Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 stycznia 2015, 12:40

autor: Entelarmer

Nowe badania GDC - PC nadal najpopularniejszą platformą wśród twórców

Po raz kolejny organizatorzy konferencji GDC przeprowadzili badanie wśród kilku tysięcy deweloperów, pytając ich o wybór platformy dla ich gier, sprawy finansowe oraz esport. Mimo dwukrotnego wzrostu zainteresowania konsolami, PC znów zajęło pierwszą pozycję, a tuż za nim znalazły się tablety i smartfony.

Sądząc po wynikach ankiety, do wielu twórców nie dotarły jeszcze informacje o rzekomej śmierci PC. - Nowe badania GDC - PC nadal najpopularniejszą platformą wśród twórców - wiadomość - 2015-01-16
Sądząc po wynikach ankiety, do wielu twórców nie dotarły jeszcze informacje o rzekomej śmierci PC.

Organizowana od 1988 roku Game Developers Conference (do 1999 roku znana jako Computer Game Developers Conference) to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych, na którym spotykają się producenci gier. Nie powinno więc nikogo dziwić, że przy tej okazji organizatorzy przeprowadzają ankietę wśród deweloperów uczestniczących w poprzednich konferencjach, rzucającą dużo światła na sytuację rynkową. W tym roku w badaniu wzięło udział ponad 2 tysiące twórców, którzy brali udział w GDC 2014, a wyniki ankiety można znaleźć w opublikowanej informacji prasowej.

Widać wyraźny wzrost zainteresowania konsolami nowej generacji w stosunku do ankiety przeprowadzonej rok temu: tworzenie produkcji na PlayStation 4 deklarowało 26% uczestników (14% w zeszłym roku), a wydanie gry na Xboksa One zapowiedziało 22% ankietowanych (12% w 2013). Mimo to nadal największą popularnością cieszy się PC, na którego projektuje swoje gry aż 56% twórców (53% w zeszłym roku). Nieco za nim usytuowały się smartfony oraz tablety – tworzenie tytułów na te urządzenia deklarowało 50% deweloperów (w 2013 roku 52%). Podobne wyniki dało pytanie o platformy, na których twórcy spodziewają się ujrzeć swoje produkcje: 29% wskazało PlayStation 4, 24% Xboksa One, 53% PC, a 48% smartfony i tablety.

Kolejna część ankiety dotyczyła przychodu, mikropłatności i rozwoju firmy, a także stosunku do esportu. 40% twórców odnotowało wzrost zarobku w stosunku do poprzedniego roku, zaś niższy przychód niż w 2013 deklarowało 9% ankietowanych. Z kolei 12% oświadczyło, że pracuje nad grą mogącą zostać wykorzystaną w zawodach esportowych, a aż 79% badanych uznało esport za pewne długoterminowe przedsięwzięcie. Wśród powodów takiego stanu podawano chociażby rosnącą popularność Twitcha. Pełne wyniki badania możecie znaleźć poniżej.

GDC State of Industry – wyniki ankiety

Platforma docelowa:

  • 26% pracuje nad grą na PS4 (14% w 2013);
  • 22% pracuje nad grą na XONE (12% w 2013);
  • 56% pracuje nad grą na PC (53% w 2013);
  • 50% pracuje nad grą na smartfony lub tablety (53 i 52% w 2013);
  • 29% spodziewa się wydać następną grę na PlayStation 4 (20% w 2013);
  • 24% spodziewa się wydać następną grę na Xbox One (17% w 2013);
  • 53% spodziewa się wydać następną grę na PC;
  • 48% spodziewa się wydać swoją następną grę na tablety lub smartfony.

Dystrybucja cyfrowa, mikropłatności, rozwój:

  • 29% przychodów pochodziło z bezpośredniej sprzedaży bądź dystrybucji cyfrowej;
  • 21% deklarowało, że mikrotransakcje były ich głównym źródłem przychodu;
  • 13% oświadczyło, że ich głównym źródłem przychodu była sprzedaż detaliczna;
  • 19% nie odnotowało zysków;
  • 41% odnotowało większy zysk niż rok temu;
  • 9% odnotowało niższy zysk niż rok temu;
  • 20% deklarowało identyczne przychody jak rok temu;
  • 28% nie było pewnych;
  • 40% odnotowało wzrost zysków i zwiększenie personelu w bieżącym roku;
  • 44% zatrudniło więcej ludzi w bieżącym roku;
  • 15% straciło pracowników w bieżącym roku;
  • 1% oznajmiło, że ich firma została zamknięta;
  • 38% deklarowało identyczną liczbę personelu jak w zeszłym roku.

esport

  • 1 na 10 twórców tworzy grę przeznaczoną do rozgrywek esportowych (12% respondentów);
  • 79% postrzega esport jako długoterminowy i pewny interes.

Ostatnia aktualizacja: 2015-01-16

GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.