Escape from Tarkov - szczegóły realistycznego systemu rozwoju postaci
Studio Battlestate Games przedstawiło system rozwoju postaci w strzelance Escape from Tarkov. W grze znajdzie się mnóstwo umiejętności, które gracz będzie nie tylko rozwijał w naturalny, realistyczny sposób, ale też stopniowo zapominał.
Studio Battlestate Games już wielokrotnie dowodziło, że w Escape from Tarkov realizm jest na pierwszym miejscu – przekonywały o tym chociażby prezentacje systemu modyfikacji wyposażenia i animacji broni. Teraz deweloper raz jeszcze potwierdził, jak autentyczna będzie jego strzelanka, przedstawiając system rozwoju kierowanej postaci.

Miks Destiny z The Division w klimacie S.T.A.L.K.E.R.-a – tak w skrócie można byłoby scharakteryzować Escape from Tarkov.
- Fizyczne: Wytrzymałość na stres, Metabolizm, Odporności
- Umysłowe: Percepcja, Charyzma, Pamięć
- Bojowe: Pistolety, Rewolwery, Przygotowywanie się do akcji, Zmienianie broni
- Praktyczne: Ciche operacje, Czyste operacje, Barter, Wolny handel, Hakowanie, Otwieranie zamków
- Specjalne: Taktyka, Negocjacje, Operacje szturmowe, Całościowe modyfikacje broni
Bohater zostanie opisany mnóstwem atrybutów (obecna, niekompletna jeszcze lista zawiera 67 pozycji, a docelowo ma być ich ok. 150), które zostaną podzielone na pięć grup: fizyczne, umysłowe, bojowe, praktyczne i specjalne. Poszczególne umiejętności będą rozwijane w naturalny sposób – poprzez wykonywanie związanych z nimi czynności (dodatkowo będzie można ulepszyć wybraną zdolność o jeden punkt po każdym awansie na wyższy poziom doświadczenia). I choć to samo w sobie nie jest jeszcze wyjątkowe, bo podobny system działa choćby w serii The Elder Scrolls, to Escape from Tarkov wyróżnia się faktem, że tutaj poziom umiejętności, które długo nie będą używane, zacznie powoli spadać (bohater z czasem zapomina, czego się nauczył). Warto jeszcze wspomnieć, że żołnierze obu grywalnych frakcji mają odmienny zestaw zdolności specjalnych, a osiągnięcie wysokiego poziomu danego atrybutu prowadzi do oblokowania specjalnego perka, gwarantującego potężne premie.
Battlestate Games przedstawiło szczegółowo działanie systemu rozwoju postaci na trzech przykładach:
- Zdrowie (Health) – gwarantuje m.in. wolniejsze odwadnianie organizmu i zużywanie energii (oraz szybsze regenerowanie tej ostatniej poza walką). Ulepszanie tego współczynnika następuje w wyniku rozwijania Siły, Wytrzymałości i Witalności;
- Spostrzegawczość (Attention) – przyspiesza przeszukiwanie ciał i pojemników, zwiększa szansę na znalezienie unikalnego łupu. Rozwija się w wyniku wykonywania wyżej wymienionych czynności i dokładnego badania przedmiotów;
- Broń biała (Melee Weapons) – zwiększa obrażenia zadawane takim orężem i przyspiesza wyprowadzanie ataków z jego użyciem. Rozwija się w toku korzystania z broni białej.

Choć na screenie naliczyć można tylko 54 ikonki, docelowo liczba umiejęności postaci w Escape from Tarkov ma być mniej więcej trzykrotnie większa.
Na koniec przypomnijmy, że Escape from Tarkov powstaje obecnie wyłącznie z myślą o komputerach osobistych. Premiera była wstępnie planowana jeszcze na 2016 rok, ale zważywszy że projekt wciąż jest w fazie alfa i nie odbyły się jeszcze beta-testy, które miały zostać przeprowadzone w pierwszym kwartale (można się do nich zgłosić tutaj), najbezpieczniej będzie założyć, że strzelanka studia Battlestate Games wyjdzie w 2017 roku.
- Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a [zapowiedź]
- Oficjalna strona internetowa gry Escape from Tarkov

- progresja / rozwój postaci
- Battlestate Games
- PC
Komentarze czytelników
Pan Dzikus Generał

Twórcy tej gry potrafią chyba czytać w myślach bo robią rzeczy, o których od dawna marzyłem i postulowałem, że powinny się znaleźć w grach. Np. zapominanie nieużywanych umiejętności - bardzo logiczna konsekwencja, w pełni popieram. Ponadto, uważam, że uczenie się ponownie czegoś, co się zapomniało powinno przebiegać szybciej niż uczenie się za pierwszym razem. Albo unoszenie broni przy ścianie by broń w nią nie wnikała. Nikomu się nie chciało tego robić i twórcy woleli pozostawać drażniące mój wyrafinowany gust przenikanie obiektów. Albo utrata naboi będących w magazynku gdy go wyrzucamy. Obecnie w prawie wszystkich strzelaninach wymiana magazynka oznacza magiczne uzupełnienie amunicji w nim z jakiegoś przenośnego magazynu a w Escape from Tarkov będzie tak jak jest naprawdę. Mam nadzieję, że będzie jakiś tryb fabularny dla jednego gracza ale nawet jeśli nie, to i tak pewnie kupię o ile się ukaże i będzie udana.
Agrelm Pretorianin

Nie zawsze im więcej znaczy lepiej. Ważne żeby każdy z tych 150 skilli był warty rozwijania i w jakiś sposób zmieniał rozgrywkę bo jeśli się okaże, że połowa jest tylko po to żeby dojść do ostatniego potężnego perka to sorka ale to jest słabe. Tak samo jak zapominanie umiejętności. Czasami robię sobie przerwy od gier i wracam do nich dopiero po miesiącu ze względu np na wyjazdy czy sesję. Nie będzie mi się chciało wracać do gry, w której część mojej ciężkiej pracy poszła do kosza bo nie miałem czasu siedzieć na kompie. To oznacza też faworyzowanie nolife'ów.
yadin Legend

Moim zdaniem 150 atrybutów to jednak za mało. Dla wzrostu realizmu powinno być 350-400 atrybutów.
zanonimizowany1166976 Pretorianin
TA GRA ZAPOWIADA SIĘ GENIALNIE!!111
mateo91g Generał

Na początku mocno się jarałem tą grą, ale kiedy zaczęło się okazywać, że to będzie gra typu sandbox-survival to straciłem zainteresowanie. Chciałem realistycznego FPSa w klimatach postapo, a okazuje się że będzie to coś w stylu DayZ.