Borderlands 4 w złocie, Randy Pitchford tłumaczy, co to oznacza
Borderlands 4 osiągnęło złoty status. Co dokładnie oznacza to określenie i skąd się wzięło, wyjaśnił prezes studia Gearbox Interactive.

Studio Gearbox Software ogłosiło, że Borderlands 4 osiągnęło złoty status. Innymi słowy, gra jest praktycznie (no, teoretycznie) ukończona, a wrześniowa premiera -– niemalże pewna . Genezę tego określenia oraz to, co oznacza ono dzisiaj, wyjaśnił Randy Pitchford, szef Gearbox Software.
Zostań na chwilę i posłuchaj
Przy tworzeniu gier wideo, gdy wiele emocji i kreatywności pochodzi od grupy zapalonych deweloperów pracujących razem jako zespół, chwila, w której kończymy pracę, jest jedną z najbardziej doniosłych, jakich doświadczamy w życiu. Więc kiedy dokładnie gra wideo jest ukończona?
Pitchford w swojej wypowiedzi cofnął się do czasów, gdy gry wideo sprzedawane były wyłącznie w formie fizycznej. Płyty z nagranymi produkcjami wysyłano – często za pośrednictwem tradycyjnej poczty – do kluczowych partnerów. Wśród nich znajdowały się tzw. „first party” (Nintendo, PlayStation, Xbox itd.), firmy technologiczne, producenci sprzętu oraz media.
Gdy gotowa była „ostateczna” wersja gry, ta trafiała do partnerów „first party”, którzy tworzyli tzw. „płyty główne” (ang. master discs), poddawane szczegółowym testom. Jeśli wszystko było w porządku, wersja była zatwierdzana do licencjonowania i produkcji.
Po zatwierdzeniu przez first party tworzona była nowa główna kopia gry, którą wysyłano do wytwórni nośników fizycznych — tam powielano ją na płyty, które trafiały do pudełek i były sprzedawane klientom. Te płyty główne naprawdę miały złoty kolor.
Stąd właśnie określenie „gra osiągnęła złoty status” Nie jest to oczywiście żadna tajemnica — osoby zainteresowane branżą wiedziały o tym od dawna. Niemniej takie wyjaśnienie mogło być potrzebne osobom, które nie tworzyły lub nie śledziły informacji na temat gier wideo w tamtych czasach. Pitchford podkreślił też, jak doniosła jest ta chwila dla twórców.
Moment zatwierdzenia ostatecznej wersji oprogramowania i stworzenia „złotej” płyty oznaczał, że gra została ukończona. Deweloperzy, w tym ja, aktualizowali swoje publiczne dzienniki prac, by ogłosić, że nasza gra „osiągnęła złoty status”. To był ten moment, który świętowaliśmy.
Na końcu Pitchford zauważa, że dziś proces nie polega już na wypalaniu złotych płyt jak dawniej, ale określenie „złoty status” wciąż funkcjonuje i oznacza moment, w którym gra została oficjalnie ukończona — a co za tym idzie, zatwierdzona do premiery na wszystkich platformach.
Borderlands 4 zadebiutuje 12 września na PC oraz konsolach PS5 i XSX. Nieco później – 3 października – tytuł stanie się dostępny również na Nintendo Switch 2.