Oculus VR przegrało sprawę i musi zapłacić 500 mln dolarów odszkodowania firmie Zenimax Media

Koncern ZeniMax Media wygrał toczącą się od kilku lat sprawę z Oculus VR. Sąd nakazał twórcom zestawu Oculus Rift zapłatę 500 milionów dolarów odszkodowania. Niewykluczone jednak, że to dopiero początek problemów firmy.

futurebeat.pl

Kamil Zwijacz

W maju 2014 roku informowaliśmy, że koncern Zenimax Media pozwał Oculus VR o nadużywanie praw autorskich należących do studia Bethesda, ujawnienie tajemnic handlowych i nie tylko. Dodatkowo Palmer Luckey, założyciel firmy odpowiedzialnej za rzeczoną technologię rzeczywistości wirtualnej, został oskarżony o złamanie kontraktu i nieuczciwe wzbogacenie się, a Johnowi Carmackowi (byłemu pracownikowi id Software) zarzucono kradzież ważnych dokumentów. To oczywiście nie wszystko, ale to nieważne, gdyż Zenimax Media domagało się około 4 miliardów dolarów odszkodowania. Dziś wiemy już jak zakończyła się sprawa.

Wyrok sądu ponoć nie wpłynie na dalszy rozwój Oculusa. - Oculus VR przegrało sprawę i musi zapłacić 500 mln dolarów odszkodowania firmie Zenimax Media - wiadomość - 2017-02-03
Wyrok sądu ponoć nie wpłynie na dalszy rozwój Oculusa.

Koncernowi nie udało się ugrać tyle ile chciał, ale Oculus VR i tak ma niemałą kwotę do spłaty, gdyż sąd wyznaczył odszkodowanie w wysokości 500 milionów dolarów, w tym 200 milionów w wyniku złamania umowy NDA i 50 milionów za naruszenie praw autorskich. Dodatkowo 50 milionów ma zostać wypłacone z tytułu fałszywego poświadczenia w sprawie pochodzenia wykorzytywanej przez Oculus technologii. Z powodu tego samego zarzutu 50 milionów dolarów ma również zapłacić Palmer Luckey, a Brendan Iribe - dyrektor generalny Oculus VR - jest zobowiązany do wypłacenia 150 milionów dolarów.

„Oczywiście jesteśmy rozczarowani kilkoma aspektami dzisiejszego werdyktu. Produkty Oculus są tworzone dzięki technologii Oculus. Nasze zobowiązania związane z długoterminowym sukcesem VR pozostają niezmienione i cała ekipa będzie dalej pracować nad rozwojem technologii VR, która zmieni sposób interakcji i komunikacji wśród ludzi” – powiedział przedstawiciel Oculus VR w rozmowie z dziennikarzem Polygonu.

Niewykluczone, że to nie koniec problemów firmy Oculus VR, gdyż wyrok może zachęcić Zenimax Media do podjęcia dalszych kroków. Jak dowiedział się serwis Polygon, być może do sądu wpłynie kolejna sprawa, tym razem dotycząca wstrzymania sprzedaży gogli Oculus Rift. Sąd uznał bowiem, że John Carmack faktycznie ukradł z id Software pliki zawierające informacje o technologii ZeniMax VR, a teraz ponoć kod wykorzystywany jest w sprzedawanej technologii.

Zdecydowanie robi się ciekawie. Kto wie, jak to wszystko wpłynie na dalszą działalność Oculus VR. Firma niby zapewnia o dalszym rozwoju technologii, jej właścicielem jest Facebook, ale ogromna kara finansowa i ewentualne wstrzymanie sprzedaży urządzeń może okazać się bardzo mocnym ciosem. Pamiętajmy też, że wirtualna rzeczywistość to cały czas nisza. Kilka miesięcy temu wszystkie urządzenia tego typu miało zaledwie 0,2% użytkowników Steama, przy czym HTC Vive radziło sobie lepiej (dwa razy większa popularność) niż Oculus Rift.

Podobało się?

11

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
4
5
11
12
18
19
24
25
26

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2017-02-03
03:50

Koktajl Mrozacy Mozg Legend

Koktajl Mrozacy Mozg

Najsmieszniejsze jest to ze od Palmera i jego pierwszego Kickstarera z Riftem, zaczal sie boom VR, a w slady poszly inne firmy ktore bez jakis wiekszych i szumnych akcji promocyjnych zrobili lepszy sprzet - Oculus mial dlugi etap "early access", kupowanie technolgii, wlasnosc FB, premiera CV1 ale kontrolerow brak co wykorzystalo HTC i wypuscilo kontrolery ruchowe i przestrzen do poruszania sie gdzie sklepowy Oculus korzystal z rozwiazania typu "kamerka" znana dobrze z DK2 choc dokupujac dodatkowe sensory mozna w pewien sposob zrobic cos co posiada Vive.
PSVR opracowal najwygodniejszy helm vr choc kilka lat temu mieli podobny sprzet pod nazwa HMZ-T1 ktory byl mega niekomfortowy a sluzyk jako kino/ekran pod konsole, cenowo wypadaja najkorzystniej dla typowego konsumenta.
Mozna tez wspomniec o Cardboard ktore malym kosztem pozwolilo ludziom zrozumiec w pewnym stopniu co mozna i jak wyglada VR + Daydream pod Pixela ale nie wiem nic na ten temat, niby cos lepszego niz Oculus z Samsungiem ale cos cicho

Komentarz: Koktajl Mrozacy Mozg
2017-02-02
20:52

zanonimizowany1084002 Centurion

😜

Jak dla mnie niedorobiona,niewygodna może nawet fajna lecz głupkowata zabaweczka i to za sporą kasę,na dzień dzisiejszy zbędny gadżet,przydaje się jedynie aby poszpanować PATRZCIE JA MAM,za parę lat może coś z tego będzie,chociaż szczerze to nie wierzę aby to się przyjęło

Komentarz: zanonimizowany1084002
2017-02-02
19:01

nagytow Legend

nagytow

Carmack napisal dlugi post na Facebooku odnosnie wyroku. tl;dr: nie zgadza sie z nim :)

Komentarz: nagytow
2017-02-02
18:47

Persecuted Legend

Persecuted

@Up

Wiem jak to działa, dlatego własnie napisałem, że od strony prawnej wszystko jest jasne i klarowne. Z wątpliwościami chodziło mi o stronę etyczną i kwestię tego, jak bardzo wynalazca może czerpać ze swojego wynalazku i na ile można mu to ograniczyć. Powtarzam - nie prawnie, tylko etycznie.

Komentarz: Persecuted
2017-02-02
18:22

A.l.e.X Legend

A.l.e.X

Persecuted - w końcu ktoś mu płacił za pracę w tym czasie nie był już właścicielem id Software a było nim Zenimax Media dla której uwaga sprzedał swoją firmę z dużym zyskiem. Dla przypomnienia sam Carmack dla swojego przyjaciela Johna Romero zamontował w pracy licznik spędzonych godzin nad pracą aby ten nie żerował na firmie.

Komentarz: A.l.e.X

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl