Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 kwietnia 2018, 18:30

autor: Kamil Zwijacz

Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA)

Kompendium wiedzy na temat gry Pro Evolution Soccer 2018 zawiera wszystkie najważniejsze informacje związane z najnowszą odsłoną piłkarskiej serii firmy Konami. Artykuł będzie aktualizowany w miarę ukazywania się kolejnych szczegółów.

Aktualizacja #3 (25 kwietnia 2018): koniec umowy z organizacją UEFA (dział 5.2).

Aktualizacja #2 (16 września 2017): premiera gry i demo na PC (działy 5 i 4.4).

Aktualizacja #1 (4 września 2017): wersja demonstracyjna (dział 4.4).

Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne
  • 2. Rozgrywka (2.1. Mechanika, 2.2. Tryby gry)
  • 3. Technologia (3.1. Grafika, 3.2. Wersja PC)
  • 4. Inne (4.1. Sieciowe beta-testy, 4.2. Ambasador gry, 4.3. Pre-ordery i edycja specjalna, 4.4. Demo)
  • 5. Informacje popremierowe (5.1. Premiera i odbiór mediów, 5.2. Koniec umowy z organizacją UEFA)
  • 6. Multimedia

Seria Pro Evolution Soccer to jeden z najpopularniejszych cyklów gier wideo i jedna z dwóch liczących się obecnie marek wśród miłośników wirtualnej piłki nożnej. Zapoczątkowano ją jeszcze w 1996 roku produkcją zatytułowaną Goal Storm. W kolejnych latach otrzymywaliśmy tytuły sygnowane nazwą ISS Pro, aż wreszcie w 2001 roku pojawiło się Pro Evolution Soccer.

Pro Evolution Soccer 2018 jest jej kolejną odsłoną i czwartą przeznaczoną na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Oprócz tych dwóch wersji tytuł doczekał się też wydań na PC-ty oraz past-geny w postaci Xboksa 360 i PlayStation 3. Dwie ostatnie edycje są mocno okrojone względem pozostałych, dużo bardziej zaawansowanych technologicznie projektów.

Europejska premiera produkcji odbyła się 14 września 2017 roku.

2. Rozgrywka

2.1. Mechanika

Pro Evolution Soccer 2018 jest próbą dalszego udoskonalania wypracowanej formuły. Gra nie wywraca więc rozgrywki do góry nogami i stanowi twórcze rozwinięcie znanych pomysłów. Deweloperzy oddali graczom np. większą kontrolę nad piłką. Pozwala to chociażby na wykonywanie drobnych, ale ważnych zagrań, umożliwiających utrzymanie futbolówki lub wytworzenie sobie przestrzeni do oddania strzału czy podania. Ulepszony system daje też większe pole do popisu podczas pojedynków z silniejszymi fizycznie zawodnikami.

Zmiany wprowadzono również w zachowaniu piłkarzy, którzy lepiej reagują na to, co dzieje się wokół nich. Objawia się to np. nieco bardziej agresywnym ustawianiem się przed zawodnika, w którego stronę leci piłka. Ponadto sportowcy używają podczas gry różnych części ciała – nie tylko nóg i głowy, ale też klatki piersiowej, brzucha czy ud, lepiej przyjmując piłkę itd.

Do tego doszła poprawiona fizyka piłki i przerobione rzuty wolne. W tym przypadku deweloperzy wprowadzili nowy widok, umożliwiający lepsze rozeznanie się w sytuacji. Pojawiły się także dodatkowe opcje strategiczne.

Podczas rzutów wolnych możemy zmienić kamerę. - Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - wiadomość - 2018-04-25
Podczas rzutów wolnych możemy zmienić kamerę.

2.2. Tryby gry

Pro Evolution Soccer 2018, oprócz klasycznych trybów jak mecz towarzyski czy liga, pozwala też na zabawę np. w sieciowym co-opie online (tylko na PS4, XOne i PC). Umozliwia on rozgrywanie spotkań 3 na 3 lub 2 na 2 graczy. Co ciekawe, co-op dostępny jest praktycznie we wszystkich rozgrywkach – od myClub aż po PES League.

Powrotu doczekał się popularny tryb Random Selection Match. W ogólnych założeniach polega on na losowym dobieraniu zawodników do drużyn, ale deweloperzy pozwolili na ustalanie niektórych kryteriów czy też wymienianie się piłkarzami.

Oprócz tego dostępne są np. turnieje przedsezonowe. Ponadto Master League otrzymał nowy element – zadania ustalane na podstawie stanu drużyny przed startem rozgrywek. Ich wykonywanie jest o tyle ważne, że może zaważyć o naszym być albo nie być w ekipie.

Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - ilustracja #3

3. Technologia

3.1. Grafika

W Pro Evolution Soccer 2018 wprowadzono oczywiście usprawnienia graficzne względem poprzedniej odsłony. Deweloperzy chwalą się przede wszystkim autentycznymi modelami piłkarzy, uzyskanymi dzięki danym pozyskanym podczas skanowania. Animacja zawodników, w tym bramkarzy, została gruntownie odświeżona, podobnie jak wygląd twarzy oraz mimika. Oprócz tego pojawiły się nowe elementy HUD-u, scenki przerywnikowe, lepsze oświetlenie, kibicie oraz szatnie. Oczywiście większość tych nowinek dotyczy tylko wersji PS4, XOne i PC.

3.2. Wersja PC

Pro Evolution Soccer 2018 w wersji na komputery osobiste jest pierwszą odsłoną od lat, która dorównuje poziomem tej z konsol PlayStation 4 i Xbox One. W kilku wcześniejszych częściach mieliśmy do czynienia z hybrydą łączącą elementy past-genowych wersji z obecnymi urządzeniami. Tym razem deweloperzy użyli tej samej technologii. Według deweloperów tytuł oferuje najwyższy standard właśnie w wersji PC.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i5-3450 3.1 GHz lub AMD FX-4100 3.6GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 650 2 GB VRAM lub Radeon HD 7750 2 GB VRAM
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Wersja DirectX: 11
  • Miejsce na dysku: 30 GB
  • System operacyjny: Windows 7 64-bit lub nowszy

Rekomendowane wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i7-3770 3.4 GHz lub AMD FX-4170 4.2 GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7950
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Wersja DirectX: 11
  • Miejsce na dysku: 30GB
  • System operacyjny: Windows 10 64-bit
Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - ilustracja #4

4. Inne

4.1. Sieciowe beta-testy

W dniach 20-31 lipca odbyły się otwarte beta-testy gry na konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Deweloperzy umożliwili zabawę w trybach Quickmatch (1 na 1) oraz Online CO-OP (3 na 3), grając reprezentacjami narodowymi Brazylii i Francji na fikcyjnym stadionie Neu Sonne Arena.

4.2. Ambasador gry

W przypadku Pro Evolution Soccer 2018 firma Konami nawiązała współpracę z drużyną FC Barcelona. Głównym ambasadorem gry został jeden z jej zawodników – słynny urugwajski napastnik Luis Suarez. Oprócz tego tytuł promowany jest nazwiskiem argentyńskiego piłkarza Diego Maradony. Co ciekawe, japońska firma poprosiła o pomoc także jamajskiego lekkoatletę Usaina Bolta.

Ambasadorzy gry - Luis Suarez… - Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - wiadomość - 2018-04-25
Ambasadorzy gry - Luis Suarez…
... Diego Maradona … - Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - wiadomość - 2018-04-25
... Diego Maradona …
… i Usain Bolt. - Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - wiadomość - 2018-04-25
… i Usain Bolt.

4.3. Pre-ordery i edycja specjalna

Pro Evolution Soccer 2018 dostępne jest w kilku wersjach. Standardowe wydanie pudełkowe (edycja Day 1) zawiera grę, UEFA Champions League STARS GS oraz agenta Usaina Bolta do trybu myClub. Wersja cyfrowa tylko grę, ale w ramach zamówień przedpremierowych dodawane są dwa wymienione przed chwilą elementy oraz agenci premium. Dodatkowo do wersji na PlayStation 4 dorzucany jest specjalny motyw.

Bogatszym wydaniem jest cyfrowa edycja FC Barcelona, zawierająca wszystko, co zostało już wymienione oraz 1000 monet myClub, legendarnego agenta Diego Maradonę i agenta FC Barcelony.

Natomiast Legendary Edition to najbogatsze wydanie, dostępne tylko w wersji pudełkowej. Znajduje się w nim wszystko to, co w edycji FC Barcelona, a także specjalna torba, karta kolekcjonerska, naklejka, pendrive i metalowe pudełko.

Legendarna edycja Pro Evolution Soccer 2018. - Wszystko o PES 2018 (utrata licencji UEFA) - wiadomość - 2018-04-25
Legendarna edycja Pro Evolution Soccer 2018.

4.4. Demo

30 sierpnia ukazała się wersja demonstracyjna Pro Evolution Soccer 2018. Pozwala ona na rozgrywanie spotkań towarzyskich oraz zabawę w co-opie (w obu przypadkach tylko offline, tryb współpracy dostępny jedynie na XOne i PS4) na stadionach Camp Nou oraz Signal Iduna Park. Deweloperzy udostępnili drużyny narodowe Niemiec, Argentyny oraz Brazylii, a także następujące kluby: FC Barcelona, Borussia Dortmund, Liverpool FC, Inter Mediolan, SC Corinthians Paulista, CR Flamengo, CA Boca Juniors, Club Atlético River Plate i CSD Colo-Colo. Za sprawdzenie dema otrzymuje się 10000 GP do wykorzystania w trybie myClub, które można wydać w pełnej wersji produkcji.

Pobierz demo na:

Aktualizacja – demo na PC

W dniu europejskiej premiery gry, na Steamie pojawiła się jej wersja demonstracyjna, którą pobierzecie z tego miejsca.

5. Informacje popremierowe

5.1. Premiera i odbiór mediów

12 września w USA i 14 dnia tego samego miesiąca w Europie ukazała się pełna wersja Pro Evolution Soccer 2018. Produkcja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem przez recenzentów, którzy nie szczędzili jej pochwał. Większości dziennikarzy spodobał się ulepszony system kontroli, pozwalający lepiej prowadzić zawodników i piłkę. Wolniejsze tempo rozgrywki również wypada na plus, dając większe możliwości taktyczne. Poza tym gra doczekała się nowych animacji i ogólnie sprawia wrażenie ładniejszej. Wady? W gruncie rzeczy mała liczba poważnych zmian w stosunku do zeszłorocznej edycji. Komentarz również nie porywa, no i ciągły brak licencji.

Co ważne, obietnice Konami dotyczące wersji PC-towej okazały się prawdziwe i gra nie ustępuje niczym edycjom na konsole PlayStation 4 oraz Xbox One. Niemniej nie obyło się bez małej wpadki dotyczącej problemów z serwerami tuż po premierze, ale pod względem jakości grafiki, animacji i rozgrywki jest to dokładnie ta sama produkcja, co na sprzęcie Sony i Microsoftu.

Wybrane recenzje gry:

5.2. Koniec umowy z organizacją UEFA

18 kwietnia 2018 roku organizacja piłkarska UEFA poinformowała, że po finale Ligi Mistrzów (26 maja w Kijowie) oficjalnie zakończy współpracę z firmą Konami, gdyż właśnie wtedy dobiegnie końca podpisana przed dziesięcioma laty umowa. Oznacza to, że wydawca utraci prawa do wirtualnej Ligi Mistrzów i Ligi Europy. Tym samym Pro Evolution Soccer 2018 jest ostatnią grą serii, w której można bawić się w tych turniejach. Jednocześnie e-sportowe zawody PES League World Tour przestaną być sygnowane marką UEFA Champions League. UEFA zapewniła jednak, że zamierza dalej współpracować z Konami, ale tylko „w zakresie reprezentacji narodowych”.

6. Multimedia