Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 października 2025, 10:32

Clair Obscur: Expedition 33 spróbuje osiągnąć coś, co nie udało się żadnej innej grze. Twórcy sprytnie ominęli pułapkę, w którą wpada wiele RPG-ów

Clair Obscur: Expedition 33 ma szansę uzyskać historyczną nominację do nagrody Grammy. Scenarzystka gry zdradziła także, na jaką pułapkę twórcy zwracali szczególną uwagę.

Źródło fot. Sandfall Interactive
i

Clair Obscur: Expedition 33 ma szanse zgarnąć sporą liczbę nagród w nadchodzących plebiscytach, takich jak Golden Joystick Awards 2025, gdzie zostało nominowane w aż sześciu kategoriach. Jednakże francuska produkcja ubiega się także o jedną nominację, której żadna gra wideo nigdy wcześniej nie otrzymała.

Expedition 33 i historyczna nominacja

Wytwórnia Laced Record rozpoczęła kampanię mająca na celu promowanie ścieżki dźwiękowej Expedition 33 w dwóch kategoriach Nagród Grammy. Są to:

  1. Najlepsza ścieżka dźwiękowa do gier wideo i innych mediów interaktywnych;
  2. Najlepsza piosenka napisana do mediów wizualnych – wybrano utwór „Lumiere” autorstwa Loriena Testarda i Alice Duport-Percier.

O ile szanse na uzyskanie nominacji w pierwszej kategorii wydają się dość duże, o tyle w przypadku tej drugiej będzie nieco trudniej. Konkurencja jest bowiem znacznie większa, gdyż pod uwagę brane są także filmy i seriale.

Uzyskanie nominacji w kategorii „Najlepsza piosenka napisana do mediów wizualnych„ przez Expedition 33 byłoby jednak historycznym momentem. Została ona ustanowiona w 1988 roku i do tej pory żadnej piosence z gry wideo nie udało się tego dokonać.

Czy tym razem będzie inaczej, dowiemy się 7 listopada, kiedy ogłoszone zostaną nominacje do Nagród Grammy.

Pułapka typu deus ex machina

Główna scenarzystka Expedition 33 – Jennifer Svedberg-Yen – rozmawiała niedawno z kanałem Lits Play, gdzie poruszony został temat sytuacji typu „deus ex machina”.

Jedną z rzeczy, na którą warto zwrócić uwagę, jest stopniowe zwiększanie mocy. Jeśli nie określisz jasno zakresu czyichś zdolności, łatwo wpaść w sytuacje typu deus ex machina, albo coś w stylu: „on po prostu rozwiązuje problem”. Wtedy zaczynasz się zastanawiać: „czemu w takim razie nie zrobił tego od początku?”

Deus ex machina odnosi się do sytuacji, w których problemy zostają nagle rozwiązane w sposób zewnętrzny, o którym gracz nie miał do tej pory pojęcia. Przykładem może być nagłe uratowanie postaci przez sojuszniczą armię, mimo że wcześniej nic takiego nie zostało zapowiedziane. Tego typu rozwiązania dzieją się niezależnie od decyzji graczy, co odbiera poczucie sprawczości i psuje wiarygodność historii.

Svedberg-Yen przyznała, że deweloperzy z Sandfall Interactive zwracali szczególną uwagę, żeby nie wpaść w tę powszechną wśród gier RPG pułapkę. Udało im się to dzięki temu, że zdolności postaci zostały ściśle powiązane z rozgrywką.

Rzeczywiście sporo o tym dyskutowaliśmy. Myślę jednak, że częściowo dlatego, że A) to jest gra, a umiejętności i zdolności są elementem rozgrywki. Bardzo nam zależało na tym, żeby rozgrywka miała pełną swobodę w tym, jak to będzie działać. I uważam, że zespół odpowiedzialny za gameplay wykonał fantastyczną robotę.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
  2. Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej