Chucklefish komentuje sprawę wyzysku młodych programistów

Doczekaliśmy się odpowiedzi studia Chucklefish na oskarżenia o wyzysk młodych programistów w trakcie tworzenia gry eksploracyjnej Starbound. Nie wszyscy są zadowoleni ze słów zawartych w oświadczeniu studia.

Bartosz Faryna

Komentarze

Ludzie pracujący nad Starbound byli rzekomo wykorzystywani przez studio / źródło: Steam. - Chucklefish komentuje sprawę wyzysku młodych programistów - wiadomość - 2019-09-03
Ludzie pracujący nad Starbound byli rzekomo wykorzystywani przez studio / źródło: Steam.

Mamy ciąg dalszy afery związanej z oskarżeniami młodego programisty, Damona Reece’a, skierowanymi w stronę studia Chucklefish. Podczas dewelopingu Starbound młoda ekipa rzekomo nie otrzymała zapłaty za wykonaną pracę. W zamian za setki godzin poświęconych tytułowi mogli liczyć jedynie na satysfakcję i wpis do portfolio.

Zdaniem Reece’a było to dla niego wystarczające, bowiem w tamtym czasie jego praca nie była dla niego wiele warta. Miał zaledwie 16 lat i dopiero zaczynał karierę, więc dość łatwo było go zmanipulować i wykorzystać, jak sam twierdzi. Jego oskarżenia nie wyszły jednak po to, aby domagać się od brytyjskiego studia zaległych pieniędzy. Reece chciał uświadomić młodych ludzi, aby nie dali się wykorzystać i zawsze oczekiwali za swoją prace stosownego wynagrodzenia.

Starbound to tytuł, który odniósł spory sukces. Gra zaczęła przynosić zyski jeszcze przed oficjalną premierą – źródłem finansowania były wówczas kampanie crowdfundingowe i przedsprzedaż. Reece z tego tytułu czuje się jeszcze bardziej oszukany.

W oświadczeniu wydanym przez Chucklefish, a przekazanym serwisowi Screen Rant, możemy wyczytać, co następuje:

Jesteśmy świadomi i zasmuceni obecnymi zarzutami przeciwko Chucklefish dotyczącymi wczesnego rozwoju Starbound.

W tym czasie zarówno podstawowa załoga, jak i członkowie społeczności kontaktowali się za pośrednictwem czatu i poświęcali swój czas za darmo. Członkowie społeczności nie byli zobowiązani do tworzenia treści, pracy w określonym terminie lub poświęcania określonej liczby godzin. Każdy zdobył uznanie lub wynagrodzenie zgodnie z umową.

Minęło prawie dziesięć lat od rozpoczęcia rozwoju Starbound, a od tego czasu Chucklefish rozwinęło się w niezależne studio, które kładzie duży nacisk na dobre praktyki pracy, zapewniając przyjazne środowisko dla wszystkich pracowników i freelancerów.

Nasze drzwi pozostają otwarte dla wszystkich podmiotów powiązanych, które chcą bezpośrednio z nami przedyskutować swoje problemy.

Reece odniósł się do oświadczenia w rozmowie z serwisem RockPaperShotgun. Programista wskazał kilka nieścisłości w tym, co próbuje wmówić wszystkim studio Chucklefish. Przede wszystkim terminy były obecne i trzeba było ich dotrzymywać. Do tego większa część załogi kuszona była stałymi stanowiskami pod koniec swojej pracy. Reece stwierdził również, że Finn Brice – założyciel Chucklefish – bardzo dobrze radził sobie w wykorzystywaniu innych ludzi i doskonale wiedział, jak ich podejść.

Nie jest do końca jasne, jak rzeczywiście przedstawia się skala problemu. Wiadomo jedynie, że zarówno grafik Rho Watson, jak i artystka koncepcyjna Christine Crossley poparli zarzuty Reece’a. Mówi się też o „dziesiątkach nastolatków”, którzy dali się nabrać na piękne słowa założyciela studia, a po wszystkim potępili praktyki stosowane przez firmę.

7.9

Gracze

9.0

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

4

Kierunek: Noc - Netflix zapowiada serial inspirowany książką Dukaja

Następny
Kierunek: Noc - Netflix zapowiada serial inspirowany książką Dukaja

Dzisiaj rusza Uplay Plus, czyli odpowiedź Ubisoftu na Xbox Game Pass

Poprzedni
Dzisiaj rusza Uplay Plus, czyli odpowiedź Ubisoftu na Xbox Game Pass

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl