Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 lutego 2014, 09:14

Ken Levine zamyka studio Irrational Games

Ken Levine, twórca serii System Shock i BioShock, poinformował, że zamierza zamknąć studio Irrational Games. Spośród dotychczasowej kadry zostawi tylko piętnaście osób, z którymi założy nowy zespół, nadal współpracujący z Take-Two. Przyczyną takiej decyzji jest chęć tworzenia innego rodzaju gier niż dotychczas. Co więcej, Levine zrzeka się serii BioShock, przekazując ją firmie 2K.

Powody zamykania studiów bywają różne, lecz w grę najczęściej wchodzi niewypłacalność i inne przyczyny finansowe bądź decyzje o gruntownej restrukturyzacji, podejmowane przez koncerny wydawniczne, do których należą poszczególni deweloperzy. W tym przypadku będzie inaczej – po siedemnastu latach istnienia Ken Levine zamyka studio Irrational Games, ponieważ zmieniła się jego wizja tworzenia gier. Zwolniwszy większość dotychczasowego personelu, twórca gry System Shock 2 i serii BioShock zachowa u swojego boku piętnaście osób, z którymi stworzy nowy, mniejszy zespół, nadal pozostający w sferze wpływów firmy Take-Two. Deweloper nastawi się na produkcję gier innego rodzaju, nastawionych na fabułę, zachęcających do ponownego przechodzenia (czyli mających wysokie „replayability”) i przeznaczonych wyłącznie do dystrybucji cyfrowej. Proces ten nastąpi, gdy tylko ukończone zostaną prace nad drugą częścią DLC Burial at Sea do gry BioShock: Infinite.

Po siedemnastu latach istnienia Irrational Games przechodzi do historii. Rest in peace, Irrational. - Ken Levine zamyka studio Irrational Games - wiadomość - 2014-02-19
Po siedemnastu latach istnienia Irrational Games przechodzi do historii. Rest in peace, Irrational.

”Siedemnaście lat to długi czas na wykonywanie jakiejkolwiek pracy, nawet najlepszej, a pracowanie z niesamowitym zespołem Irrational Games to z pewnością najlepsza praca, jaką kiedykolwiek miałem” – napisał Ken Levine. – „Jakkolwiek jestem bardzo dumny z tego, co razem osiągnęliśmy, moją pasją stało się robienie gier innego rodzaju niż dotychczas. Aby sprostać temu wyzwaniu, muszę ponownie skupić moją energię na mniejszej ekipie ze spłaszczoną strukturą i bardziej bezpośrednim kontaktem z graczami. Na wielu płaszczyznach będzie to powrót do naszych początków – małego zespołu robiącego gry dla zdeklarowanych, „core’owych” graczy.”

”Kończę działalność Irrational Games, jakie znacie. Rozpocznę mniejsze, bardziej przedsiębiorcze działanie w ramach Take-Two. Oznacza to, że będę musiał oddzielić się od wszystkich członków dotychczasowego zespołu poza piętnastoma. Nie ma dobrego sposobu na zwalnianie ludzi, dlatego naszym podstawowym zmartwieniem jest upewnienie się, że ci, którzy nas opuszczają, otrzymają od nas tak silne wsparcie w procesie przejścia [do innego dewelopera – dop. aut.], jak to tylko możliwe.”

Ken Levine po raz kolejny zaskoczył graczy. Niestety, tym razem trudno mówić o zaskoczeniu pozytywnym. - Ken Levine zamyka studio Irrational Games - wiadomość - 2014-02-19
Ken Levine po raz kolejny zaskoczył graczy. Niestety, tym razem trudno mówić o zaskoczeniu pozytywnym.
Dorobek Irrational Games:
  • System Shock 2 (1999)
  • Freedom Force (2002)
  • Tribes: Vengeance (2004)
  • Freedom Force vs the 3rd Reich (2005)
  • SWAT 4 (2005)
  • BioShock (2007)
  • BioShock: Infinite (2013)

Z pewnością powyższe słowa skłaniają do zadania wielu pytań. Jak będzie nazywało się nowe studio? Co będzie jego pierwszym dziełem? I – co chyba najbardziej nurtujące – co w takiej sytuacji z dalszym losem serii BioShock? O ile będziemy musieli poczekać, zanim Ken Levine zdradzi więcej w dwóch pierwszych kwestiach, na ostatnie z wymienionych zagadnień rzucono nieco światła:

”Co dalej? W swoim czasie ogłosimy nowe przedsięwzięcie, realizujące nowy cel – tworzenie nastawionych na fabułę gier o wysokim „replayability”, przeznaczonych dla zdeklarowanych graczy. Aby zapewnić tak bezpośredni kontakt z naszymi fanami, jak to możliwe, skupimy się wyłącznie na zawartości dostarczanej cyfrowo. (…) Przekazuję (…) uniwersum BioShocka firmie 2K, aby nasza nowa spółka mogła w pełni skupić się na powtarzalnej narracji. Jeśli nam się poszczęści, zbudujemy coś przynajmniej w połowie tak pamiętnego jak BioShock.

Jak więc widać, Rapture i Columbia najwyraźniej stracą opiekę w postaci geniuszu Kena Levine’a. Miejmy nadzieję, że 2K znajdzie godnego następcę dla poprzedniego twórcy i odejście od uniwersum jego „ojca” nie odbije się negatywnie na kolejnych grach z serii. Pozostaje czekać na oświadczenie wydawcy w tej sprawie i ujawnienie, komu przypadnie w udziale stworzenie kontynuacji BioShock: Infinite. Na koniec warto przytoczyć jeszcze jedno zdanie z wiadomości od Levine’a, podsumowujące dzieje omawianego cyklu:

”Dzięki pasji Irrational Games i 2K w dewelopingu, jak również wierze fanów, BioShock wygenerował przychody w wysokości ponad pół miliarda dolarów i zapewnił sobie pozycję ikony w świecie gier.”

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej