Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 sierpnia 2020, 12:33

autor: Adrian Werner

Horizon Zero Dawn na PC jednak ma problemy z optymalizacją

Pecetowe Horizon: Zero Dawn ma spore problemy techniczne. Twórcy obiecują, że poprawki są w drodze. Do sieci trafiło również kilka obszernych materiałów wideo pokazujących wersję PC w akcji.

Horizon Zero Dawn na PC jednak ma problemy z optymalizacją - ilustracja #1
Pecetowe Horizon: Zero Dawn nie jest tak dopracowane, jakbyśmy sobie tego życzyli.

Jutro na rynku zadebiutuje pecetowe wydanie Horizon: Zero Dawn, czyli gry, która była jednym z najważniejszych exclusive’ów na PlayStation 4. Do sieci zdążyło już trafić kilka materiałów wideo pokazujących edycję PC w akcji. Niestety, pojawiły się doniesienia sugerujące, że pod względem technicznym konwersja pozostawia jednak trochę do życzenia. To może dziwić, gdyż wczoraj pisaliśmy o chwalących projekt recenzjach, ale w rzeczywistości nie ma tutaj sprzeczności. Media branżowe doceniają bowiem bogactwo opcji oraz dopasowanie gry do sterowania myszką i klawiaturą. Problemy dotyczą głównie wydajności w niektórych sytuacjach oraz kłopotów z działaniem części opcji.

Serwis Ars Technica uzyskał kilka dni temu dostęp do pełnej wersji gry, wkrótce potem redaktorzy otrzymali aktualizację, ale nawet z nią pecetowe Horizon: Zero Dawn ma być dalekie od ideału. Według nich najważniejszym problemem jest rozczarowująca optymalizacja. Konwersję testowano na komputerze z procesorem i7-8700K (podkręconym do 4.8 GHz), 32 GB pamięci RAM, DDR4-3000 RAM, dyskiem SSD oraz kartą grafiki Nvidia RTX 2080 Ti, który nie ma problemów z odpaleniem większości współczesnych gier w 60FPS w 4K. Niestety w przypadku Horizon: Zero Dawn to nie wystarczyło. Aby uzyskać takie wartości konieczne było zmniejszenie renderowanej rozdzielczości o 40%, a następnie wykorzystanie systemu gry pozwalającego przeskalować obraz do 4K. Z kolei przy 1440p (a więc ok. 44% pełnego 4K) uzyskiwano średnio 68 klatek na sekundę.

Co więcej, system automatycznego skalowania rozdzielczości na PC nie działa tak dobrze jak ten znany z PlayStation 4. Generowany obraz jest bardziej rozmazany niż w wydaniu konsolowym.

Grę przetestowano również na laptopie z i7-8750H oraz kartą Nvidia GTX 1070 Max-Q. Tutaj na ustawieniach średnich uzyskiwano ok. 48 FPS-ów w rozdzielczości 1080p. Ponadto Horizon: Zero Dawn wydaje się mieć dodatkowe problemy z optymalizacją pod kątem procesorów, gdyż liczba klatek na sekundę potrafiła nagle drastycznie spaść gdy np. na ekranie pokazała się grupa postaci. Takie wahania liczby FPS-ów zdarzają się nawet na niskim poziomie detali.

Co gorsza, nie działa także opcja utrzymująca grę w 30 klatkach na sekundę. Pomimo dynamicznego systemu rozdzielczości Horizon: Zero Dawn potrafi czasem zejść poniżej tej wartości. Pojawiają się także problemy z filtrowaniem anizotropowym. Jego ustawienia nie działają prawidłowo i często efekt wcale nie jest aktywowany.

Poprawki w drodze

Wszystkie te niedoskonałości dziwią tym bardziej, że pecetowa wersja Death Stranding była bardziej dopracowana, a obie gry korzystają z tego samego silnika. Na pocieszenie pozostaje informacja, że deweloperzy pecetowego Horizon: Zero Dawn pracują już nad naprawieniem problemów z filtrowaniem anizotropowym, niektórymi animacjami działającymi tylko w 30 FPS-ach, gdy reszta gry wyświetla więcej klatek na sekundę, oraz spadkami wydajności pojawiającymi się m.in. podczas podróży czy aktualizacji informacji w interfejsie czy zmianami kamery w scenkach przerywnikowych.

Niedoskonałości techniczne raczej nie przeszkodzą jednak wersji pecetowej w odniesieniu sukcesu. Gra już trafiła na szczyt listy bestsellerów Steam, a pierwsze recenzje są bardzo pozytywne, chwaląc m.in. wspaniałą grafikę, która na mocnych pecetach przyćmiewa to, co oferowało PS4. Wszystko wskazuje więc na to, że istniejące problemy nie przyćmiewają całości.

  1. Oficjalna strona gry Horizon: Zero Dawn
  2. Recenzja gry Horizon Zero Dawn – więcej takiego postapo!
  3. Horizon Zero Dawn - poradnik do gry
  4. Wszystko o Horizon Zero Dawn

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej