Kasacja gier będzie kosztować Square Enix grube miliony. Zmiana „podejścia do rozwoju gier HD" niesie poważne konsekwencje
Square Enix zmienia strategię co do tworzenia gier wideo. Skasowane produkcje kosztowały firmę ogromną kwotę.

Odpowiedzialna chociażby za serię Final Fantasy firma Square Enix przyjmie nową strategię co do produkcji gier. Ze skierowanego do inwestorów raportu dowiedzieliśmy się, że ta aktualna wymaga zmian, gdyż przynosiła japońskiemu wydawcy ogromne straty.
Firma przewiduje, że porzucenie niewydanych projektów będzie ją kosztować 22,1 miliarda jenów (czyli około 140 mln dolarów). Nie wyszczególniono jednak, jakie gry zostały skasowane.
Skutkiem tego jest decyzja o zmianie strategii firmy, co ma zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Square Enix zatwierdziło reorganizację 27 marca, lecz dopiero teraz oficjalnie poinformowano o tym media.
[Zarząd Square Enix – dop. red.] przegłosował kwestię zrewidowania podejścia grupy do rozwoju gier HD z zamiarem bycia wydawcą bardziej selektywnym i skoncentrowanym na alokacji zasobów rozwojowych.
Może nieco dziwić użyte sformułowanie „gier HD”, ale firma musiała to wyraźnie zaznaczyć w raporcie, gdyż zajmuje się nie tylko produkcją gier wideo, ale też m.in. wydawaniem mang. Przypomnijmy, że ostatnim dużym tytułem wypuszczonym przez Square Enix jest Final Fantasy VII Rebirth – na razie nie znamy oficjalnych danych sprzedaży gry, lecz te nieoficjalne nie napawają optymizmem.
Wyniki finansowe Square Enix za 2024 rok fiskalny mamy poznać 13 maja (via Insider Gaming) i wtedy też zapewne dowiemy się, czy wydawca jest zadowolony z tego, jak radzi sobie najnowsza odsłona Final Fantasy. Zaznaczmy, iż ostatni czas nie był dla Square Enix szczególnie owocny, do czego przyczyniła się chociażby ubiegłoroczna słaba premiera Forspoken.
Warto wspomnieć, że firma ma zamiar „agresywnie” stosować sztuczną inteligencję w „rozwoju treści i funkcjach wydawniczych”. Czy będzie to dobra część zmiany podejścia do rozwoju gier wideo, która nie przyniesie Square Enix strat, okaże się zapewne już w niezbyt odległej przyszłości.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- Square Enix
- zawieszone prace / skasowane gry
- PC
- Switch
- PS5
- XSX
Komentarze czytelników
Smutny.Pan Generał
Szkoda że FF XVI nie sprzedał się zbyt dobrze ;(
Gra która miała swoje problemy, ale mimo wszystko była czymś ciekawym i czymś innym na tle reszty gier z głównej serii. Dobra podstawa do dalszego rozwoju. W szczególności poprawiłbym system walki i poszedł w full doświadczenie rodem z DmC czy Bayonetty.
Dzienciou Generał

oho. Square Enix swoimi genialnymi decyzjami biznesowymi znowu poniosło klęskę? Świetne marki, świetne gry.. ale sposób w jaki oni zarządzają swoją firmą to powinni w szkołach pokazywać... No i ja się gdzie te multum gier z NFT i blockchain'em z poprzedniej strategii?
Maniek9012 Generał

Ojej to teraz Skwar Inix nie zrzuci winy na tych brudnych i śmierdzących gaijinów z zachodu którzy robili dla nich gry i które to przecież pożerały ich zyski z innych studiów:
https://www.gry-online.pl/newsroom/square-enix-sprzedalo-tomb-raidera-i-deus-ex-by-nie-kanibalizowal/z622837
Przypomnę że sprzedaż na poziomie 3,4 miliona sztuk gry dla pojedynczego gracza w ciągu kilku tygodni od premiery to była dla nich niezadowalająca sprzedaż gdy rynek gier wyglądał wtedy zupełnie inaczej: https://www.gry-online.pl/newsroom/tomb-raider-hitman-rozgrzeszenie-i-sleeping-dogs-sprzedaz-gier-ponizej-oczekiwan-square-enix/z31287a
Niestety, żadna z wymienionych wyżej produkcji nie zdobyła takiej popularności, jakiej oczekiwał wydawca. Patrząc z punktu widzenia gracza, trudno jednak podane wyniki uznać za porażkę. Przykładowo, najnowszy Tomb Raider do końca marca miałby rozejść się w liczbie 3,4 milionów egzemplarzy, a przecież premiera miała miejsce ok. trzech tygodni temu.
Dodatkowo sabotowanie na własne życzenie sprzedaży gierek poprzez wywieranie psychologicznej presji na potencjalnych klientach przy klapie jaką była akcja "Augment your pre-order": https://www.gry-online.pl/newsroom/deus-ex-rozlam-ludzkosci-square-enix-konczy-z-akcja-augment-you-pre-order/z617077
Następnie wielkie zdziwienie że gierka się nie sprzedała jak się planowało dla akcjonariuszy: https://www.gry-online.pl/newsroom/seria-deus-ex-zawieszona-przez-rozczarowujaca-sprzedaz-rozlamu-ludzkosci/za18f83
Dodatkowo proponuje dalej brnąć w wysiłkach by doprowadzać gierki Japończyków do globalnego standardu (w rzeczywistości do standardu ameryczki z ich chorą projekcją świata) co sprawi że gry z Dalekiego Wschodu będą jeszcze grzeczniejsze i jeszcze bardziej nijakie.
Felipesku Konsul
Dla mnie gra może wyglądać jak sprzed 10 lat. Ważne aby miała dobry scenariusz, poprawnie zrealizowane mechaniki i dopracowane sterowanie.
Squirrel Pretorianin
Niestety jak się nie lokuje gry na dość dużym rynku jak Polska to co się dziwić. Przecież sprzedaż FFVII z pewnością byłaby większa, a przecież FFXVI zostało przetłumaczone. Kompletnie tego nie rozumiem.
FFXVI pod względem walki było dość ciekawe, fabuła nie najgorsza, ale bardzo hermetyczny świat, zerowy crafting i bezsensowne zbieractwo.
Teraz dam szsnsę FFVII i zobaczymy.