Nintendo zarabia miliardy; Bandai Namco, Square Enix i Sega „tylko” miliony [Aktualizacja: wyniki Super Mario Bros. Wonder]
Poznaliśmy wyniki finansowe kilku największych japońskich firm z branży gier. Spośród nich najlepiej radzi sobie Nintendo.
![Nintendo zarabia miliardy; Bandai Namco, Square Enix i Sega „tylko” miliony [Aktualizacja: wyniki Super Mario Bros. Wonder], źródło grafiki: Nintendo.](https://cdn.gracza.pl/i/h/22/437055598.jpg)
AKTUALIZACJA: W raporcie finansowym Nintendo znalazła się jeszcze jedna istotna informacja – Super Mario Bros. Wonder, którego premiera odbyła się 20 października, w ciągu pierwszych dwóch tygodni obecności na rynku znalazło już 4,3 miliona nabywców. To jeden z najlepszych wyników w historii marki.
Tekst uzupełniliśmy o dodatkowe informacje z raportu Nintendo oraz o wyniki firmy Sega.
Dzisiaj kilka największych japońskich firm z branży gier opublikowało raporty finansowe za okres od 1 kwietnia do 30 września 2023 roku.
Nintendo
Zacznijmy od Nintendo.
- We wspomnianym okresie firma uzyskała przychód na poziomie 5,3 mld dolarów – wyższy o 21,2% niż w analogicznych sześciu miesiącach 2022 r.
- Zysk wyniósł 1,8 mld dol. (wzrost o 17,7%).
- Na półki sklepowe trafiło już ponad 132,46 mln sztuk konsoli Nintendo Switch.
- The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom rozeszło się w ponad 19,5 mln egzemplarzy, a Pikmin 4 znalazł 2,61 mln nabywców.
- Liczba kont Nintendo przekroczyła 330 milionów. Z tego 38 milionów należy do ludzi opłacających subskrypcję Nintendo Switch Online i/lub jej rozbudowany wariant Nintendo Switch Online & Expansion Pack.
Square Enix
Swoimi wynikami finansowymi podzieliła się również firma Square Enix. W jej przypadku dane nie są jednak aż tak korzystne.
- Przychody wzrosły o 5%, osiągając poziom 1,14 mld dolarów. Zysk wyniósł 115,2 mln dolarów i był o 33% niższy niż w okresie 1 kwietnia – 30 września 2022 roku.
- Zanotowano osłabienie sektorów mobilnych i MMO. Wzrosty odnotowano za to w dziale tradycyjnych gier – sprzedano ich 12,17 mln egzemplarzy, czyli o 2,76 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To zasługa premier Final Fantasy XVI oraz gier z serii Final Fantasy Pixel Remasters.
Bandai Namco
Następną z japońskich firm, która podzieliła się wynikami finansowymi jest Bandai Namco.
- W okresie od 1 kwietnia do 30 września 2023 przychody firmy wzrosły o 5%, osiągając poziom 3,33 mld dolarów.
- Zysk wyniósł 435,1 mln dolarów i był o 19,8% mniejszy niż w analogicznych sześciu miesiącach 2022 r.
- Bandai Namco nie podało żadnych wyników konkretnych gier. Wydawca pochwalił się jedynie, że Armored Core VI: Fires of Rubicon to „globalny hit”.
Sega
Swoje wyniki – tym razem za drugi kwartał (zakończony 30 września) – ujawniła również Sega.
- Przychód wyniósł 1,47 mld dol. i był wyższy o 47% niż rok temu.
- Z kolei zyski podskoczyły o 313% do poziomu 262,7 mln dol.
- W dużej mierzy to efekt reformy strukturalnej i finalizacji zakupu firmy Rovio.
- W drugim kwartale Sega sprzedała 5,65 mln gier, w tym: 1,49 mln egz. – Sonic, 750 tysięcy – Persona, 680 tys. – Like A Dragon, 560 tysięcy – Total War.
- Potwierdzono kasację wielu innych niezapowiedzianych tytułów, oprócz nieszczęsnego Hyenas.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Data wydania: 12 maja 2023
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
- Nintendo
- wyniki finansowe
- Square Enix
- wyniki sprzedaży (gry)
- Bandai Namco Entertainment
- PC
- Switch
- PS5
- XSX
Komentarze czytelników
katai-iwa Legend
Skoro N tyle zarabia, to może niech zainwestują w polski rynek? Jakoś inni, duży wydawcy z Japonii nie mają z tym problemu.
Marky Konsul

Zanotowano osłabienie sektorów mobilnych i MMO. Wzrosty odnotowano za to w dziale tradycyjnych gier – sprzedano ich 12,17 mln egzemplarzy, czyli o 2,76 mln więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To zasługa premier Final Fantasy XVI oraz gier z serii Final Fantasy Pixel Remasters.
I to cieszy. Może Square Enix w końcu zrozumie, że gracze niekoniecznie chcą od nich mobilek z mikropłatnościami i MMO, a po prostu dobrych tradycyjnych produkcji
Mqaansla Generał

Trzy rzeczy wspomniane przy okazji innych artykulow:
1. Gry ich i na ich platforme, sa przynajmniej zblizone do tradycyjnego modelu relacji sprzedawca-kupujacy, raczej niz proba wyciagniecia od graczy najwyzszych mozliwych pieniedzy, niezaleznie od "uczciwosci" stosowanych narzedzi czy faktycznych kosztow produkcji.
2. Z czym wiekszosc ludzi sie z jakiegos powodu nie zgadza: inteligentne zarzadznie sprzetem, nintendo sprzedaje gry/rozrywke klientom retail a nie AI/Crypto capable klastry obliczeniowe. Pozostale konsole niestety scigaja sie z PC. Gdzie rynek PC juz dawno osiagnal pulap na ktorym mozna by przychamowac bezsensowny wyscig pomiedzy sprzetem i wymaganiami oprogramowania i skupic sie na dobrych, zoptymalizowanych grach i tanszym, mniejszym, bardziej energooszczednym sprzecie.
3. Wydaje sie ze wzglednie uczciwie traktuja pracownikow (tzn. to jest japonia wiec ci raczej napewno zapi*, ale bazujac na niektorych wiadomosciach wyglada na to ze firma trzyma tradycyjne normy zatrudnienia (nie zwalnia masowo przy byle okazji, chociazby w nadzieji na bonus w tegorocznych premiach dla zarzadu))
zanonimizowany1369474 Konsul
No i dobrze. Można wiele zarzucić Nintendo, ale gry to robią świetne.