Po raz kolejny organizatorzy konferencji GDC przeprowadzili badanie wśród kilku tysięcy deweloperów, pytając ich o wybór platformy dla ich gier, sprawy finansowe oraz esport. Mimo dwukrotnego wzrostu zainteresowania konsolami, PC znów zajęło pierwszą pozycję, a tuż za nim znalazły się tablety i smartfony.

Organizowana od 1988 roku Game Developers Conference (do 1999 roku znana jako Computer Game Developers Conference) to jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych, na którym spotykają się producenci gier. Nie powinno więc nikogo dziwić, że przy tej okazji organizatorzy przeprowadzają ankietę wśród deweloperów uczestniczących w poprzednich konferencjach, rzucającą dużo światła na sytuację rynkową. W tym roku w badaniu wzięło udział ponad 2 tysiące twórców, którzy brali udział w GDC 2014, a wyniki ankiety można znaleźć w opublikowanej informacji prasowej.
Widać wyraźny wzrost zainteresowania konsolami nowej generacji w stosunku do ankiety przeprowadzonej rok temu: tworzenie produkcji na PlayStation 4 deklarowało 26% uczestników (14% w zeszłym roku), a wydanie gry na Xboksa One zapowiedziało 22% ankietowanych (12% w 2013). Mimo to nadal największą popularnością cieszy się PC, na którego projektuje swoje gry aż 56% twórców (53% w zeszłym roku). Nieco za nim usytuowały się smartfony oraz tablety – tworzenie tytułów na te urządzenia deklarowało 50% deweloperów (w 2013 roku 52%). Podobne wyniki dało pytanie o platformy, na których twórcy spodziewają się ujrzeć swoje produkcje: 29% wskazało PlayStation 4, 24% Xboksa One, 53% PC, a 48% smartfony i tablety.
Kolejna część ankiety dotyczyła przychodu, mikropłatności i rozwoju firmy, a także stosunku do esportu. 40% twórców odnotowało wzrost zarobku w stosunku do poprzedniego roku, zaś niższy przychód niż w 2013 deklarowało 9% ankietowanych. Z kolei 12% oświadczyło, że pracuje nad grą mogącą zostać wykorzystaną w zawodach esportowych, a aż 79% badanych uznało esport za pewne długoterminowe przedsięwzięcie. Wśród powodów takiego stanu podawano chociażby rosnącą popularność Twitcha. Pełne wyniki badania możecie znaleźć poniżej.
Platforma docelowa:
Dystrybucja cyfrowa, mikropłatności, rozwój:
esport
0

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).