Kasacja gier będzie kosztować Square Enix grube miliony. Zmiana „podejścia do rozwoju gier HD" niesie poważne konsekwencje

Square Enix zmienia strategię co do tworzenia gier wideo. Skasowane produkcje kosztowały firmę ogromną kwotę.

Zuzanna Domeradzka

Kasacja gier będzie kosztować Square Enix grube miliony. Zmiana „podejścia do rozwoju gier HD" niesie poważne konsekwencje, źródło grafiki: Square Enix.
Kasacja gier będzie kosztować Square Enix grube miliony. Zmiana „podejścia do rozwoju gier HD" niesie poważne konsekwencje Źródło: Square Enix.

Odpowiedzialna chociażby za serię Final Fantasy firma Square Enix przyjmie nową strategię co do produkcji gier. Ze skierowanego do inwestorów raportu dowiedzieliśmy się, że ta aktualna wymaga zmian, gdyż przynosiła japońskiemu wydawcy ogromne straty.

Firma przewiduje, że porzucenie niewydanych projektów będzie ją kosztować 22,1 miliarda jenów (czyli około 140 mln dolarów). Nie wyszczególniono jednak, jakie gry zostały skasowane.

Skutkiem tego jest decyzja o zmianie strategii firmy, co ma zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Square Enix zatwierdziło reorganizację 27 marca, lecz dopiero teraz oficjalnie poinformowano o tym media.

[Zarząd Square Enix – dop. red.] przegłosował kwestię zrewidowania podejścia grupy do rozwoju gier HD z zamiarem bycia wydawcą bardziej selektywnym i skoncentrowanym na alokacji zasobów rozwojowych.

Może nieco dziwić użyte sformułowanie „gier HD”, ale firma musiała to wyraźnie zaznaczyć w raporcie, gdyż zajmuje się nie tylko produkcją gier wideo, ale też m.in. wydawaniem mang. Przypomnijmy, że ostatnim dużym tytułem wypuszczonym przez Square Enix jest Final Fantasy VII Rebirth – na razie nie znamy oficjalnych danych sprzedaży gry, lecz te nieoficjalne nie napawają optymizmem.

Wyniki finansowe Square Enix za 2024 rok fiskalny mamy poznać 13 maja (via Insider Gaming) i wtedy też zapewne dowiemy się, czy wydawca jest zadowolony z tego, jak radzi sobie najnowsza odsłona Final Fantasy. Zaznaczmy, iż ostatni czas nie był dla Square Enix szczególnie owocny, do czego przyczyniła się chociażby ubiegłoroczna słaba premiera Forspoken.

Warto wspomnieć, że firma ma zamiar „agresywnie” stosować sztuczną inteligencję w „rozwoju treści i funkcjach wydawniczych”. Czy będzie to dobra część zmiany podejścia do rozwoju gier wideo, która nie przyniesie Square Enix strat, okaże się zapewne już w niezbyt odległej przyszłości.

  1. Square Enix – oficjalna strona
Final Fantasy VII Rebirth

Final Fantasy VII Rebirth

PC PlayStation
po premierze

Data wydania: 29 lutego 2024

Informacje o Grze
9.4

GRYOnline

8.5

Gracze

7.7

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2024-04-30
23:07

Smutny.Pan Generał

Szkoda że FF XVI nie sprzedał się zbyt dobrze ;(
Gra która miała swoje problemy, ale mimo wszystko była czymś ciekawym i czymś innym na tle reszty gier z głównej serii. Dobra podstawa do dalszego rozwoju. W szczególności poprawiłbym system walki i poszedł w full doświadczenie rodem z DmC czy Bayonetty.

Komentarz: Smutny.Pan
2024-05-01
00:02

Dzienciou Generał

Dzienciou

oho. Square Enix swoimi genialnymi decyzjami biznesowymi znowu poniosło klęskę? Świetne marki, świetne gry.. ale sposób w jaki oni zarządzają swoją firmą to powinni w szkołach pokazywać... No i ja się gdzie te multum gier z NFT i blockchain'em z poprzedniej strategii?

Komentarz: Dzienciou
2024-05-01
00:14

Maniek9012 Generał

Maniek9012

Ojej to teraz Skwar Inix nie zrzuci winy na tych brudnych i śmierdzących gaijinów z zachodu którzy robili dla nich gry i które to przecież pożerały ich zyski z innych studiów:
https://www.gry-online.pl/newsroom/square-enix-sprzedalo-tomb-raidera-i-deus-ex-by-nie-kanibalizowal/z622837

Przypomnę że sprzedaż na poziomie 3,4 miliona sztuk gry dla pojedynczego gracza w ciągu kilku tygodni od premiery to była dla nich niezadowalająca sprzedaż gdy rynek gier wyglądał wtedy zupełnie inaczej: https://www.gry-online.pl/newsroom/tomb-raider-hitman-rozgrzeszenie-i-sleeping-dogs-sprzedaz-gier-ponizej-oczekiwan-square-enix/z31287a

Niestety, żadna z wymienionych wyżej produkcji nie zdobyła takiej popularności, jakiej oczekiwał wydawca. Patrząc z punktu widzenia gracza, trudno jednak podane wyniki uznać za porażkę. Przykładowo, najnowszy Tomb Raider do końca marca miałby rozejść się w liczbie 3,4 milionów egzemplarzy, a przecież premiera miała miejsce ok. trzech tygodni temu.

Dodatkowo sabotowanie na własne życzenie sprzedaży gierek poprzez wywieranie psychologicznej presji na potencjalnych klientach przy klapie jaką była akcja "Augment your pre-order": https://www.gry-online.pl/newsroom/deus-ex-rozlam-ludzkosci-square-enix-konczy-z-akcja-augment-you-pre-order/z617077

Następnie wielkie zdziwienie że gierka się nie sprzedała jak się planowało dla akcjonariuszy: https://www.gry-online.pl/newsroom/seria-deus-ex-zawieszona-przez-rozczarowujaca-sprzedaz-rozlamu-ludzkosci/za18f83

Dodatkowo proponuje dalej brnąć w wysiłkach by doprowadzać gierki Japończyków do globalnego standardu (w rzeczywistości do standardu ameryczki z ich chorą projekcją świata) co sprawi że gry z Dalekiego Wschodu będą jeszcze grzeczniejsze i jeszcze bardziej nijakie.

Komentarz: Maniek9012
2024-05-01
08:09

Felipesku Konsul

Dla mnie gra może wyglądać jak sprzed 10 lat. Ważne aby miała dobry scenariusz, poprawnie zrealizowane mechaniki i dopracowane sterowanie.

Komentarz: Felipesku
2024-05-01
12:18

Squirrel Pretorianin

Niestety jak się nie lokuje gry na dość dużym rynku jak Polska to co się dziwić. Przecież sprzedaż FFVII z pewnością byłaby większa, a przecież FFXVI zostało przetłumaczone. Kompletnie tego nie rozumiem.
FFXVI pod względem walki było dość ciekawe, fabuła nie najgorsza, ale bardzo hermetyczny świat, zerowy crafting i bezsensowne zbieractwo.
Teraz dam szsnsę FFVII i zobaczymy.

Komentarz: Squirrel

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl