Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 2 grudnia 2003, 14:30

autor: Maciej Myrcha

Idą Święta - najlepszy okres dla graczy

Czy zastanawialiście się kiedyś, jaki okres roku najlepszy jest dla graczy? Kiedy pojawia się najwięcej nowości? Kiedy mają miejsce premiery nowego sprzętu? Oczywiście to koniec roku i związane z przerwą świąteczną gorączkowe bieganiny po sklepach w poszukiwaniu upragnionych i długo oczekiwanych tytułów. Było kilka wyjątków wartych odnotowania, jak The Legend of Zelda wydana w czerwcu 1987, Resident Evil w marcu 1996 czy The Sims w lutym 2000 - ale jak wiemy wyjątki potwierdzają regułę. Lista sprzętu i gier, które ukazały się w okresie gwiazdkowym jest naprawdę długa - warto tu wspomnieć chociażby o PlayStation, Super Mario 64, Frogger, Metal Gear Solid, Half-Life, Pokémon, Pitfall, Xbox, Final Fantasy X czy Donkey Kong Country. Ale który okres był najlepszy ? Na to pytanie stara się odpowiedzieć serwis GameSpy a my przybliżymy wam ich wysiłki.

Czy zastanawialiście się kiedyś, jaki okres roku najlepszy jest dla graczy? Kiedy pojawia się najwięcej nowości? Kiedy mają miejsce premiery nowego sprzętu? Oczywiście to koniec roku i związane z przerwą świąteczną gorączkowe bieganiny po sklepach w poszukiwaniu upragnionych i długo oczekiwanych tytułów. Było kilka wyjątków wartych odnotowania, jak The Legend of Zelda wydana w czerwcu 1987, Resident Evil w marcu 1996 czy The Sims w lutym 2000 - ale jak wiemy wyjątki potwierdzają regułę. Lista sprzętu i gier, które ukazały się w okresie gwiazdkowym jest naprawdę długa - warto tu wspomnieć chociażby o PlayStation, Super Mario 64, Frogger, Metal Gear Solid, Half-Life, Pokémon, Pitfall, Xbox, Final Fantasy X czy Donkey Kong Country. Ale który okres był najlepszy ? Na to pytanie stara się odpowiedzieć serwis GameSpy a my przybliżymy wam ich wysiłki.

1. Święta 1993

Nie da się ukryć, że rok ten powinien zostać nazwany rokiem Mortal Kombat. Gwiazdka 1993 dla graczy PeCetowych upłynęła pod znakiem fatalities. Gra sprzedała się w 4 milionach kopii (łącznie z wersjami konsolowymi), a mordercze techniki Sub-Zero powodujące zgon gracza stały się nawet tematem debat Senatu USA z czego narodził się system oceniania dostępności gier. Okres świąteczny roku 1993 to także Myst - gra, która chyba na stałe wkroczyła do kanonu przygodówek. W cieniu tych dwóch tytułów w grudniu 1993 wydany został Doom a także Alladin i raczej mierne Cool Spot oraz Sim Ant.

W dziedzinie sprzętu odnotować należy pojawienie się dwóch długo oczekiwanych konsol. W październiku zadebiutowała 3DO a w listopadzie pierwszy, nazywany 64 bitowym systemem, produkt Atari - Jaguar. Niestety, klienci zdecydowali, że 3DO nie jest wart swej ceny (699 USD) a i nazwa Jaguar dość długo kładła się cieniem na firmie Atari. Także w październiku Sony zapowiedziało wkroczenie na rynek sprzętu.

2. Święta 2002

Po raz pierwszy od roku 1998 nie pojawiła się nowa konsola ani handheld tak więc gracze mogli skupić się na zakupie gier a nie na pogoni za nowinkami technicznymi. Posiadacze Nintendo mogli wybierać pomiędzy dwoma znacznie różnymi grami - mało skomplikowaną, kolorową i długo oczekiwaną Animal Crossing a zaawansowaną technicznie, mroczną i ... również wyczekiwaną Grą Roku - Metroid Prime. Właściciele GBA otrzymali Metroid a także mnóstwo klasyków z okresu kiedy swą chwałę święciły ośmio i szesnasto bitowce. Na Xboxa pojawił się Blinx, bardziej innowacyjny niż grywalny ale w zupełności zostało to zrekompensowane wydaną tylko na Xbox (w roku 2002) grą Splitner Cell. Kolejna gra roku, Grand Theft Auto Vice City, zagościła na PS2.

Metroid Prime był zdecydowanym hitem świąt 2002, wspaniałe czasy nadeszły także dla rozgrywek sieciowych - SOCOM do czerwoności rozgrzewał Ethernet i kable telefoniczne. Posiadacze Xboxa dostali usługę Live a nawet GameCube po raz pierwszy (i chyba ostatni) otrzymało tytuł do gry w sieci. Gracze PeCetowi natomiast zagrywać zaczęli się w Battlefield 1942, która stała się nie tylko jeszcze jedną Grą Roku ale także bestsellerem, którego dobra passa trwa do tej pory.

3. Święta 1982

Rok dość zmienny - końcowe miesiąc były jednymi z najlepszych a zarazem najgorszych dla fanów gier wideo. Z jednej strony Mr. Pac-Man zdetronizował panującego niepodzielnie do tej pory na automatach Donkey Konga, dzięki czemu ten ostatni wreszcie pojawił się w domach graczy. Z drugiej strony grudzień przyniósł informacje o kiepskich wynikach finansowych firmy Atari, co stało się pierwszym poważnym ciosem, który zachwiał pozycję rynkową tego giganta gier wideo.

W grudniu Atari wypuściło na rynek model 5200, który miał zastąpić niesamowicie popularną wersję 2600. Niestety, 5200 nie przyjął się i spowodował spore wyrwy w budżecie firmy. Rok 1982 to również okres tryumfów takich tytułów jak E.T., Frogger, Zaxxon (o tak :) czy Pitfall.

Najdziwniejsze wydarzenie tego okresu: trudno sobie wyobrazić firmę Nintendo tworzącą gry dla Sony a jeszcze trudniej wyobrazić sobie tę sytuację, gdy w tym samym roku Nintendo wypuszcza na rynek jeden z własnych systemów. A to właśnie stało się w momencie gry firma Coleco wkroczyła na rynek z ColecoVision nadal jednak tworząc gry dla konkurencji. Coleco stworzyło również przystawkę umożliwiającą uruchomienie gier przeznaczonych dla Atari 2600 na ich własnym systemie, co zaoowocowało oczywiście sprawami sądowymi pomiędzy Coleco a Atari.

4. Święta 1995

Kolejna Gwiazdka "sprzętowa". Rok, w którym nastawienie do gier komputerowych oraz średni wiek graczy miały się diametralnie zmienić. Sony nie zamierzało się już kojarzyć tylko i wyłącznie z Mario czy Sonic. Nintendo dość boleśnie przeżyło porażkę jaką okazał się Virtual Boy mający w zamierzeniach zastąpić Game Boya. Na szczęście nowa gra z Mario w roli głównej i już w nowym wymiarze, 3D, okazała się strzałem w 10. Na PSX ukazały się wspaniałe i długo oczekiwane tytuły: Ridge Racer, WipeOut oraz Battle Arena Toshinden a agresywne reklamy PlayStation przykuwały uwagę wielu graczy. Konsola Saturn, którą zaprezentowała Sega w przedbiegach przegrała z PlayStation za sprawą wyższej ceny oraz małej ilości dostępnych tytułów.