Czy pożegnamy się kiedyś z fizycznymi wydaniami gier? Niektóre studia wciąż wierzą, że takie wersje są potrzebne.
Ogłoszona w zeszłym miesiącu premiera Nintendo Switch 2 wraz z nowymi grami wywołała sporo szumu, choć niekoniecznie pozytywnego. Z falą krytyki spotkały się takie decyzje jak zawyżone zdaniem internautów ceny gier czy wprowadzenie przy niektórych tytułach „kart-kluczy”, które mogą świadczyć o całkowitym zrezygnowaniu z fizycznych wydań w przyszłości.
Na szczęście dla kolekcjonerów, nie każde studio zgadza się z tym planem. Jednym z nich jest chociażby CD Projekt RED, które zapowiedziało wydanie switchowego Cyberpunka 2077 w wersji pudełkowej – albowiem nie należy ich lekceważyć.
W wywiadzie dla The Game Business, Jan Rosner – wicedyrektor z CD Projekt RED – wypowiedział się na temat „kart-kluczy” oraz ich wpływu na przyszłość fizycznych wydań gier. Jak twierdzi, gracze nie powinni mieć powodu do zmartwień, ponieważ popyt na pudełkowe wersje wciąż trwa i trwać będzie.
Tu nie chodzi o wywinięcie się od czegoś. Fizyczna sprzedaż Nintendo wciąż ma się dobrze, a sprzedaż, ogólnie rzecz ujmując, nigdzie się nie wybiera. Wątpie, byśmy doświadczyli świata, gdzie wszystkie gry są sprzedawane w formie cyfrowej. To szczególnie ważne dla grona odbiorców Nintendo. Może i moglibyśmy wywinąć się [od fizycznych gier], ale jaki w tym cel?
- Jan Rosner
Rosner zaznacza jednocześnie, że nie powinniśmy lekceważyć fizycznych wydań gier, a już zwłaszcza kiedy są wykonane dobrze – albowiem to właśnie takie produkty fani Nintendo doceniają najbardziej. Fani zdecydowanie popierają takie podejście, zwłaszcza że Cyberpunk 2077 jest grą o bardzo dużych wymiarach. Co za tym idzie, wszystko jest możliwe, a Nintendo nie powinno ograniczać kupujących.
Jeśli udało im się zmieścić Cyberpunka na prawdziwym kartridżu, to pozostałe firmy robiące karty-klucze nie mają żadnej wymówki.
Śmiesznie się czyta ludzi broniących Nintendo i nonsens z kartami-kluczami. To tylko kolejny sposób kontrolowania sposobu, w jaki konsumujemy media przez korporacje bez jakichkolwiek korzyści dla nas. Dodatkowo umiemożliwiają dzielenie się grami z ludźmi na dłuższy dystans. Nintendo nie robi tego dla konsumentów, tylko dla zysków.
Jestem hardcorowym fanem fizycznych wersji. Gram od 1992 roku i nie zgadzam się, że cyfrowe wersje i streaming są przyszłością. Wolę kolekcjonować i wystawiać swoje gry. Wciąż mam takie tytuły jak Goldeneye czy Super Mario Bro/Duck Hunt. Zawiodłem się, widząc brak fizycznej wersji dla zremasterowanego Obliviona. Chciałbym mieć w posiadaniu takie gry jak GTA 6 czy The Elder Scrolls 6.
Jeżeli jesteście zainteresowani switchową odsłoną Cyberpunka 2077, futurystyczne RPG trafi do sklepów równo w dzień premiery konsoli, czyli 5 czerwca tego roku. Tymczasem możemy przyjrzeć się pierwszemu fragmentowi rozgrywki pokazującemu Night City w pełnej krasie.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.