Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 października 2007, 11:36

autor: Metatron

Pozycja Wiedźmina na Zachodzie na przykładzie sieci Amazon

Już tylko dni dzielą nas od premiery Wiedźmina – zdecydowanie najbardziej wyczekiwanej polskiej produkcji ostatnich lat – przynajmniej w naszym kraju, gdzie trudno być graczem komputerowym i nie wiedzieć, czym będzie dzieło studia CD Projekt Red. Jak jednak sytuacja wygląda na Zachodzie? Tu już nie jest tak różowo.

Już tylko dni dzielą nas od premiery Wiedźmina, zdecydowanie najbardziej wyczekiwanej polskiej produkcji ostatnich lat – przynajmniej w naszym kraju, gdzie trudno być graczem komputerowym i nie wiedzieć, czym będzie dzieło studia CD Projekt Red. Jak jednak sytuacja wygląda na Zachodzie? Tu już nie jest tak różowo.

Owszem, filmiki z rozgrywki i informacje na temat gry The Witcher pojawiają się w wielu zagranicznych serwisach. Warto dodać, że redaktorzy ciepło się o niej wypowiadają. Czy to samo jednak dotyczy graczy? Czy tak jak w Polsce każda nowa informacja o produkcji budzi spore emocje? Czy sklepy internetowe, które zazwyczaj starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, informują na swoich głównych stronach, że premiera Witchera tuż tuż? Postanowiliśmy przekonać się o tym, odwiedzając witryny największej na świecie wysyłkowej sieci online – Amazon. Sprawdziliśmy, jak wyglądają karty produktów w amerykańskim, niemieckim i brytyjskim oddziale firmy. Okazało się, że im dalej od Polski, tym słabszy marketing i tym mniejsze zainteresowanie produkcją.

Najlepiej wygląda karta Witchera w niemieckim Amazonie. Potencjalni nabywcy mogą odnaleźć grę w kategorii RPG (co, jak się za chwile okaże, nie zawsze jest oczywiste), zapoznać się z dość rozbudowanymi informacjami na jej temat, obejrzeć screenshoty oraz okładkę. Widać też, że zainteresowanie jest dość spore, ponieważ w rankingu najlepiej sprzedających się produktów growych (gry, konsole, akcesoria) na wszystkie platformy sprzętowe, produkcja CD Projekt Red znalazła się w pierwszej trzydziestce, zajmując dwudzieste szóste miejsce.

Pozycja Wiedźmina na Zachodzie na przykładzie sieci Amazon - ilustracja #1

W brytyjskim Amazonie jest już nieco gorzej. Klienci odnajdą Witchera w dziale action-adventure (przygodowe gry akcji), obejrzą kilka screenów i okładkę, a na dodatek zapoznają się z trailerem. Informacje o produkcie nie są już tak obfite, jak w przypadku niemieckiej witryny i sprowadzają się do suchego wymienienia cech gry. Widać też, że w Wielkiej Brytanii Witcher nie cieszy się już takim zainteresowaniem, ponieważ na liście najpopularniejszych produktów growych znalazł się dopiero na siedemdziesiątej dziewiątej pozycji. Warto jednak zauważyć, że osiemdziesiąte miejsce zajęło Call of Duty 4 w wersji na X360, a osiemdziesiąte drugie Super Mario Galaxy na Wii, trudno więc, widząc takie otoczenie, mówić o porażce.

Sytuacja Witchera w amerykańskiej ofercie Amazona wygląda już zupełnie odmiennie. Grę nie wiadomo z jakich powodów zakwalifikowano jako strzelaninę, nie opatrzono jej także okładką ani screenshotami. Oglądający kartę produkcji mogą jedynie zobaczyć trailer. Informacja na jej temat to zaledwie trzy króciutkie zdania. W rankingu bestsellerów growych, uwzględniającym gry, konsole oraz akcesoria do nich, zajęła dopiero 995 miejsce. Amerykański Amazon nie uznał jej nawet za na tyle godną uwagi, by ściągnąć ją do swoich magazynów, zamiast tego oferuje możliwość sprowadzenia Witchera za pośrednictwem zaprzyjaźnionej sieci handlowej – Target.

Widać więc, że zagraniczny wydawca gry, firma Atari, nie postarała się o to, by o grze mówiło się na świecie tyle, ile w Polsce. Nie zapominajmy również o tym, że w naszym kraju „Wiedźmin” Andrzeja Sapkowskiego jest powszechnie znany wśród młodego pokolenia, a rozpoznawalność marki ma niebagatelne znaczenie przy marketingu produktu. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że The Witcher uzyska w zachodnich branżowych mediach wysokie oceny, co z pewnością przysporzy chętnych do zakupu. Póki co gra nie jest postrzegana przez zagraniczne sklepy jako potencjalny hit.

The Witcher w ofercie:

GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.