Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 lipca 2025, 08:50

Po 25 latach jeden z elementów gry, która odmieniła gatunek RPG, ciągle spędza sen z powiek oryginalnemu twórcy Diablo 2

Twórca Diablo 2 przyznał, że nienawidzi pewnego rozwiązania obecnego w grze. Jego zdaniem stwarza ono jedynie problemy dla początkujących graczy.

Źródło fot. Blizzard
i

Diablo 2 to prawdopodobnie jedna z najważniejszych gier w historii, która zdefiniowała gatunek action RPG i po dziś dzień pozostaje wzorem do naśladowania. Nie jest to jednak tytuł idealny, co dostrzega nawet ojciec całej serii – David Brevik. Szczególnie jeden element bardzo mu się nie podoba.

„Nienawidzę paska wytrzymałości”

Z okazji 25. rocznicy Diablo 2, były współzałożyciel Grinding Gear Games i jeden z twórców Path of Exile, Chris Wilson, przeprowadził wywiad z Davidem Brevikiem. Poza informacją o założeniu nowego studia, w rozmowie padło także kilka ostrych słów skierowanych w stronę paska wytrzymałości w Diablo 2. Brevik przyznał, że szczerze nienawidzi tego elementu.

Nienawidzę paska wytrzymałości w Diablo 2. Za każdym razem mnie przeraża. To nieistotna rzecz w dalszej części gry i kara dla nowego gracza. To prawie jak podatek dla nowicjuszy.

Wytrzymałość to zasób, który wyczerpuje się podczas biegu. Kiedy się skończy, prędkość naszej postaci zostaje ograniczona do chodu. Co gorsza, aby ją zregenerować, trzeba się całkowicie zatrzymać lub wypić miksturę wytrzymałości. Na wyższych poziomach nie jest przesadnie ważna, ale na początku potrafi wywoływać frustrację.

Brevik wyjaśnił, że celem paska wytrzymałości było powstrzymanie gracza przed ucieczką z walki. W praktyce okazało się jednak, że stał się on przeszkodą, która jedynie uprzykrzała rozgrywkę i nikogo nie interesowała. Nic więc dziwnego, że następne gry z gatunku porzuciły ten element i nie znajdziemy go ani w kolejnych częściach Diablo, ani np. w Path of Exile.

Ludzie nie chcą rezygnować z wrogów. Chcą z nimi walczyć i zdobywać przedmioty. To nie jest pasywny rodzaj gry. Więc pomysł, że można jakoś cały czas uciekać i nigdy nie umrzeć, wydał mi się trochę głupi.

Co ciekawe, Wilson stanął częściowo w obronie paska wytrzymałości, określając go jako „mechanizm mistrzostwa”. Początkowo jest on bowiem przeszkodą dla gracza, ale ostatecznie uczynienie go nieistotnym wraz ze zwiększaniem poziomu postaci daje poczucie satysfakcji.

Warto przypomnieć, że z okazji 25. rocznicy Diablo 2 Blizzard zasugerował fanom, że gra wkrótce otrzyma coś nowego. Niestety, na razie nie podano żadnych szczegółów.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej