Gracz odkrywa efekt dźwiękowy w grze Super Mario 64, który można usłyszeć dopiero po 14 miesiącach nieprzerwanego grania
Gdy nasza postać w uruchomionej grze przez dłuższy czas pozostanie w bezruchu, możemy odkryć ciekawe rzeczy. Wbrew pozorom, w tle cały czas działa kod gry, który po pewnym czasie może się zatrzymać.

Youtuber Kaze Emanuar specjalizuje się analizowaniu gier konsolowych, głównie z urządzeń Nintendo. Super Mario 64 na Nintendo 64 posiada wiele ciekawych błędów, które wymagają cierpliwości, aby je odkryć. Aby wysłuchać jeden z dźwięków w całości, trzeba poczekać aż 14 miesięcy.
Nietypowe rozwiązania w kodzie
Na przykładzie dźwięku emitowanego przez rekina w jednej z lokacji gry Super Mario 64 youtuber tłumaczy, jak zrealizowane są niektóre elementy gry. W tym miejscu gra odtwarza plik dźwiękowy co 16 klatek. Ten dźwięk jest jednak dłuższy, tylko przez zapętlenie czas jego trwania jest ucinany. Za to odpowiada zakodowany w grze licznik, którego zadaniem jest regularne odtwarzanie sekwencji dźwiękowych. Rzecz w tym, że nie może on działać w nieskończoność, podczas gdy stale zwiększa swoją wartość.
Licznik ulega w pewnym momencie przepełnieniu, zatrzymuje się, a dźwięk po raz pierwszy może się odtworzyć w całości, ponieważ pętla została właśnie przerwana. Dochodzi do tego po odtworzeniu miliarda klatek, co oznacza, że musielibyśmy grę mieć uruchomioną przez 14 miesięcy, z postacią przebywającą ciągle w tym samym miejscu, aby doświadczyć tego „fenomenu” dźwiękowego. Youtuber na szczęście nas wyręczył i w tym momencie nagrania możemy to usłyszeć. Choć wątpię, aby tyle czasu czekał, raczej wywołał to w inny sposób.

Gry są zaprojektowane z myślą o ciągłej aktywności gracza. Gdy pozostawimy naszą postać w bezczynności przez dłuższy czas, mogą się wydarzyć różne nieprzewidziane rzeczy. W przypadku wspomnianego tytułu z wąsatym hydraulikiem w roli głównej takich rzeczy jest więcej. W jednym miejscu przechodzi on przez portal, który jest zanimowany za pomocą prostego skryptu. Odtwarzaniem tej animacji też steruje licznik, który się zatrzyma, gdy poczekamy 6,5 dnia. W tym momencie powierzchnia portalu po prostu przestanie się ruszać.
W kodzie gier znajduje się multum podobnych liczników, które mają wielorakie zastosowania. Czasem zabezpieczają przed nieoczekiwanym zachowaniem gry, a w innych przypadkach są tylko drobnym trybikiem w kodzie, składnikiem innych funkcji, niezbędnym w ich działaniu. Znalezienie takich „kwiatków”, jak tutaj opisane, bywa jednak czasochłonne. Youtuber większość z nich zauważył dokładnie lustrując kod. Szukanie tego na własną rękę jest raczej mało sensowne.
Zamów już teraz Switcha 2 w sklepie RTV Euro AGD
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!