Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 sierpnia 2017, 14:35

autor: Michał Jodłowski

Mass Effect: Andromeda – kompendium wiedzy [Aktualizacja #28: patch 1.10, koniec wsparcia]

W poniższym kompendium zebraliśmy wszystkie informacje dotyczące nadchodzącej czwartej odsłony serii Mass Effect pod tytułem Mass Effect: Andromeda. Będziemy je na bieżąco aktualizować zarówno do dnia premiery, jak i po.

Kompletne kompendium wiedzy na temat Mass Effect: Andromeda - Mass Effect: Andromeda – kompendium wiedzy [Aktualizacja #28: patch 1.10, koniec wsparcia] - wiadomość - 2017-08-21
Kompletne kompendium wiedzy na temat Mass Effect: Andromeda
Spis treści:
  • 1. Fabuła (1.1. Główny bohater; 1.2. Towarzysze; 1.3. Inne postaci niezależne; 1.4. Obcy)
  • 2. Mechanika (2.1. Walka; 2.2. Eksploracja; 2.3. Rzemiosło; 2.4. Tryb wieloosobowy)
  • 3. Technikalia (3.1. Wymagania sprzętowe)
  • 4. Pozostałe informacje
  • 5. Aktualizacje
  • 6. Multimedia

Mass Effect: Andromeda to oficjalna nazwa kolejnej gry z serii Mass Effect. Dotychczas ukazały się jej trzy odsłony, z których ostatnia w mocno kontrowersyjny sposób zamknęła trylogię poświęconą Komandorowi Shepardowi i załodze fregaty SSV Normandia/Normandia SR-2. Tytuł ma ukazać się na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One 23 marca 2017 roku, czyli nieco później niż początkowo planowano (okres świąteczny roku 2016). W tym kompendium zbieramy wszystkie dostępne informacje, pogłoski i materiały na temat nadchodzącej czwartej części kosmicznego RPG-a studia BioWare, aktualizując i modyfikując je na bieżąco. Zapraszamy do lektury.

Aktualizacja #28 [patch 1.10, zakończenie wsparcia]: w sekcji „Aktualizacje” piszemy o ostatnim patchu do gry i zakończeniu wsparcia.

Aktualizacja #27 [darmowe demo, usunięcie Denuvo]: w sekcji „Pozostałe informacje” opisaliśmy kwestię darmowego dema Mass Effect: Andromeda i usunięcia systemu Denuvo z gry.

Aktualizacja #26 [patch 1.09]: rozszerzono sekcję „Aktualizacje” o informacje na temat Patcha 1.09, a także dodano filmik przedstawiający nową postać w trybie wieloosobowym (sekcja „Multimedia”).

Aktualizacja #25 [patch 1.08]: zaktualizowano sekcję „Aktualizacje” o informacje dotyczące patcha 1.08.

Aktualizacja #24 [patch 1.06]: w sekcji „Aktualizacje” pojawiły się informacje dotyczące łatki o numerze 1.06.

Aktualizacja #23 [patch 1.05]: w kompendium pojawiła się nowa sekcja, „Aktualizacje”, w której będziemy opisywać przyszłe patche do gry. W tej chwili znajdują się tam informacje dotyczące łatki 1.05.

Aktualizacja premierowa: w sekcji „Pozostałe informacje” piszemy o pierwszym patchu, sterownikach poprawiających wydajność gry w wersji pecetowej oraz odbiorze Andromedy przez media. W sekcji „Multimedia” pojawił się nowy zwiastun.

Aktualizacja #21 [Wersja próbna, gameplaye, porównanie grafiki i inne]: w tej aktualizacji piszemy o wersji próbnej, patchu w dniu premiery (sekcja „Pozostałe informacje”) oraz ekwipunku towarzyszy (podsekcja „Walka”). Wzbogaciliśmy kompendium także o kilka nowych filmików przedstawiających rozgrywkę – w sekcji „Multimedia” pojawił się dwuczęściowy zapis całego panelu z konwentu PAX East (zawiera spoilery) oraz prezentacja statku Tempest, w sekcji „Fabuła” można obejrzeć pierwsze 50 minut rozgrywki w kampanii fabularnej, zaś w podsekcji „Tryb wieloosobowy” znajduje się gameplay z multiplayera Andromedy. W sekcji „Technikalia” znajdziecie też porównanie jakości grafiki gry na poszczególnych platformach sprzętowych.

Aktualizacja #20 [Nomad, osiągnięcia, ustawienia graficzne, Złote Światy]: wzbogacono podsekcję „Eksploracja” i „Wymagania sprzętowe” oraz sekcję „Pozostałe informacje”. Piszemy o pojeździe Nomad, dostępnych osiągnięciach i ustawieniach graficznych oraz o Złotych Światach, czyli fabularnie istotnych planetach.

Aktualizacja #19 [eksploracja, P2P w multiplayerze, początek kampanii]: zaktualizowano podsekcje „Eksploracja”, „Tryb wieloosobowy” o najnowsze informacje dotyczące stosownych zagadnień. Ponadto w sekcji „Fabuła” można obejrzeć pierwsze 13 minut z rozgrywki w kampanii fabularnej.

Aktualizacja #18 [17-minutowy gameplay, odwołane testy multiplayera]: w podsekcji „Multimedia” pojawił się nowy, 17-minutowy zapis rozgrywki z misji lojalnościowej PeeBee. W podsekcji „Tryb wieloosobowy” piszemy z kolei o odwołanych testach trybu wieloosobowego.

Aktualizacja #17 [gameplaye, wymagania sprzętowe, postaci]: zaktualizowane zostały sekcje „Multimedia” (dwa nowe filmiki przedstawiające mechanikę rozgrywki) i „Technikalia” (oficjalne wymagania sprzętowe), a także podsekcja „Inne postaci niezależne”.

Aktualizacja #16 [świat gry, moralność, mechanika]: zaktualizowano (pod)sekcję „Fabuła”, „Główny bohater”, „Towarzysze”, „Mechanika” oraz „Eksploracja”.

Aktualizacja #15 [towarzysze, postaci niezależne, obcy i inne]: kompendium zostało wzbogacone o podsekcję „Inne postaci niezależne”, w której opisane zostały aktualnie znane postaci niezależne z gry. Ponadto zaktualizowane zostały podsekcje „Towarzysze” i „Obcy”. W sekcji „Technikalia” pojawiły się również nowe techniczne informacje na temat trybu wieloosobowego. W kompendium znajdują się też dwa nowe zwiastuny i jeden dodatkowy zrzut ekranu.

Aktualizacja #14 [wersja próbna, rzemiosło, walka wręcz]: w nowej sekcji „Pozostałe informacje” pojawiły się szczegóły na temat przedpremierowej wersji próbnej gry. Wzbogacone zostały też podsekcje „Rzemiosło” i „Walka”.

Aktualizacja #13 [data premiery, multiplayer, przepustka sezonowa, gameplay]: do kompendium dodaliśmy informacje o dacie premiery, trybie wieloosobowym (podsekcja „Tryb wieloosobowy”) i przepustce sezonowej (sekcja „Technikalia”), a także wzbogaciliśmy je o najnowszy zwiastun rozgrywki (podsekcja „Materiały wideo”).

Aktualizacja #12 [fabuła, mechanika, zapis rozgrywki i inne]: w tej obszernej aktualizacji całe kompendium zostało zaktualizowane i przebudowane. Zawarliśmy w nim wszystkie ujawnione w ostatnim czasie informacje na temat gry, porzucając wcześniej opublikowane plotki, z których część okazała się jednak prawdziwa. W dziale multimedia znalazły się także zrzuty ekranu oraz najświeższe materiały filmowe, w tym zapis rozgrywki.

Aktualizacja #11 [protagoniści, detale techniczne, gameplay]: zaktualizowano sekcje „Fabuła”, „Technikalia” i „Materiały wideo”. Tym razem mowa o protagoniście oraz płynności rozgrywki na PS4 i PS4 Pro. Dodaliśmy również 3-minutowy gameplay.

Aktualizacja #10 [nowe informacje z E3 2016]: oprócz uporządkowania i rozbudowania kompendium o sekcję „Mechanika”, zaktualizowaliśmy je o kolejną dawkę informacji z targów E3 2016. Wszystkie nowości zostały oznaczone wytłuszczoną czcionką.

Aktualizacja #9 [informacje i materiały z E3 2016]: kompendium zostało uporządkowane i wzbogacone o informacje i materiały z targów E3 2016. Piszemy m.in. o protagoniście (sekcja „Fabuła”) i pojeździe Mako (sekcja „Technikalia”). Dodaliśmy również najnowszy zwiastun (podsekcja „Materiały wideo”).

Aktualizacja #8 [zapis rozgrywki, nowe pogłoski]: w kompendium pojawił się filmik najprawdopodobniej przedstawiający krótki fragment rozgrywki w Mass Effect: Andromedzie (sekcja „Materiały wideo”), a także najnowsze plotki na temat fabuły (sekcja „Niepotwierdzone informacje”).

Aktualizacja #7 [przesunięcie premiery, projekt głównego bohatera]: kompendium zaktualizowaliśmy o nową, przesuniętą datę premiery i szkice koncepcyjne głównego bohatera. Dodano również kilka nowych niepotwierdzonych informacji.

Aktualizacja #6 [oficjalna nazwa, pierwszy zwiastun, data premiery]: podczas tegorocznej edycji targów E3 zademonstrowano pierwszy oficjalny zwiastun gry, która okazała się nosić tytuł Mass Effect: Andromeda. Rzeczony filmik można obejrzeć w sekcji „5. Materiały wideo”, natomiast w sekcji „4. Grafiki koncepcyjne” pojawił się nowy obrazek. Wiemy również, że nowy Mass Effect zadebiutuje w okresie świątecznym 2016 roku. Ponadto całość kompendium została stosownie odświeżona pod kątem ujawnionych informacji i rozwianych wątpliwości.

Aktualizacja #5 [miejsce akcji, fabuła, multiplayer]: w sieci pojawiły się kolejne nieoficjalne informacje na temat kolejnej odsłony cyklu Mass Effect. Wynika z nich, że akcja gry będzie miała miejsce w galaktyce Andromedy, gdzie główny bohater i jego świta będą poszukiwać nowego domu dla ludzkości. Ponadto wychodzi na to, że multiplayer (a przynajmniej jeden tryb) przypominać będzie ten znany z Mass Effect 3. Te i pozostałe pogłoski w wersji rozszerzonej przeczytać można w sekcji „3. Niepotwierdzone informacje”.

Aktualizacja #4 [tryb wieloosobowy]: jak wynika z tweetu Chrisa Wynna, starszego dyrektora produkcji Mass Effect: Andromeda, najnowsza odsłona kosmicznej serii najprawdopodobniej będzie posiadała tryb wieloosobowy w bliżej nieznanej jeszcze formie.

Aktualizacja #3 [nowe grafiki z N7 Day 2014]: na oficjalnym profilu serii Mass Effect w serwisie Facebook ukazały się nowe grafiki koncepcyjne ukazujące kilka niezidentyfikowanych planet, całkiem możliwe, że zamieszkiwanych przez nowe rasy w uniwersum, a także równie enigmatyczną stację kosmiczną, która potencjalnie mogłaby być nową-starą Cytadelą. Tu i ówdzie majaczy też pojazd Mako znany z pierwszej odsłony trylogii o Komandorze Shepardzie. Wszystkie rzeczone grafiki można obejrzeć w sekcji „5. Grafiki koncepcyjne”.

Aktualizacja #2 [pierwsze szczegóły z Comic-Con 2014]: podczas tegorocznego Comic-Con, studio BioWare zdradziło pierwsze szczegóły dotyczące najnowszej odsłony Mass Effect. Dowiedzieliśmy się m.in., że protagonista czwartego Mass Effect będzie człowiekiem, a akcja samej gry prawdopodobnie (choć niekoniecznie) będzie rozgrywać się za życia Komandora Sheparda, choć sam, jak już od dawna wiemy, nie pojawi się w niej. Kolejną ciekawą wiadomością jest powrót wozu Mako. Graczom ponownie dane będzie swobodnie eksplorować rozmaite planety. Niestety, premiera gry nastąpi nieprędko, a producent gry, Mike Gamble, określa jej termin jako „odległy o lata”. Relację serwisu The Escapist, zawierającą m.in. kilka grafik koncepcyjnych, można obejrzeć w 5. sekcji tego kompendium.

Aktualizacja #1 [zwiastun z E3 2014]: w czasie tegorocznych targów E3 w Los Angeles, podczas konferencji firmy Electronic Arts zademonstrowano pierwszy oficjalny teaser, który zawiera wypowiedzi twórców na temat marki Mass Effect, a także garść scen (które jednak nie zdradzają niczego na temat umiejscowienia fabuły itp.), grafik i screenshotów z gry. Można obejrzeć go w nowopowstałej sekcji „5. Oficjalne zwiastuny”.

1. Fabuła

Fabuła Mass Effect: Andromeda umiejscowiona będzie w galaktyce Andromedy, największej galaktyce Grupy Lokalnej, konkretnie w Gromadzie Helejosa, gdzie to ludzkość i inne rasy Drogi Mlecznej są gośćmi lub, jeśli wola, obcymi. Do nowej galaktyki ludzkość oraz kilka innych ras Drogi Mlecznej (w tej chwili pewna jest obecność asari, salarian, turian i krogan) w ramach Inicjatywy Andromeda. Rzeczone przedsięwzięcie miało początek w 2176 roku. W 2185 roku – po wybudowaniu czterech Ark, czyli statków transportujących przedstawicieli kilku ras, oraz jednostki głównego dowodzenia zwanej Nexus – rozpoczęła się 600-letnia podróż do Galaktyki Andromedy. Wszystkie postaci biorące udział w ekspedycji przez sześć wieków znajdowały się w stanie kriostazy i nie mają pojęcia o wydarzeniach Mass Effect 3, a więc i o inwazji Żniwiarzy i wyniku wojny z nimi.

Z rasami Galaktyki Andromedy również będziemy rozwijać relacje. W zależności od różnych czynników, zmierzymy w stronę dyplomatycznych bądź siłowych rozwiązań. Co ciekawe, kolejność podejmowania zadań, nasze poczynania, kontakty i podobne elementy wpłyną nie tylko na reputację protagonisty, ale będą również rzutować na opinię całego gatunku ludzkiego w nowej galaktyce. Fabuła gry skupi się nie tylko na poszczególnych postaciach, ale również na wyzwaniach związanych z przetrwaniem w całkowicie nowym środowisku.

Poniżej można obejrzeć pierwsze 50 minut rozgrywki z Mass Effect: Andromedy (SPOILERY!)

1.1. Główny bohater

Gracze ponownie wcielą się w człowieka dowolnej płci i zbiorą zupełnie nową, choć niezbyt doświadczoną drużynę, z której członkami nawiążą różnego typu relacje, w tym liczne romanse. Stosunki z kompanami będą również w pewnym stopniu uzależnione od zmienionego systemu dialogowego, porzucającego dotychczas stosowany system moralności. Gra odejdzie od oceniania naszych wyborów i częściej postawi nas przed koniecznością wybierania między złem a złem.

Nazwisko głównego bohatera brzmieć będzie Ryder, co – podobnie jak Shepard – jest nawiązaniem do prawdziwej osobistości związanej z podróżami kosmicznymi. W tym przypadku chodzi najprawdopodobniej o Sally Ride – pierwszą Amerykankę w kosmosie. Warto przy tym wspomnieć, że wersje męska i żeńska protagonisty wystąpią jednocześnie w świecie gry, gdyż fabularnie są oni rodzeństwem (ich domyślne imiona to Sarah i Scott). W produkcji wystąpi też Alec Ryder, czyli ojciec powyższej dwójki.

Protagonista Andromedy zostanie Pionierem, czyli osobą mającą za zadanie znaleźć nowy dom dla ludzkości. Każda z Ark posiada swojego Pioniera. Pionier ludzi pochodzi ze statku Hyperion.

Gra odejdzie od zerojedynkowego oceniania naszej postaci, więc z serii zniknie dotychczas znany system moralności – zamiast zmierzania w stronę idealisty bądź renegata, gracze dostaną możliwość zgodzenia się lub nie ze swoim rozmówcą. Poszczególne opcje dialogowe i ich rezultat nie będą oczywiste (dodatkowo można usunąć pomocnicze ikony), a odbiór protagonisty uzależni się także od ogólnej ekspresji, w tym barwy głosu. Powrócą natomiast możliwości przerwania interlokutorowi jego/jej wypowiedzi w określonym celu.

1.2. Towarzysze

W Andromedzie powrócą misje lojalnościowe. Tego typu questy nie będą połączone z wątkiem głównym i odbędą się w zupełnie unikalnych, niedostępnych w inny sposób miejscach zaprojektowanych z myślą o konkretnym towarzyszu. Gra skupi się również na rozwijaniu relacji podobnych do tych z dodatku Cytadela do Mass Effect 3 czy questów „towarzyskich" z tej samej produkcji. Gracz musi ponadto uważać na czyny i słowa, gdyż może nimi wprowadzić rozmaite napięcia wewnątrz drużyny.

Aktualnie znani towarzysze to:

  • Cora Harper (człowiek) – startowa towarzyszka w randze porucznika, obecna w drużynie od pierwszej wizyty na Nexusie. Cora jest biotyczką, która trenowała z Matkami asari oraz służyła cztery lata z komandosami asari. Nic dziwnego, że sztywno trzyma się wojskowej dyscypliny i regulaminu. Nie wiadomo, czy jej nazwisko jest jedynie zbiegiem okoliczności, czy efektem spokrewnienia z Człowiekiem Iluzją.
  • Drack (kroganin) – krogański weteran, osobnik stary i bardzo doświadczony. Przybył do Andromedy na długo przed rodziną Ryderów.
  • Liam (człowiek) – drugi, obok Cory, startowy towarzysz protagonisty. Liam to były policjant, prawdopodobnie o brytyjskim pochodzeniu, a także specjalista od zabezpieczeń i sytuacji kryzysowych. Jego usposobienie zostało określone jako „młodzieńcze, entuzjastyczne i idealistyczne”. Liam jest optymistą, choć bardzo łatwo go zdenerwować.
  • PeeBee (asari) – asari, która często pojawia się w zwiastunach gry. Spotkamy ją we wczesnych etapach rozgrywki. PeeBee (to tylko pseudonim) ma już nieco obycia w nowej galaktyce i przybyła do Andromedy na głównym statku Nexus, choć opuściła go, aby eksplorować samodzielnie. Jest inteligenta oraz pełna energii i entuzjazmu, traktując wielką wyprawę jako zabawę. Jest to typ wolnego ducha, lubującego się w poznawaniu nowych cywilizacji.
  • Vetra (turianka) – towarzyszka, którą również poznajemy na Nexusie. Jest przywiązana do rodziny.

1.3. Inne postaci niezależne

  • Alec Ryder – pionier arki Hyperion, ojciec Scotta i Sary Ryderów. Alec jest żołnierzem rangi N7 oraz utalentowanym naukowcem, który swojego czasu był członkiem pierwszej grupy badawczej wysłanej za Przekaźnik Charona, dawno temu uważanego przez Ziemian za księżyc Plutona.
  • Archont – prawdopodobnie główny antagonista w Mass Effect: Andromedzie. Archon jest kettem. Można go zobaczyć na tym zwiastunie.
  • Kallo Jath – salariański pilot statku Tempest i zarazem jeden z jego konstruktorów, znający rzeczoną jednostkę jak własną kieszeń.
  • SAM (Symulacja Adaptacyjnej Matrycy) – pokładowa sztuczna inteligencja zaprojektowana przez Aleca Rydera. W przeciwieństwie do EDI z Normandii, SAM otrzymuje wszystkie bodźce Pioniera i całej jego drużyny za pomocą specjalnych neuroimplantów. SAM oferuje rozszerzoną orientację sytuacyjną, pomoc w rozwiązywaniu problemów, a także taktyczne ulepszenia.
  • Lexi T’Perro – pokładowa medyczka statku Tempest. Jest przedstawicielką rasy asari.

1.4. Obcy

  • Angarzy – jedna z inteligentnych ras zamieszkujących Galaktykę Andromedy. Jej przedstawicieli można zobaczyć na tym zwiastunie.
  • Kettowie – nasi główni przeciwnicy w Andromedzie, dowodzeni przez enigmatycznego Archonta. Można ich zobaczyć m.in. na tym filmiku czy zwiastunie opublikowanym z okazji N7 Day 2016.
  • Porzuceni – gatunek raczej niezainteresowany galaktycznymi bojami. Jest to rasa niezwykle zaawansowana technologicznie, odpowiedzialna za stworzenie skarbców/krypt, które będziemy badać w poszukiwaniu zaginionej wiedzy i technologii.

2. Mechanika

Mass Effect: Andromeda będzie grą tego samego typu, co pierwsze trzy, czyli połączeniem gatunków trzecioosobowej strzelanki z RPG. W systemie rozwoju postaci nie uświadczymy limitu maksymalnego doświadczenia i rozwiniemy więcej niż trzy umiejętności.

2.1. Walka

System walki gry jest bardzo podobny do tego, do którego przyzwyczaiły nas poprzednie odsłony serii. Jedną z najważniejszych nowości jest wprowadzenie plecaka odrzutowego, pozwalającego nam zaatakować przeciwników z powietrza czy pokonywać różnego rodzaju przeszkody terenowe.

Zmianie poddany został również system rozwoju postaci: zrezygnowano z klasycznego podziału na klasy, dzięki czemu możemy dowolnie mieszać umiejętności (do wyboru ponad 300 ulepszeń), przy czym postaci będą odpowiednio profilowane, czyli jeśli inwestujemy w biotykę, gra przydzieli naszego bohatera do jednej z siedmiu kategorii i przyzna nam stosowne bonusy za obrany styl.

W Andromedzie pojawić się mają zarówno znane z poprzedników bronie, jak i całkowicie nowe rodzaje uzbrojenia, w tym młoty czy miecze. W interfejsie pojawi się specjalne miejsce na broń do walki wręcz, którą możemy zastąpić klasyczne omniostrze.

Istotną zmianą w stosunku do poprzedników gry jest fakt, że nie możemy zmienić ekwipunku towarzyszy protagonisty.

2.2. Eksploracja

Kluczową rolę w grze odegra eksploracja poszczególnych planet za pomocą pojazdu Nomad, następcy Mako znanego z pierwszej części Mass Effect. Naszym statkiem kosmicznym z kolei będzie Tempest. Świat przedstawiony Andromedy nie ma jednak otwartej, sandboksowej struktury. Z kolei mapa wirtualnego świata zostanie przeniesiona w trzeci wymiar.

Na dostępnych planetach będziemy mogli oddać się szeregowi aktywności. Pierwsza z nich to infiltracja wrogich baz, które znajdą się na większości planet – będą to misje z własnymi wątkami fabularnymi i prawdopodobnie przynajmniej częściowo skradankowe. Druga to walka z wyjątkowo potężnymi bossami, których pokonanie zagwarantuje nam dostęp do unikalnych znajdziek. Trzeci element to skanowanie obcych technologii oraz fauny i flory, co oprócz rozwoju encyklopedii zapewni dostęp do np. lepszych materiałów rzemieślniczych. Ostatnia aktywność to poszukiwanie i zabezpieczanie stref zrzutu, które pozwolą nam na wymianę członków drużyny oraz sprzętu, a także odkrycie interesujących miejsc w okolicy i szybką podróż. Przy wszystkich tych czynnościach musimy uważać również na zagrożenia środowiskowe.

Mass Effect: Andromeda zaoferuje ponad 100 planet. Na kilku z nich, tzw. Złotych Swiatach, można wylądować i podjąć się unikalnych wyzwań, questów i tym podobnych. Co ciekawe, oddając się różnym aktywnościom, zwiększamy zdatność osiedleńczą danej planety. Jeśli doprowadzimy ten współczynnik do co najmniej 40%, będziemy mogli założyć placówkę. Możemy to zrobić przez likwidowanie wszelkiego rodzaju zagrożeń, sprzymierzanie się z lokalnymi społecznościami czy zaliczanie questów.

Powyższy proces jest również powiązany z ulepszaniem statku Nexus. Im więcej Punktów Zdatności Andromedy zdobędziemy, tym więcej kolonistów będzie mogło zostać wybudzonych z hibernacji. W zależności od ich specjalizacji, ich obecność zapewni różne bonusy.

Pojazd Nomad ND1 ulepszymy szeregiem gadżetów poprawiających jego osiągi czy właściwości bojowe. Dla przykładu: napęd na sześć kół pozwoli nam wjechać na szczególnie strome czy nieprzyczepne powierzchnie. Poszczególne udoskonalenia trzeba najpierw nabyć, a następnie wydać na ich montaż odpowiednią ilość surowców. Cenne pierwiastki z kolei można wydobywać za pomocą Nomada, nieco na wzór skanowania planet z Mass Effect 2. Na poniższym filmiku widoczne jest prowadzenie i wspomniane skanowanie za pomocą opisywanego wozu.

2.3. Rzemiosło

W grze będziemy pozyskiwać różnego rodzaju schematy i na ich podstawie wytwarzać np. broń i amunicję. W tej chwili wiadomo, że system rzemiosła w Andromedzie będzie znacznie różnił się od tego znanego z Dragon Age: Inkwizycji.

2.4. Tryb wieloosobowy

Andromeda zaoferuje również tryb wieloosobowy, formą przypominający ten z Mass Effect 3. Jedną z najważniejszych nowości będzie dodanie plecaków odrzutowych, co uczyni sytuację na polu bitwy płynniejszą. Podobny efekt zapewni ulepszona sztuczna inteligencja przeciwników, zmuszająca gracza do większego wysiłku taktycznego, z kolei umiejętności naszych postaci w Andromedzie będą posiadały pasek ładowania zamiast limitu użyć. Kolejne novum stanowi system prestiżu – oprócz punktów doświadczenia otrzymamy punkty prestiżu za konkretny styl rozgrywki. W przeciwieństwie do EXP-a, prestiż zapewni bonusy wszystkim naszym postaciom.

Kolejną zmianą w stosunku do Mass Effect 3 będzie maksymalne ograniczenie wpływu multiplayera na kampanię fabularną – wiadomo, że oba tryby będą ze sobą połączone fabularnie i mechanicznie za pomocą systemu Strike Team, stanowiąc niejako spójną całość, ale deweloperzy dokładają starań, żeby rozgrywki wieloosobowej na graczu nie wymuszać (na pewno granie w sieci nie wpłynie na zakończenie kampanii fabularnej). Taka integracja objawi się m.in. możliwością wykonywania zadań pobocznych ze znajomymi oraz przeniesienia części gotówki z trybu wieloosobowego do jednoosobowego. Pomiędzy trybami będziemy przechodzić płynnie, bez konieczności wychodzenia do głównego menu.

W multiplayerze ponownie pojawią się mikropłatności. Tym razem w sklepie kupimy konkretne przedmioty, ale oferta będzie cyklicznie zmieniana.

Zapowiedziane w listopadzie beta-testy trybu wieloosobowego zostały odwołane, gdyż deweloper stwierdził, że ich przeprowadzenie nie jest koniecznie.

Tryb wieloosobowy Mass Effect: Andromedy wykorzysta model peer-to-peer zamiast serwerów dedykowanych.

3. Technikalia

Grę napędzać będzie silnik Frostbite, używany chociażby w serii Battlefield czy grze Dragon Age: Inkwizycja, co ma zapewnić wyjątkowe wrażenia wizualne w czasie gry. Istnieją również szanse na powstanie Mass Effect VR, aczkolwiek nie do końca wiadomo, czym dokładnie taki projekt miałby być. Andromeda postawi komputerom podobne wymagania sprzętowe do Star Wars: Battlefront.

Wersje na konsole PlayStation 4 i PlayStation 4 Pro działać będą w 30 klatkach na sekundę, prawdopodobnie takie samo ograniczenie spotka Xboksa One (pecety naturalnie posiadają żadnych limitów w tym względzie). Konsola firmy Sony zaoferuje rozdzielczość na poziomie 1080p, zaś sprzęt konkurencyjny „wyciągnie” 900p. Co istotne, w grze mocno ograniczona znacznie ograniczona zostanie liczba ekranów ładowania – dla przykładu: statek Tempest mamy zwiedzać płynnie, bez wstrzymującego rozgrywkę doczytywania danych.

Tryb wieloosobowy wykorzysta, wzorem Mass Effect 3, model peer-to-peer i nie zaoferuje serwerów dedykowanych. Niedostępna również będzie funkcja zabawy międzyplatformowej, tzw. crossplayu.

3.1 Wymagania sprzętowe

Poniżej przedstawione są oficjalne wymagania sprzętowe gry.

Konfiguracja minimalna

  • Procesor: Intel Core i5 3570 lub AMD FX-6350
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta grafiki: Nvidia GTX 660 2GB lub AMD Radeon 7850 2GB
  • Wersja DirectX: 11
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10
  • Miejsce na dysku: 55 GB

Konfiguracja zalecana

  • Procesor: Intel Core i7-4790 lub AMD FX-8350
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Karta grafiki: GeForce GTX 1060 3GB lub AMD RX 480 4GB
  • Wersja DirectX: 11
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10
  • Miejsce na dysku: 55 GB

W tym miejscu opisaliśmy dostępne ustawienia graficzne.

4. Pozostałe informacje

  • Gra nie zaoferuje przepustki sezonowej.
  • Posiadacze abonamentu w usługach EA Access (Xbox One) i Origin Access (PC) mają możliwość rozegrania 10 godzin w przedpremierowej wersji próbnej Andromedy. Trial został udostępniony 16 marca, a wszystkie poczynione w nim postępy zostaną przeniesione do pełnej wersji, gdy ta zadebiutuje na rynku.
  • Pod tym adresem można zapoznać się z listą dostępnych w grze osiągnięć.
  • W dniu premiery gra otrzyma dwugigabajtową, obowiązkową aktualizację. Jak wynika z informacji udzielonych przez deweloperów, nie poprawia ona szwankujących animacji w grze.
  • Firma AMD przygotowała sterowniki do kart grafiki Radeon, zoptymalizowane pod kątem wydajności gry. Podobnie Nvidia wypuściła oprogramowanie dla układów GeForce, poprawiające działanie rzeczonego tytułu.
  • Mass Effect: Andromeda otrzymała bardzo wysoką ocenę w naszej recenzji: 8,5/10. Ogólnie rzecz biorąc, gra spotyka się z mocno rozbieżnym odbiorem wśród recenzentów, zwłaszcza w wersjach na PlayStation 4 i Xboksa One, co widoczne jest serwisie Metacritic.
  • Wraz z aktualizacją 1.09 z gry usunięto system Denuvo Anti-Tamper.
  • W lipcu 2017 roku udostępniono darmową, 10-godzinną wersję próbną Mass Effect: Andromedy na wszystkie platformy docelowe. Bawić można się w każdym trybie rozgrywki. Oferta obowiązuje do 1 listopada 2017 roku.

5. Aktualizacje

  • Patch 1.05 (pełna lista zmian) – w pierwszej łatce do gry najważniejsze zmiany to poprawione synchronizacja ruchu ust i animacje twarzy w dialogach, ulepszone zachowanie gałek ocznych ludzi i asari, dodanie możliwości pominięcia sekwencji autopilota na mapie galaktyki oraz usprawniony matchmaking. Poprawiono też szereg różnorakich błędów. Częścią aktualizacji jest również wprowadzenie najnowszej wersji zabezpieczenia Denuvo Anti-Tamper. Patch waży około 2 GB.
  • Patch 1.06 (pełna lista zmian) – druga łatka poprawia stabilność, zwiększa liczbę dozwolonych automatycznych zapisów stanu gry i maksymalny poziom Nexusa, poprawia liczne błędy oraz blokuje możliwość przeniesienia specjalnych przedmiotów do trybu Nowej Gry Plus. Ważną częścią aktualizacji są też ulepszenia w balansie rozgrywki, zarówno w przypadku rozgrywki solowej, jak i wieloosobowej. Rozmiar patcha to około 1,3 GB.
  • Patch 1.08 (pełna lista zmian) – największymi zmianami tej łatki jest rozbudowanie kreatora postaci, możliwość edycji wyglądu Rydera na pokładzie statku Tempest, możliwość nawiązania homoseksualnego romansu z Jaalem oraz poszerzenie asortymentu dla postaci wysokopoziomowych w sklepach. Zlikwidowano również wiele błędów i wprowadzono garść usprawnień zarówno w trybie jedno-, jak i wieloosobowym.
  • Patch 1.09 (pełna lista zmian) – w kolejnym patchu wprowadzono kolejne poprawki do animacji twarzy, a także do scen przerywnikowych. Łatka zwiększa również stabilność gry oraz usuwa szereg różnorakich błędów. Patch 1.09 zmienia też sporo w trybie wieloosobowym, przy czym najważniejszymi nowościami są: wyższy, platynowy poziom trudności oraz dodatkowa postać do misji APEX – batarianin dysponujący karabinem harpunowym Kishock.
  • Patch 1.10 (pełna lista zmian) – niewielka aktualizacja skupiona na trybie wieloosobowym, wprowadzająca m.in. zmiany w rangach Weterana, obrażenia z karabinu Naladen przy używaniu amunicji zamrażającej i zapalającej, a także naprawiająca szereg błędów, np. ten z migoczącym ekranem w trakcie korzystania z broni Siphon i Bulwark czy leczeniem przeciwników za pomocą Supply Pack Transmitter.

Wraz z wydaniem patcha 1.10 zakończono wsparcie dla solowych aspektów gry. Studio BioWare potwierdziło, że Mass Effect: Andromeda nie otrzyma już żadnych aktualizacji fabuły i innej zawartości dla trybu pojedynczego gracza. Dotyczy to również DLC. Multiplayer w najbliższym czasie będzie wspierany m.in. nowymi misjami.

6. Multimedia