futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość Tech 12 września 2025, 10:40

Polski startup AI ogłosił zakończenie działalności. „Nasi partnerzy stali się naszymi konkurentami”

Polski startup ogłosił bankructwo, ponieważ nie był w stanie walczyć z branżowymi gigantami. Były prezes stwierdził, że „z dnia na dzień klienci stali się konkurentami”.

Źródło fot. PerfectBot; materiały promocyjne
i

PerfectBot to polska firma, która specjalizowała się w implementowaniu chatbotów dla przedsiębiorstw z branży e-commerce. Jak twierdzą założyciele startupu, specjalizowali się w implementacji chatbotów od 2016 roku, dlatego udało im się zebrać doświadczenie pozwalające na działanie globalne. Poza polskimi firmami PerfectBot działał także za granicą.

Dobrą koniunkturę przerwała rosnąca popularność sztucznej inteligencji, która pozwoliła biznesom rezygnować z usług firmy PerfectBot, co ostatecznie doprowadziło do jej bankructwa (vide Biznes Info).

Polski startup przegrywa z gigantami branży AI

Działając w Polsce, PerfectBot współpracował między innymi z firmami IKEA, x-kom czy Displate, a za granicą udało się nawiązać kontakty z takimi markami osobistymi jak MrBeast, David Beckham oraz Brad Pitt, co zaowocowało sporymi przychodami, sięgającymi nawet 2 milionów złotych. Zmiany nadeszły jednak wraz z rosnącą popularnością sztucznej inteligencji.

Implementacja narzędzi AI stała się na tyle przystępna, że część partnerów firmy PerfectBot postanowiła samodzielnie rozwijać swoje rozwiązania, zamiast korzystać z istniejącej już współpracy. Zdaniem prezesa firmy, Łukasza Lewandowskiego, to zmieniło partnerów w konkurentów, a dotychczas niszowa branża przyciągnęła do siebie duże korporacje.

Gdy pojawiły się LLM-y, wielkie platformy obsługi klienta, z którymi się integrowaliśmy, weszły all-in w AI. Z dnia na dzień nasi partnerzy stali się naszymi konkurentami, a nasza nisza, konwersacyjnych chatbotów, zmieniła się w pole bitwy gigantów. Nie zdecydowaliśmy się na grę va banque i budowę własnej platformy. Zawsze chcieliśmy robić jedną rzecz bardzo dobrze, a nie dużo po łebkach. Byliśmy za mali, aby sprzedać biznes, a moment na sprzedaż technologii uciekł zbyt szybko.

Gdy duże firmy zaczynają interesować się niszą, to mniejsze firmy mogą nie przetrwać, co stało się w tym przypadku. Na pewno dobrą decyzją była próba specjalizacji w jednej kategorii, a nie rozdrabnianie się, co potwierdzają badania MIT. Otóż naukowcy pokazali, że startupy budujące narzędzia AI do rozwiązywania konkretnych problemów odnoszą większy sukces.

Niestety w tym przypadku wyspecjalizowanie się nie pomogło, co pokazuje ogłoszenie prezesa PerfectBota. Nawet współpraca z dużymi korporacjami i znanymi osobistościami nie wystarczyły, żeby zatrzymać przy sobie klientów. Być może pojawi się druga szansa, gdy bańka AI w końcu pęknie i sytuacja w branży unormuje się.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej