Horizon: Zero Dawn na PC to port w wersji „beta”

Redakcja Digital Foundry wzięła na warsztat pecetowe wydanie Horizon: Zero Dawn. Niestety, port dręczy wiele problemów, m.in. z płynnością grafiki oraz rozdzielczością 4K.

Jakub Błażewicz

Horizon: Zero Dawn na PC to port w wersji „beta” - ilustracja #1
Horizon Zero Dawn to świetna gra, ale pecetowe wydanie zawodzi.
Najważniejsze informacje:
  • redakcja Digital Foundry przetestowała pecetowe wydanie Horizon: Zero Dawn;
  • port oferuje sporo ustawień grafiki, ale dręczy go wiele problemów, na przykład z rozdzielczością 4K i cutscenkami;
  • co najgorsze, gra ma spore problemy z płynnością, zwłaszcza na kartach Nvidii (dokładniej: GeForce GTX 1060).

Pierwsze recenzje Horizon: Zero Dawn na PC napawały optymizmem i pozwalały wierzyć, że otrzymaliśmy przyzwoitą konwersję. Jednak jeszcze przed premierą pojawiły się informacje na temat problemów z optymalizacją. Niestety, zarzuty te potwierdzają testy zespołu Digital Foundry, który omówił jakość pecetowego wydania gry w ramach nowego materiału. Filmik zamieściliśmy poniżej,.

Horizon: Zero Dawn – problemy z 4K

Horizon: Zero Dawn działa na silniku Decima – tym samym, co wydane później Death Stranding. Pecetowy port gry Hideo Kojimy okazał się bardzo udany, co pozwalało wierzyć, że Guerrilla Games dostarczy równie dopracowaną wersję. W końcu Decima to autorski silnik studia. Jeśli jednak wierzyć doniesieniom, nad pecetowym wydaniem HDZ pracował zewnętrzny zespół – Virtuous. Być może wyjaśniałoby to stan portu, który pozostawia wiele do życzenia.

Problemy zaczęły się już przy próbie włączenia rozdzielczości 4K na pełnym ekranie. Testujący zauważył, że gra wyglądała podejrzanie niewyraźnie. Jak się okazało, gra renderowała obraz w 4K, tyle że następnie skalowała go do rozdzielczości 1080p, a potem znów do 4K. Rozwiązaniem okazało się m.in. przełączenie się na wyświetlanie obrazu bez ramek i z powrotem do widoku pełnoekranowego, ale problem pojawiał się przy każdym uruchomieniu gry.

Horizon: Zero Dawn na PC to port w wersji „beta” - ilustracja #2
Death Stranding wypadło o wiele lepiej na PC od starszej produkcji na silniku Decima.

To nie jedyny błąd w pecetowym Horizon: Zero Dawn. Digital Foundry posunęło się wręcz do określenia obecnej wersji mianem bety: oferującej pełną zawartość, lecz wymagającej sporych szlifów. Problemy sprowadziły się głównie do dwóch kwestii. Pierwszą jest niewielka różnica między różnymi poziomami niektórych ustawień. Tak na przykład opcje cieni wpływają jedynie na ich rozdzielczość w pobliżu bohaterki – nie zmienia się choćby odległość, w jakiej pojawiają się cienie. Jeszcze mniejszy efekt widać w przypadku odbić, co jest o tyle istotne, że rezygnacja z „Wysokich” ustawień na rzecz „Średnich” poprawia wydajność gry o 15%. Podobnie jest w przypadku chmur: po przejściu z z „Ultra” na „Wysokie” Horizon: Zero Dawn działało o 26% lepiej.

60 FPS? A co to?

To pozwala nam przejść do drugiej problematycznej kwestii: pecetowe Horizon Zero Dawn działa wyjątkowo niestabilnie. Widać to choćby po nieinteraktywnych scenkach. Prędkość wyświetlania animacji jest dostosowana do wybranych ustawień, ale twarze zablokowane są na 30 fps-ach, co daje efekt porównany przez Digital Foundry do animacji z serii Wallace i Gromit. Postaciom zdarza się też teleportować w trakcie tych scenek.

Niestety, na cutscenkach problemy się nie kończą. Gra potrafiła przyciąć się przy zmianie kamery, aktualizacji interfejsu użytkownika w związku z nowymi zadaniami, a nawet w trakcie chodzenia. Nie zdarzało się to w przypadku wydania na PlayStation 4 Pro. O tym, jak działa gra na PC, świadczy porównanie pecetowych wydań HDZ oraz Death Stranding na komputerach z kartami Radeon RX 580 oraz GeForce GTX 1060. W produkcji Kojimy oba układy pozwalają na zabawę w rozdzielczości 1080p (lub nawet 1440p) i 60 klatkach na sekundę. W HZD nie dość, że prędkość wyświetlania animacji spada poniżej 60 FPS-ów dla karty AMD, to jeszcze konkurencyjny GeForce nie potrafi utrzymać nawet stabilnych 30 klatek na sekundę. By było zabawniej, w przypadku DS-a mowa o ustawieniach lepszych od oryginalnych (tj. konsolowych) – Horizon Zero Dawn ma problem nawet z nimi.

Horizon: Zero Dawn na PC to port w wersji „beta” - ilustracja #3
Brak dedykowanego sterownika od Nvidii daje się tu wyraźnie we znaki.

Dochodzą do tego inne problemy: dynamiczne skalowanie rozdzielczości wymuszające zmianę z renderowania 4K do 1080p w zamian za „ogromny” wzrost rzędu kilku FPS-ów, nie działające filtrowanie anizotropowe (trzeba je włączyć ręcznie w panelu sterowania karty grafiki) etc. Nadmieńmy, że twórcy obiecali poprawki, ale premierowy, ważący 35 GB patch nie usunął de facto żadnego z najpoważniejszych problemów. Miejmy nadzieję, że zmieni się to wkrótce.

Horizon: Zero Down – jak grać w 60 FPS-ach

Do czasu kolejnych poprawek, jedynym sposobem na poprawienie działania gry jest rezygnacja z niektórych wyższych ustawień grafiki. Jak wspomnieliśmy, zmniejszenie opcji związanych z chmurami i odbiciami powinno wyraźnie poprawić płynność rozgrywki bez zbytniego uszczerbku dla warstwy wizualnej. Mniej widoczny efekt może przynieść obniżenie ustawień cieni, jakości modelów i tekstur. Co ciekawe gracze donoszą też, jakoby włączenie „Ekskluzywnego pełnego ekranu” (Exclusive Fullscreen) pozwalało poprawić działanie gry o 10%.

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

PC PlayStation
po premierze

Data wydania: 28 lutego 2017

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.9

Gracze

8.8

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

14

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2020-08-08
22:56

JohnDoe666 Legend

JohnDoe666

A pomyślał geniusz jeden z drugim że może po prostu uznali że lepiej wyjść od wcześniejszej wersji żeby optymalizację i naprawę bugów robić już pod docelową platformę?
To że port ma problemy w żaden sposób nie musi wynikać z tego że jako podstawy użyto wersji beta, zwłaszcza że z tego co wyczytałem większość problemów dotyczy konkretnych konfiguracji sprzętowych więc siłą rzeczy nie mogą one mieć źródła w wersji gry na PS4.
A potem będzie że ''piraci są źli, piractwo jest złe, piractwo to kradzież''
Złodziej zawsze sobie znajdzie usprawiedliwienie dla bycia społeczną gnidą.

Komentarz: JohnDoe666
2020-08-08
22:10

Laston Generał

Laston

Może się przestraszyła i zesztywniała po ataku serca?
Kozy tak sztywnieją w stresowych sytuacjach

Komentarz: Laston
2020-08-08
10:42

Jarek_klamczynski Legionista

Kolejne przeboje z serii "u mnie działa, to problem nie istnieje".

Idź tam lepiej zabijaj dalej potwory.

Komentarz: Jarek_klamczynski
2020-08-07
23:35

Sebo1020 Senator

Sebo1020

A.l.e.X - to chyba obejrzeliśmy inny materiał...20:37

https://youtu.be/7w-pZm7Zay4?t=1237

a co do tych cyrków z PCIE szkoda ze nie nadmieniłeś ze goście z DF jeszcze nigdy nie spotkali się z czymś takim...

Komentarz: Sebo1020
2020-08-07
22:50

siera97 Senator

Konkretne konfiguracje mogą mieć problem, sprzęt nawet gorszy od podanego, problemów już może nie mieć, o ile twórcy się nim należycie zajęli. Ewentualnie wina sterowników od NV/AMD. Może być nawet tak, że ci którzy siedzą na starszych nie mają problemów.

Komentarz: siera97

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl