Specyfikacja Nintendo Switch 2 na tle Switcha 1. Konsola dostała unikalną funkcję
Eksperci przyjrzeli się specyfikacji Switcha 2. Na podstawie różnych przecieków i doniesień udało im się skompletować coś, co wygląda na pełną konfigurację konsoli Nintendo.

Nintendo opublikowało specyfikację Switcha 2, ale nie jest ona pełna. Między innymi w sekcji CPU/GPU mamy wyłącznie informację, że to podzespół przygotowany na zamówienie przez Nvidię. Eksperci z Digital Foundry przyjrzeli się temu, co Nintendo zaoferuje pod względem mocy konsoli, a jednym z najważniejszych aspektów jest tajemniczy procesor (vide Eurogamer).
Konfiguracja Switcha 2 pod lupą
Najciekawszym i najistotniejszym elementem Switcha 2 jest jego SoC (System on Chip) przygotowany przez Nvidię. Tak, jak podejrzewano, opiera się on na architekturze Ampere RTX-ów 30, która obsługuje śledzenie promieni. Na ten moment żadna zapowiedziana gra z tej technologii jeszcze nie korzysta, ale zdaniem Richarda Leadbettera prędzej czy później doczekamy się tego.
Tak prezentuje się porównanie Switcha 2 i Switcha 1 przygotowane przez Digital Foundry:
Switch 2 Nvidia T239 | Switch 1 Nvidia Tegra X1 | |
Architektura CPU | 8x ARM Cortex A78C | 4x ARM Cortex A57 |
Taktowanie CPU | 998 MHz (w doku), 1101 MHz (handheld), maksymalnie 1,7 GHz | 1020 MHz (w doku / handheld), maksymalnie 1,785 GHz |
Rdzenie CPU dla systemu | 2 rdzenie (6 dla deweloperów) | 1 rdzeń (3 dla deweloperów) |
Architektura GPU | Ampere | Maxwell |
Rdzenie CUDA | 1536 | 256 |
Taktowanie GPU | 1007 MHz (w doku), 561 MHz (handheld), maksymalnie 1,4 GHz | 768 MHz (w doku), do 460 MHz (handheld), maksymalnie 921 MHz |
Interfejs pamięci RAM | 128-bitowa LPDDR5 | 64-bitowa LPDDR4 |
Przepustowość pamięci | 102 GB/s (w doku), 68 GB/s (handheld) | 25,6 GB/s (w doku), 21,3 GB/s (handheld) |
Pamięć dla systemu | 3 GB (9 GB dla gier) | 800 MB (3,2 GB dla gier) |
Jak widać, różnice w specyfikacji są dosyć duże. W przypadku Switcha 2 ciekawym przypadkiem jest taktowanie procesora, ponieważ w doku jest mniejsze niż w trybie mobilnym. Prawdopodobnie wpływ na to ma mniejsza przepustowość pamięci konsoli poza stacją dokującą, ale to tylko podejrzenia Digital Foundry i brakuje jeszcze potwierdzenia.
Procesor ma jednak w zasięgu jeszcze wyższą częstotliwość – 1,7 GHz, której potencjał można wykorzystać w przyszłości.
Switch 2 odciąży procesor
Digital Foundry zwróciło uwagę, że Switch 2 poza wykorzystaniem istniejących technologii, ma też unikalną funkcję przygotowaną specjalnie dla Nintendo. To FDE (File Decompression Engine), które w teorii powinno odciążyć procesor.
Otóż, jak dowiedzieliśmy się wcześniej, Switch 2 zaoferuje więcej pamięci wewnętrznej (256 GB), którą będziemy mogli zwiększyć do 2 TB przy pomocy kart microSD Express. To powinno zmniejszyć czas ładowania, ale jak podaje Digital Foundry wciąż pozostaje jedna kwestia: przechowywane skompresowane pliki muszą zostać zdekompresowane, czym zazwyczaj zajmuje się procesor.
Na Switchu 2 zajmie się tym FDE, który jest napędzany przez hardware konsoli. FDE służy do rozpakowywania plików LZ4, co jak podaje Digital Foundry jest tylko elementem w większej obsłudze paczek plików NSP, w których przechowywane są gry i dodatki do nich.
- Prezes Nintendo uważa, że wysoka cena Switcha 2 może sprawiać problem w utrzymaniu popularności konsoli
- Switch 2 pozwoli zatrzymać ładowanie baterii na 90%. Chyba, że konsola zadecyduje inaczej