego kraju posiadający dostęp do internetu jest zainteresowany grami. Co czwarty rodzić bawi się w ten sposób razem ze swoimi pociechami, a tylko co piąty w ogóle się nie orientuje się w tym, w co grają jego dzieci.

Co ciekawe, zazwyczaj gramy w produkcje sieciowe (43% respondentów); do zabawy najczęściej korzystamy z komputerów (42%), a wśród nich – z laptopów i netbooków (34%). Napopularniejsze są tytuły darmowe, choć Polacy nie stronią także od zakupu gier – w minionym roku 34% pytanych kupiło przynajmniej jeden tytuł.

Najczęściej wykorzystywane platformy – konsole dopiero na trzecim miejscu. - Profil polskiego gracza w świetle europejskich badań konsumenckich - wiadomość - 2012-11-20
Najczęściej wykorzystywane platformy – konsole dopiero na trzecim miejscu.

Na pytanie, jakie słowo najlepiej określa gry, respondenci najczęściej mówili, że są one „wciągające” i zapewniają „zabawę” oraz „rozrywkę”, a gracze wspominali tutaj także o „rywalizacji” i możliwości „ucieczki od rzeczywistości”. Warto dodać, że to ostatnie stwierdzenie bynajmniej nie ma pozytywnego oddźwięku wśród rodziców – aż 56% z nich twierdzi, że grające dzieci spędzają zbyt wiele czasu w ostamotnieniu.

Komentując wyniki badań, Simon Little, dyrektor zarządzający ISFE, stwierdził:

To pokazuje ponad wszelką wątpliwość, że gry zajmują znaczące miejsce pośród rozmaitych form rozrywki. Jednocześnie obserwujemy przemiany w krajobrazie technologii związanych z grami. Gry internetowe i przeznaczone na urządzenia mobilne rozwijają się w szybkim tempie, budząc ogromne zainteresowanie wśród graczy w każdym wieku, zarówno mężczyzn, jak i kobiet.

Aby mieć pełen obraz graczy w Polsce, z pewnością warto porównać wyniki badań opublikowane przez ISFE z tegorocznym i zeszłorocznym wydaniem raportem Game Industry Trends.

Częstotliwość z jaką grają Polacy – blisko 1/4 pytanych nie gra, ponieważ nie ma na to czasu. - Profil polskiego gracza w świetle europejskich badań konsumenckich - wiadomość - 2012-11-20
Częstotliwość z jaką grają Polacy – blisko 1/4 pytanych nie gra, ponieważ nie ma na to czasu.
Rodzice zazwyczaj grają z dziećmi, aby sprawdzić, ile czasu na to poświęcają. - Profil polskiego gracza w świetle europejskich badań konsumenckich - wiadomość - 2012-11-20
Rodzice zazwyczaj grają z dziećmi, aby sprawdzić, ile czasu na to poświęcają.
Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2012-11-20
21:31

zanonimizowany540122 Generał

@leszeq
Zgoda, ale nie dla Polski. I nie, nie posiadam żadnych badań ani statystyk na potwierdzenie swoich słów. Mówię to tylko na podstawie obserwacji ludzi jakich spotykam. Angry Birds -tak. Za free w Android Market. Wszystkie osoby jakie znam z urządzeniami Apple nie kupiły nic App Store - okej, może w takim dziwnym towarzystwie się obracam, ale żadne z nich mając Iphony 4 i wyżej chyba na brak gotówki nie narzeka. Do tego musi jeszcze rynek dojrzeć.
Sam używam GS2 i w tym roku pobrałem około 10 gier płacąc łącznie max 15zł. Żadne piractwo. Pobieram albo darmowe gry albo kupuję na wyprzedaży tytuł za 3,50zł, który normalnie kosztuje 20 pare złotych. Tak nabyłem ShadowGun, Mass Effect Infiltrator, Dark Knight Rises i parę innych. Dla porównania na gry na ps3 i pc wydałem co najmnniej 1000zł. I to jest różnica między graczem z krwi i kości a użytkownikiem smartfona w Polsce.

Komentarz: zanonimizowany540122
2012-11-20
22:37

Cziczaki Legend

Cziczaki

Ojojoj, X360 taka wspaniała konsolka a tak mało popularna. :(

Komentarz: Cziczaki
2012-11-20
22:42

Fett Legend

Fett

Po drugie laptop najpopularniejszą platformą? To chyba liczyli tych od Farmville i innych facebookowych głupot.

Prawdę mówiąc mało który z moich znajomych posiada jeszcze stacjonarkę. Wszyscy cisną na laptopach

Komentarz: Fett
2012-11-21
09:30

Dzienciou Generał

Dzienciou

Ehhh… kolejna ankieta z przekrzywioną definicją gracza. Jak już chcą wrzucać do jednego worka wszystkie możliwe gry to ja się pytam: gdzie jest Snake i tetris?

Komentarz: Dzienciou
2012-11-21
11:31

FlameMan Legionista

FlameMan
😍

Wy się aby na pewno dobrze czujecie? Gdzie widzieliście kiedykolwiek badania, w których grupa badawcza wynosi 13 350? O_o I to jeszcze na temat gier wideo... Zazwyczaj jest to właśnie grupa około tysiąca, tyle że musi być dobrze dobrana, aby badanie odzwierciedlało faktyczny stan rzeczywistości.

I jestem pewien, że właśnie liczyli również tych ludzi, którzy grali w Farmville na facebooku, bo oni też są graczami i swoją aktywnością oddziałują na rynek gier. A Wy myśleliście, że na Androidzie, to policzyli tych, którzy grają w ambitne produkcje? Większość z nich to pewnie gracze Andry Birds. ;) Poza tym, nie wiem jak u Was, ale moi znajomi ze studiów w większości grali właśnie na laptopach, więc mnie akurat ten stan w ogóle nie dziwi.

Komentarz: FlameMan

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl